Cresterea veniturilor consumatorilor se resimte in preferintele de consum, astfel ca rata de crestere in valoare a pietei bunurilor de larg consum lasa mult in urma evolutia ei cantitativa.
Vanzarile de bunuri de larg consum in Romania au inregistrat o rata de crestere de doua ori mai mare in valoare fata de rata de majorare in volum in primul semestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada din 2006.
In volum, vanzarile de bunuri de larg consum (alimente, bauturi, produse nealimentare) au crescut cu 8% in primele sase luni fata de primul semestru din 2006, in timp ce, valoric, rata de crestere a fost de 16,5%, arata un studiu de cercetare a pietei al companiei MEMRB Retail Tracking Services. Diferenta dintre cele doua rate de crestere se explica prin migrarea consumatorilor catre produse mai scumpe, pe masura ce veniturile lor cresc.
Acesta este, de altfel, primul semn al cresterii puterii de cumparare pentru jucatorii de pe piata FMCG (bunuri de larg consum). Orientarea spre branduri este, la randul sau, unul dintre principalele tendinte de pe piata de profil, spun retailerii.
Diferenta dintre cresterea valorica si cea cantitativa a pietei este vizibila mai ales pe segmentele alimentar si cel al bauturilor fiind aproape inexistenta in cazul produselor nealimentare.
Potrivit MEMRB, vanzarile de alimente au inregistrat in primul semestru un avans valoric de 13,4% fata de primele sase luni din 2006, de trei ori mai mare fata de rata de crestere in volum (4,2%). Piata a fost impulsionata de produsele lactate care au inregistrat cea mai mare crestere in S1, de 21% (valoric). Lactatele au ajuns in prezent la o pondere de 15,7% in valoarea vanzarilor de alimente in retail, fata de 14,4% in anul 2005, evolutia acestora fiind determinata si de eliminarea taxelor la importuri, dupa integrare.
La polul opus se afla grasimile (ulei, unt si margarina), care au inregistrat scaderi in vanzari pe primul semestru de 6,5%, respectiv 8,8% in volum. Si sosurile au inregistrat scaderi de vanzari, de 2,3% in valoare si 8% in volum, in aceasta perioada.
Pe segmentul bauturilor (alcoolice si non-alcoolice), vanzarile s-au majorat cu 8,5% in volum si cu 20% in valoare, fiind impulsionate de cresterile inregistrate pe segmentele cu potential ale pietei, precum ice tea-ul (ceaiul gata preparat), whisky-ul, bauturile energizante si sampania. Acestea au inregistrat cresteri cuprinse intre 60-160% in primul semestru al anului, comparativ cu perioada similara din 2006. Ice tea-ul, bauturile energizante si whisky-ul, cele mai dinamice segmente in primul semestru, detin inca o pondere de sub 1% din vanzarile totale pe piata locala a bauturilor. Berea este, in prezent, cel mai dezvoltat segment al pietei de profil, produsul inregistrand o crestere de 33% in perioada mentionata. Acesta a fost unul dintre cele mai importante ritmuri de crestere pe piata bauturilor.
Recent, piata locala a berii a ajuns din urma media consumului din Europa, estimarile principalilor jucatori ai pietei indicand depasirea acestui prag pana la sfarsitul anului.
Consumul de bere pe cap de locuitor a inregistrat o crestere de 16% anul trecut fata de 2005, ajungand pana la media consumului de bere la nivel european, de 81 de litri, potrivit informatiilor Asociatiei Berarii Romaniei. In prezent, cele mai mari piete din UE, dupa consumul de bere, sunt Cehia (160 l/cap de locuitor), Germania (118), Austria (111) si Danemarca (90). La polul opus se afla Italia si Franta, cu un consum anual de bere de 30 de litri pe cap de locuitor.
Toate cele trei mari categorii ale pietei FMCG au inregistrat cresteri ale vanzarilor valorice double-digit in S1. Cantitativ, piata FMCG a inregistrat un ritm de crestere de 8% in primul semestru al anului fata de primele sase luni din 2006, superior celui inregistrat anul trecut, potrivit MEMRB.
In volum, piata bunurilor de larg consum a crescut cu aproximativ 6% in anul 2006 fata de perioada anterioara, la jumatate fata de ritmul inregistrat in 2005, comparativ cu 2004. Toate segmentele de piata au inregistrat anul trecut o incetinire a ritmului de crestere, in special produsele nealimentare care si-au redus la jumatate cresterea (13% in anul 2006 vs. 2005, fata de 32% in perioada precedenta).
Studiul MEMRB subliniaza si efectul extinderii lanturilor de comert modern asupra pietei. Jumatate din vanzarile de bunuri nealimentare de larg consum se realizeaza in prezent in supermarketuri si hipermarketuri, magazine care – in ultimul an – au luat tot mai mult din cota de piata a chioscurilor si a mini-marketurilor.
Studiul MEMRB analizeaza piata bunurilor de larg consum din perspectiva canalului off premise (consumul casnic, care nu include vanzarile din hoteluri, restaurante si firme de catering).
Cine isi disputa piata
Supermarketurile si hipermarketurile detin 29,4% din piata FMCG, in crestere fata de ponderea de 14,6% in S1 din 2006
Mini-marketurile si alte magazine de dimensiuni de peste 40 de metri patrati detin, cumulat, 55,3% din piata, fata de 59,2 in S1 din 2006
Magazinele generale detin o cota de 7,3% din piata, fata de 6,3% in primul semestru al anului trecut
Chioscurile detin o cota de 4,9% din piata, in scadere fata de 6,6% in S1 din 2006
Circa 1,5% din vanzarile de bunuri de larg consum sunt realizate in farmacii
Magazinele cosmetice detin aproximativ 1,5% din piata FMCG
Nota: datele nu includ segmentul Cash&Carry
Sursa: MEMRB
Consumul anual pe cap de locuitor (pe categorii de produse):
Paine: 110 kg
Paste fainoase: 2-3 kg
Orez: 4,5 kg
Bere: 81 de litri
Iaurt: 6 kg
Branzeturi: 4 kg
Apa minerala: 50 de litri
Cafea: 2,35 kg
Sursa: Euromonitor, companiile din piata