Crossovers si recorduri

14 01. 2002, 14:03
Salonul Auto de la Detroit a debutat sub semnul unor masuri de securitate fara precedent. Rod Alberts, Presedintele executiv al expozitiei a precizat ca "evenimentul are caracter de simbol intr-un moment de criza economica profunda, securitatea nationala si libertatea americanilor fiind

Salonul Auto de la Detroit a debutat sub semnul unor masuri de securitate fara precedent. Rod Alberts, Presedintele executiv al expozitiei a precizat ca „evenimentul are caracter de simbol intr-un moment de criza economica profunda, securitatea nationala si libertatea americanilor fiind direct amenintate”.

Fiecare ziarist acreditat a fost legitimat de oameni de securitate si nu poate intra in Cobo Hall fara o banda de identificare purtata la mina. Fiecare bagaj este verificat de ciini ai politiei statului Michigan, dresati sa depisteze orice tip de bombe sau armament.

„Chiar daca unii nu au fost prea incintati, important este ca nu am avut nici un incident si masurile s-au dovedit benefice.” ne-a declarat Michael Savoie, Co-Chairman al salonului. Nissan Altima si Cevrolet Trailblazer- doua modele destinate exclusiv pietei americane au fost declarate masina, respectiv camioneta anului 2002. Singurul model ce a intrat in finala si se regaseste si in Europa este Jeep Liberty (vindut si in Romania sub numele Cherokee). Insa presa americana a avut ochi doar pentru Trailblazer, considerat primul SUV ( Sport Utility Vehicle pe americana, masina de teren, mai pe romaneste) ce poate concura cu sanse impotriva „regelui” Explorer.

Chiar daca nu direct, Ford a replicat lansind noul Expedition, fratele mai mare al Explorer-ului, primul „ful-size” SUV care are al treilea rind de scaune operat electric. Asta dupa ce prezentase doar cu o zi mai devereme impozantul „mighty F350 Tonka”, viitorul lui F series, cea mai bine vinduta camioneta a Americii in ultimii 25 de ani. GM a impresionat prin lansarea in productie a trei noi modele lnsate acum numai doi ani, tot aici la Detroit dar sub forma unor concepte.

Apoi a prezentat alte noi concepte care pot deveni modele de serie. Constructorul american sustine ca lucrat numai citeva saptamini pentru a realiza Pontiac Solstice roadster, demonstrind o uriasa capacitate de proiectare dar si beneficiile unei banci de componente cum nu are nimeni in lume. Chrysler, cel de-al treilea mare constructor din Detroit, acum doar o divizie in concenul german DaimlerChrysler, a lansat Pacifica, un fel de SUV ce incearca sa atraga cumparatorii de monovolume. Destul de ironic, daca ne gindim ca tocmai Chrysler a inventat acest tip de automobil acum doua decenii.

Honda a celebrat primul milion de masini vindute in SUA prin lansarea modelului Pilot- evident tot o masina de teren, de dimensiuni medii, considerat un concurent de temut tot pentru liderul Ford Explorer.

Salonul nord-American a adus si o avalansa de concepte simbolizate de cea mai puternica tendinta din industrie: automobilele crossovers. VW a prezentat Magelan, o combinatie intre SUV, Monovolum si break capabila sa ofere locuri suficiente pentru o echipa de baschet, un design impresionant si un portbagaj extern ce poate fi transformat in barca ( ca tot poarta numele faimosului navigator portughez!).

Mercedes a replicat cu VISION Grand Sports Tourer dotat cu 6 locuri asezate pe trei rinduri, geamuri fumurii ce pot fi reglate in functie de intensitatea soarelui si usi de tip fluture ce se rabateaza la 90 grade. Jeep a proiectat un nou Willys( dupa prima varianta incercata anul trecut tot la Detroit) in dorinta de a gasi formula ideala pentru un cameback de succes (o tendinta de mare succes in SUA daca ne uitam la Ford T-bird, VW new Beatle si poate chiar si noul Mini). Subaru, dupa ce a stat de vorba cu tot felul de tineri, a facut tot un crossover sub denumirea Baja –tocmai bun de carat o bicicleta de trekking si un surf – folosind aclamata tehnologie off-road pe care o detine.

