Grupurile Fiat Auto – PSA lanseaza noua generatie de monovolume create pe o platforma comuna. Mai bine „crescuti” fata de predecesori, noii recruti ai aliantei franco-italiene au acum o uniforma mai atragatoare si mult mai practica
Din anul 1994, fuziunea dintre Fiat Auto si PSA s-a dorit sa stavileasca succesul comercial al lui Renault Espace. Alianta dintre cei doi constructori a dat nastere unei fabrici comune situate pe pamant francez, la Valenciennes, acolo unde se produc cele patru monovolume: Peugeot 806, Citroen Evasion, Fiat Ulysse si Lancia Zeta.
Diferenta marcanta dintre cele patru monovolume se resimte mai ales in ceea ce priveste liniile de design adoptate pentru punerea in evidenta a capotei si calandrului, forma personalizata a blocurilor optice si nivelul echiparilor. Aceste cerinte au fost puse in practica in functie de exigentele departamentelor de marketing ale fiecarei marci in parte.
Practice gratie hayoanelor de dimensiuni mari si amplasarii pe consola centrala a levierului cutiei de viteze, siamezele aliantei au avut de suferit in trecut din pricina lipsei de sex-appeal. Vechea conceptie in design adoptata s-a bazat mai ales pe forme cubice care se resimteau negativ la componenta aerodinamica. Acum, lucrurile s-au schimbat…
Mandra de prima generatie de monovolume create pe platforma comuna si motorizate de grupul PSA, alianta isi prezinta noile sale monovolume. Astazi, putem vorbi de Peugeot 807, Citroen C8, Fiat Ulysse si Lancia Phedra, modele restilizate si carora li s-a adus un plus in ceea ce priveste lungimea, marita cu 30 cm si inaltimea cu cei 4 cm adaugati. Diferentele sunt acum mai pregnante si mai mult, prin profilul alungit, noile monovolume ale aliantei se detaseaza de look-ului clasic de utilitara. La partea posterioara, monovolumele aliantei se pot mandri cu blocurile optice verticale si personalizate la fiecare marca.
Dupa succesul avut cu Xsara Picasso, noul Citroen C8 aspira la suprematia segmentului monovolume, fiind destinat cu precadere familiilor tinere si energice. Prin liniile sale provocatoare si nonconformiste, C8 face un brusc salt de la banalul monovolum la un automobil modern si expresiv.
Acum, C8 are o personalitate mai joviala ilustrata de generosul calandru mediat de impresionanta bara cromata care ii da forma unui zambet, pus in evidenta prin ovalul blocului optic si intarit de liniile fluide ale capotei. Fratele sau de platforma tehnica, Peugeot 807 a facut si el un pas inainte prin caroseria in intregime noua, care masoara acum 4,73 m regasiti, ca si la C8, in marirea distantei dintre primul si al doilea rand de scaune cu 13 cm si dintre randurile II si III cu 14 cm.
La interior, ca si la Renault Espace, s-a pus un mare accent pe dimensiunile mari ale geamurilor, notabil fiind parbrizul atermic cu o suprafata de 2 metri patrati. Totusi, in C8 se simte o marire a spatiului fata de Evasion/Synergie. Scaunele de pe randurile din spate pot culisa pe o sina de 15 cm si sunt dotate cu Quickfix, un sistem nou de ancorare care permite mutarea acestora mai rapid.
Tot la interior, pasagerii se pot bucura de multiple spatii de depozitare distribuite prin toata caroseria. Pentru sofer si pasagerul din dreapta s-a optat pentru un torpedou cu un volum de 18 litri, fiind dublat de un alt spatiu de depozitare de dimensiuni mai reduse situat ca si la modelul Stilo deasupra plansei de bord. Iar la un drum mai lung intr-o zi torida de vara, se mai poate folosi si compartimentul refrigerator situat sub consola centrala.
