Dupa un succes mondial de proportii cu prima masina care a demonstrat cat de usor este sa treci de la coupe la cabrio, Mercedes tinteste chiar mai sus. Noul SLK este mai mare, mai puternic, mai capabil pe drum si incredibil de frumos. Insiprat direct din F1.
Din 1996 si pana in prezent, s-au vandut peste 308.000 de SLK-uri, transformand primul roadster mic de la Mercedes in cel mai bine vandut automobil din clasa la nivel mondial. A fost prima masina care a consfintit notiunea coupe-cabriolet chiar daca a fost inventata de Peugeot cu mult inainte (tot Peugeot a atins cote de piata incredibile cu al sau 206 CC, lansat ulterior lui SLK).
Cu un asa trecut, noul SLK ar fi putut avea o misiune grea. Nu este deloc asa. Vremurile au evoluat si astazi, Mercedes este un mare actor in Fomula 1, o sursa de inspiratie foarte buna la nivel de design, dar mai putin la nivel de tehnologie. A fost insa suficient. Dupa SLR, o masina facuta chiar de McLaren a sosit SLK cu acelasi nas inspirat din sageata argintie a lui Kimi sau David. Este o evolutie fireasca a strategiei Mercedes de a adauga la ingredientele clasice ale marcii si pe aceea de sportivitate. Noul SLK are un look sportiv, este un roadster rasat, atletic, gata sa atace orice sosea cu maxima « raspundere ».
Dupa cum afirma designerii Mercedes, un automobil ce creaza o emotie intensa, cu un appeal extraordinar. Am spune, chiar un sex-appeal cat se poate de sugestiv. Prima generatie a impresionat prin multe noutati, care au facut epoca. Actualul acoperis retractabil este chiar mai inteligent decat predecesorul. Multumita unei lunete pivotante, spatiul de pliere a fost optimizat si facand posibila o crestere substantiala – cu 63 de litri – a portbagajului ajungandu-se la 208 litri daca se merge cabrio sau chiar 300 litri la coupe.
Este exact sistemul inaugurat de « fratele » cel mare, SL. AIRSCARF este denumirea unei prmiere mondiale pe care Mercedes are ambitia sa si-o treaca in cont. O treaba simpla, dar foarte eficace. In cele doua scaune, la nivelul gatului exista guri de ventilatie care trimit aer cald, „infasurandu-te” precum o esarfa de matase. Este un gadget extrem de util, primavara sau toamna cand temperaturile sunt ceva mai scazute, adica exact ce am patit noi in Mallorca. Si trebuie sa recunoastem ca sistemul activat de un simplu buton, pe trei niveluri de ventilatie, este chiar foarte eficient, protejand gatul, fata si o jumatate de cap. Iti ramane doar scafarlia sa faca fata aerului rece; dar daca ai in dotare sepcuta potrivita, nu mai ai nici o problema. In ambitia sa de mare constructor, Mercedes a umblat si la lucruri mai fine.
Pentru a mari considerabil rezistenta caroseriei la zgarieturi, s-a folosit o metoda de vopsire descinsa direct din nano-tehnologii, mai ceva ca in filmele SF. Particule ceramice foarte fine, aflate in suspensie in vopsea se depun uniform si prin uscarea vopselei formeaza un film extrem de fin capabil sa ofere o rezistenta mai mare de aproape trei ori decat vopseaua conventionala. Spectacolul culorilor tipice lui SLK este incantator. Nu va place un albastru tanzanit? Poate preferati un verde andradite? Sau un argintiu cubanite? Macar un bleu benitoite? Ce inseamna toate aceste denumiri care mai de care mai exotice? Evident, numai constructorul stie si face parte din sarmul masinii, dar si din placerea celui care s-a hotarat sa cumpere un SLK. Misiunea este grea pentru ca are de ales intre sase culori de interior. Iar designerii de la Merc recomanda circa 50 de combinatii care merg bine, la care se adauga 12 culori metalice speciale, mai multe feluri de piele si chiar Nappa daca te duci spre un AMG. Dar sa nu avansam prea repede.
Tot la capitolul tehnologii de nivel se situeaza si materialele folosite la realizarea placii de bord, in fapt un film de poliuretan sub care s-a plasat o spuma de circa 10 mm grosime. Astfel avem un bord nu doar incredibil de fumos, dar si foarte moale la pipait. Cadranele de bord – doi cilindrii argintii in care se afla vitezometrul si ceasul analogic, in cilindrul stanga respectiv turometrul si indicatorul de nivel de benzina in rezervor – sunt inspirate direct din istoria masinilor sport clasice. Nu puteau sa lipseasca pedalele din aluminiu cu insertii de cauciuc pentru o mai buna aderenta.
Insa imaginea sportiva nu se poate tine doar cu design si componenete din aluminiu. Noul SLK vine cu o motorizare de exceptie, un propulsor V6 de 272 CP ce urca prima 100 km/h in numai 5,6 sec daca manevrezi bine cutia manuala de 6 trepete, o aparitie noua, ce denota o evolutie fata de ce stiam despre cutiile manuale Mercedes. Fata de generatia precedenta, noul motor este cu 25% mai puternic in conditiile in care are un consum mai mic cu 3% ! O alta noutate chiar mai mare o reprezinta cutia automata 7G- Tronic, prima cutie secventiala in 7 trepte.