Isuzu a introdus conceptul Axiom XST ce demonstreaza cit de eficient poate fi un Sport Utility Truck, un alt crossover ce imbina ideea de off road cu o camioneta. In fine, Mitsubishi a prezentat poate cel mai simpatic concept botezat SUP cabriolet, in fapt o masina de vacanta simpatica ce depoziteaza uneltele de pescuit in usi (pescari, pacat ca un asemenea concept nu va deveni niciodata realitate).

In ciuda dificultatilor economice ale economiei, toti producatorii s-au inghesuit sa raporteze presei noi recorduri. Mecedes este cea mai bine vinduta marca de lux a lumii, stabilind o noua performanta, cu o crestere continua in ultimii 6 ani. BMW a vindut peste 900.000 de unitati, marcind un impresionanta crestere anuala de 10 %. Ford se mindreste ca vinde cea buna camioneta in ultimii 25 de ani iar GM cu faptul ca Cevy Tahoe este cea mai bine vinduta masina de teren de dimensiune mare (americanii o definesc sub formula „full-size SUV”). Pina si Suzuki sustine ca are cea mai mare crestere intre constructorii japonezi prezenti pe piata americana.

Insa dincolo de concepte si rezultate financiare ramine placerea de a conduce o masina performanta. Noul Volvo XC 90 este chiar mai mult. Prima masina de teren realizata de producatorul suedez reuseste sa imbine conceptul de securitate a pasagerilor care l-a facut faimos in toata lumea cu cele mai importante avantaje ale unui off-road. Rezultatul este vedeta acestei editii a Salonului, un SUV premium ce va concura fara emotii cu foarte consacratele BMW X5 si Mercedes ML.

„Masculin dar nu macho; musculos dar nu agresiv” sustine Peter Horbury, boss-ul design-ului noului Volvo. Constructorul suedez sustine ca noul model reprezinta viitoarea generatie de automobile SUV. Dotat cu 7 locuri si motoare ( benzina si motorina) ce pornesc de la 163 CP ajungind la 272 CP XC 90 are in dotare cel mai avansat sistem elctronic de evitare a rasturnarii in cazul unor manevre bruste. Mai mult, este primul automobil european ce ofera „night vision”, adica posibilitatea de a „vedea” in infrarosu pe timp de noapte, marind diatanta de vizibilitate de peste 5 ori!

Cu asemenea performante, noul Volvo a eclipsat chiar si pe „fratele” Range Rover lansat in premiera mondiala cu intentia clara de a lua fata noului BMW seria 7 si Mercedes S classe! Revenind la Volvo XC 90, incepind din trimestrul 4 al lui 2002 vom avea un automobil complet nou, plin de ambitii si calitati. Ce-i drept atunci vor mai sosi si alti concurenti in frunte cu Porsche Cayenne si VW Tamak. Din toata aceasta competitie furibiunda profita cumparatorii care au de ales masini tot mai fiabile, performante si chiar mai ieftine.

Chiar daca Romania se afla la mare distanta de America, Eduard Michelin, ultimul descendent al unei familii fanion a istoriei automobilului, a pomenit de trei ori numele tarii noastre in cursul speech-ului prin care anunta ambitia companiei sale de a deveni nu numai cel mai mare producator de anvelope din lume dar promotor al celor mai tehnolgii de dezvoltare a mobilitatii. Dl Michelin a indicat Romania a ca un element cheie in politica sa din Estul Europei, dupa achizitionarea grupului Tofan.

In fine, Rick Wagoner, Presedintele lui GM a declarat pentru Automedia ca nu se stie cind se va semna contractul cu Daewoo si nu se poate intrevede ce se va intimpla cu fabricile ce vor ramine in afara joint-ventures-ului, cum este cazul fabricii de la Craiova. Totusi, GM a facut o serie de propuneri de continuare a activitatii in aceste intreprinderi, insa se asteapta raspunsul negociatorilor coreeni. Dl Wagoner, a confirmat faptul ca GM va cumpara si marca inregistrata Daewoo, cu toate drepturile ce decurg din aceasta.
Sursa:www.autoshow.ro