Plafoniera este de fapt un sun-roof alcatuit din trei panouri din sticla atermica, putand fi actionata electric. Pentru observarea atenta a copiilor, soferul poate folosi oglinda de supraveghere care poate fi coborata din plafoniera. Si tot pentru protejarea lor, portierele culisante se pot bloca la depasirea vitezei de 5 km/h.
Partea de interior se inspira si de la concurenta prin combinarea instrumentarului de bord pe consola centrala, acolo unde a fost amplasat si levierul cutiei de viteze. Bordul are forma unui arc de cerc si cu ajutorul parbrizului vast genereaza o vizibilitate mult mai mare asupra soselei. Usile culisante lateral si posibilitatea de configurare a interiorului dupa propriile dorinte au fost foarte bine conservate.
Fiecare pasager dispune de o centura de siguranta in trei puncte si multiple spatii de depozitare a obiectelor de mici dimensiuni. Iar pentru un plus de confort pentru cei 7 sau 8 pasageri, s-a optat pentru o marire a spatiului dintre scaune, iar pentru sofer si pasagerul din dreapta, scaunele au fost marite cu 5 cm.
Si daca pasagerii care pornesc la drum cu C8 sunt nitel mai pretentiosi, alianta propune o instalatie de aer conditionat cu patru zone diferite de climat, presetata in functie de preferintele fiecaruia. Iar daca soferul este o persoana mai distrata care mai uita un casetofon deschis sau farurile aprinse, C8 a gasit solutia…
Dupa 30 de minute de la „taierea gazului”, acestea sunt decuplate automat, astfel ca soferul nu va fi pus in fata neplacutei situatii ca dimineata sa nu mai poata „urni” automobilul. Si cum aceasta categorie de soferi ne place sa credem ca este pe cale de disparitie, PSA a inlesnit presetarea acestei optiuni.
Mai mult, la incuierea automobilului oglinzile exterioare se pliaza, evitand astfel „smulgerea” involuntara de catre un sofer mai grabit. Modelele mai bine echipate beneficiaza de faruri cu Xenon, dispozitiv de monitorizare a presiunii pneurilor, faruri cu aprindere automata si chiar deschiderea electrica a usilor culisante prin intermediul unei telecomenzi.
Pentru o calatorie cat mai agreabila, monovolumele aliantei au integrate in plafoniera cate un DVD pe ecran lat unde se poate viziona un film sau chiar programe TV. Iar pentru mai multa siguranta in trafic, in cazul monovolumelor PSA, s-a optat pentru un sistem de navigatie cuplat la Centrul de Contact Client.
Partea de securitate a fost si ea atent revizuita prin includerea a sase airbaguri, ABS, EBD, ESP, ASR si chiar asistare electronica in caz de franare violenta.
Totusi, pentru cresterea confortului a trebuit facuta si o concesie… Ea se resimte la volumul portbagajului care este acum de 225 litri in configuratie normala si 2948 litri cu banchetele rabatate, fata de 340 litri la modelele anterioare.
Suspensiile, McPherson pentru puntea fata si traversa deformabila la puntea spate, sunt intarite acum de amortizoare mai performante care limiteaza foarte mult efectul de ruliu intalnit la modelele anterioare.
Respectand traditia, monovolumele aliantei au facut iarasi apel la propulsoarele de sorginte PSA. Oferta pe benzina se compune acum dintr-un 2.0 litri 16V de 130 CP si un V6 3.0 litri de 204 CP. Cele doua propulsoare sunt disponibile primul cu transmisie manuala, iar cel de 3.0 V6 are o cutie automata cu comanda secventiala. Numai pentru Peugeot 807 si Citroen C8 se mai propune un 2.2 litri 16V care dezvolta 160 CP. Gama propulsoarelor diesel se compune dintr-un 2.0 si un 2.2 litri HDi de 109 CP, respectiv 128 CP.
Concurenta la clasa monovolume devine acerba prin prezentarea la Geneva a lui Renault Espace Concept, principalul adversar al grupului Fiat Auto/PSA.
Sursa: www.autoshow.ro