Cu ochii roata
Un studiu efectuat de cercetatorii lui DaimlerChrysler arata ca 90% din totalul informatiilor prelucrate de om sunt de natura vizuala. Prin urmare, gradul de vizibilitate al soferului este un factor crucial in siguranta activa.
DaimlerChrysler a echipat special un automobil experimental pentru a determina factorii ce concura la perceptia stimulilor vizuali. Acesta este un Mercedes Benz CLK Cabriolet caruia i-a fost extirpat acoperisul amovibil. Parbrizul, din plexiglas la acest model experimental, a fost prelungit pana la partea din spate, inlocuind astfel si luneta. Ideea nu este noua, Mercedes C Sport Coupe avand plafon transparent. Variatii pe aceeasi tema s-au facut la conceptele Peugeot Feline si Promethee, precum si la Volvo SCC.
Se stie ca atunci cand masina este in miscare ochii se muta de la un obiect la altul de cateva ori pe secunda. Cercetatorii lui DaimlerChrysler, grupati in jurul initiativei „un trafic fara accidente”, investigheaza frecventa cu care ochiul fixeaza un obiect, in ce pozitie si pentru cat timp. Directia in care privim nu depinde numai de persoana sau de imprejurari, ci si de geometria masinii.
Stalpul A restrange considerabil campul vizual, smulgand intre 9 si 12 grade din vederea periferica. Prin indepartarea stalpului A, campul creste considerabil si se micsoreaza timpul de fixare cu privirea a unui obiect, dintr-o intersectie, spre exemplu. Procesul de perceptie incepe numai daca privirea ramane atintita pe un obiect mai mult de o zecime de secunda.
O secventa de imagini da indicatii inginerilor despre momentul in care un obiect este perceput constient de sofer. Diferite pozitionari ale stalpului A au fost investigate in trafic real pentru inregistrarea miscarilor ochilor. Doua camere digitale montate intr-o casca reproduc miscarea ochilor pe un computer, permitand inginerilor sa analizeze frecventa si durata imobilizarilor privirii.
Una din camere filmeaza ochiul soferului, iar cealalta surprinde imprejurimile masinii. In final, un program de recunoastere a obiectului inregistreaza directia privirii. Rezultatul se traduce prin determinarea conturului optim pentru stalpi si prin sugestii adresate departamentului de design. Cu atata freamat in jur, timpul masinilor cu forme curioase se apropie.
Sursa: www.autoshow.ro