Cu asemenea piesa, esti chiar mai rapid strabatand prima 100 km/h in numai 5,5 sec, in conditiile in care nu iti trebuie prea multa abilitate sa apesi accleratia la podea restul fiind facut de cutie. Ca orice cutie automata secventiala avem comenzi si pe volan, parca mai intuitive ca la alti constructori. Mercedes ne-a explicat ca noua cutie realizeaza la aceiasi viteza de rulare o turatie a motorului cu 12 % mai mica, care se traduce prin zgomot mai redus si consum mai mic.
Interesant este ca in urma cu nu foarte mult timp, cand ii intrebam pe spcialistii Mercedes de ce nu au decat cutii automate in cinci trepte, in timp ce BMW a generalizat sase trepte, acestia incercau sa ne convinga ca nu este nevoie !! Iata ca acum, aceiasi specialisti care au lucrat in secret la noua cutie spun altceva… Nu va mirati insa prea tare, industria auto are multa ipocrizie si mai toti constructorii procedeaza la fel.
Cutia de viteze automata in cinci trepte mai exista, dar numai optional pe SLK 200 Kompressor. Este un motor din noua generatie TWINPULSE care defileaza cu 163 CP in conditiile in care fata de generatia precedenta are un consum cu 8% mai redus. Acest SLK pleaca de la ceva mai mult de 33.000 euro (pret la poarta fabricii). Este un roadster corect, cu un propulsor simpatic, dar fara sa produca emotii foarte puternice. Pe drumurile ingrozitor de serpuite ale insulei Mallorca alese de Mercedes pentru primele teste ale noului SLK, nu am putut sa ne dam seama foarte bine de comportamentul in curbe.
Amestecul de umiditate specific insulei, praful de granit si sarea dau o combinatie ca un fel de mazga invizibila ce se aseaza pe sosea. Masina aluneca exact ca iarna pe gheata. Asa se face ca de la inceputul testelor cinci masini au fost scoase din circulatie in urma unor accidente provocate de acest fenomen. Noi nu am dorit sa pocnim ceva si am atacat cuminte fiecare ac de par. Totusi, multumita sistemelor electronice (bineinteles, ESP standard) masina iese bine din orice situatie dificila si ruleaza frumos pe liniile drepte. Scaunele sunt un pic cam tari dupa gustul nostru si nu va sugeram sa faceti drumuri prea lungi caci s-ar putea sa nu fie prea comoda.
Directia este incredibil de precisa, cu acea „greutate” specifica Merc-urilor in manevreare care fac o excelenta comuniune intre intentiile celui de la volan si modul cum se misca masina. Apropo de volan si curbe, noaptea au aparut farurile adaptive care cotesc in directia de miscare cu piana la 65 de grade si o distanta de maxim 30 m. Nu am ramas foarte incatati de pozitionarea manetei schimbatorului de viteza, putin cam prea in spate, facand abuz de poigne-ul soferului. Asta ingreuneaza manevrarea rapida a manetei.
Daca vreti insa sa va tresalte inima de bucurie mergeti pe SLK 350 7G – Tronic. Sunetul gutural al esapamentului aduce aminte de masinile sport pur sange, iar dinamica masinii este speciala. Ataci curbele in tromba fara emotii (daca nu ai lipsa de aderenta), inghiti liniile drepte si stai bine si cu turbulentele in interior. O asemenea tinuta de drum a fost obtinuta si ca urmare a rigiditatii structurii de rezistenta bine studiata si crescuta in raport cu generatia precedenta. Nici macar o pana nu trebuie sa te preocupe- fie ca ai chit de reparareTirefit fie chiar anvelope run flat (dotare optionala). Muzica este la mare calitate indiferent de sistemul pentru care se opteaza. Dar daca vrei sala de concert ia un surround cu 11 incinte acustice care insumeaza 350 W !
In fine, pentru premianti, din toamna se poate trece direct la versiunea AMG, singurul V8 din clasa roadsterelor mici. Un motor de 360 CP si 510 Nm ce poate trece de prima 100 km/h in numai 4,9 sec, dar se blocheaza la 250 km/h, o viteza limitata electronic. Versiunea AMG se poate comanda numai cu 7G- Tronic, dar o versiune tunata special pentru acest motor. Este versiunea cea mai bine garnisita cu instrumente de bord, scaune sport si suspensie sport AMG. Nu lipseste pielea Nappa, parkotronic-ul si aerul conditionat Thermatic ( controleaza si umiditatea). Se poate opta pentru Thermotronic, considerat printre cele mai avansate sisteme de aer conditionat automat din lume. Nu am condus aceasta versiune, dar Mercedes promite performante uluitoare. Ce-i drept la peste 63.000 euro.
Pretul pare a fi marul discordiei intre clientii acestei clase atat de exclusiviste. Vechea generatie SLK a avut un pret foarte competitiv si a reusit sa surclaseze BMW seria 3. Acum noul SLK este sensibil mai scump decat BMW Z4, in conditiile in care performantele dinamice nu sunt neaparat superioare (fara sa vorbim despre AMG).
Intre cele doua exista si diferenta fundamentala a acoperisului escamontabil, BMW continuand sa sustina ca un acoperis textil este in spiritul adevaratului roadster. Mercedes admite ca este chiar si mai greu, dar este mult mai practic si chiar estetic. Pana acum istoria a dat castig de vanzari lui Mercedes. Tocmai de aceea, constructorul din Stuttgart si-a permis sa merga la preturi premium pentru noul SLK.