Copiii cred mai degrabă oamenii amabili decât pe cei răutăcioși
Cercetătorii de la Universitatea din Texas, Dallas, au examinat modul în care preșcolarii decid pe cine să creadă atunci când două informații contradictorii le sunt furnizate de către un adult amabil sau unul mediu.
Dr. Asheley Landrum, cercetător principal al studiului, a declarat că cercetarile anterioare au arătat că copiii recunosc că oameni diferiți știu lucruri diferite. Cu toate acestea, se știau puține despre modul în care copiii decid între pretențiile contradictorii de la presupușii experți.
Landrum și colegii săi au efectuat o serie de experimente pentru a testa modul în care copii decid care este sursa de încredere de informații. Un total de 164 de copii, cu vârsta cuprinsă între 3 și 5 ani au participat la experimente, vizionând clipuri video cu persoane descrise ca „experți” în vulturi sau biciclete.
Primul experiment a întrebat dacă copiii au înțeles că unele persoane pot să știe mai multe despre un subiect, în funcție de expertiza lor, și anume că experții în vulturi știu mai multe despre păsări decât experții în biciclete.
Al doilea și al treilea experiment a examinat modul în care amabilitatea și răutatea afectează cunoștințele atribuite unui expert.
„Chiar și atunci când un expert în mod clar știe răspunsul la o întrebare, copiii tind să aibă încredere în afirmațiile făcute de către oamenii de treabă, cu nici o experiență, față de cei cu expertiză relevantă clară, dar răi”, a declarat Candice Mills, consilierul lui Landrum și co-autorul lucrării.
Potrivit lui Mills, copiii pot concluziona că cineva care pare plăcut este demn de încredere și competent, chiar dacă aspectul prietenos este un act artizanal de manipulare.