Consumul de cafea per cap de locuitor în România pe locul 30 la nivel mondial
Cafeaua a început să fie consumată în secolul al XV-lea în Arabia. Comercianţii veneţieni au adus cafeaua în Europa în secolul al XVII-lea unde a devenit curând foarte populară. Cafeaua este un produs 100% natural şi una dintre băuturile cele mai apreciate de milioane de oameni din întreaga lume. O serie de studii demonstrează faptul că un consum moderat de cafea este sigur şi poate avea anumite efecte pozitive pentru sănătate, fiind o sursă naturală de hidratare şi antioxidanţi, îmbunătăţind performanţa fizică şi psihică.
În România consumul de cafea este încă scăzut faţă de multe alte ţări din lume. În Austria consumul este de 7,96 kg pe cap de locuitor, în Germania de 6,95 kg, iar în România de 2,3 kg pe cap de locuitor pe an. şi în estul Europei, consumul este mai mare decât la noi în ţară: în Polonia consumul anual pe cap de locuitor este de 3,19 kg, iar în Bulgaria este de 2,9 kg. Potrivit www.qz.com, care a preluat date Euromonitor, consumul de ceşti de cafea per cap de locuitor în România se situează pe locul 30 la nivel mondial, cu 0,5 ceşti pe zi, în fruntea clasamentului găsindu-se Olanda cu 2,4 ceşti pe zi, Finlanda cu 1,8 ceşti pe zi şi Suedia cu 1,3 ceşti pe zi.
Deşi nu este un produs de lux, în România încă se mai aplică acciza la produsele de cafea, care alături de creşterea la nivel global al preţului cafelei ca materie primă, sau de evaziunea fiscală asociată acestui produs, pot fi factori care contribuie la menţinerea consumului de cafea pe cap de locuitor la o cotă atât de redusă, faţă de celelalte ţări din Uniunea Europeană şi din lume.
“Buna şi corecta informare a consumatorilor, a publicului larg cu privire la cafea şi produsele din cafea este unul dintre obiectivele asociaţiei noastre. O ceaşcă bună de cafea trebuie să fie accesibilă fiecărui român. De aceea ne-am propus să ne aducem direct contribuţia pentru ca şi în România, consumul de cafea să atingă în următorii ani nivelul celorlalte ţări din UE. ARC consideră benefică o măsură menită a elimina acciza la produsele din cafea, ceea ce va genera pe termen mediu venituri suplimentare la bugetul de stat, reducerea masivă a contrabandei, precum şi creşterea accesibilităţii consumatorului român la acest produs alimentar”, a declarat Marius Meleşteu, preşedintele Asociaţiei Române a Cafelei.
Dinamica producţiei mondiale a cafelei este, în general, caracterizată printr-o instabilitate considerabilă, o cultură mare, într-un an, poate fi urmată adesea de o cultură mică în alt an. De-a lungul ultimilor 50 de ani, a existat o creştere constantă în producţia mondială, intercalată cu scăderi periodice. Consumul mondial de cafea a crescut cu o rată medie anuală de 1,9% în ultimii 50 ani, de la 57.9 milioane de saci în 1964 la 142 milioane de saci în 2012. Această rată de creştere s-a accelerat din 1990 la 2,1%, şi la 2,4% din 2000. Pieţele tradiţionale importatoare, cum ar fi Japonia, Uniunea Europeană şi Statele Unite ale Americii au reprezentat istoric cea mai mare parte a cererii de cafea la nivel mondial. Cu toate acestea, în ultimii ani, cererea în ţările producătoare de cafea şi pieţele emergente a crescut, contribuind astfel în mod semnificativ la creşterea consumului total de cafea.
Cafeaua se cultivă pe o rază de 1.000 de mile în jurul Ecuatorului, de la Tropicul Cancerului în Nord, până la Tropicul Capricornului în Sud. Arborele de cafea creşte în peste 50 de ţări din întreaga lume şi este cea mai vândută marfă din lume, după petrol. Principalele ţări furnizoare de cafea sunt Brazilia, Columbia şi Vietnam.
Există două tipuri de boabe de cafea ce sunt folosite la prepararea cafelei – Robusta şi Arabica. Robusta are condiţii propice de creştere la altitudini mai joase, în timp ce Arabica este adaptată altitudinilor mai înalte.
Înfiinţată în martie 2001, Asociaţia Română a Cafelei promovează interesele comerciale şi economice ale industriei cafelei. Asociaţia Română a Cafelei sprijină crearea unei pieţe a cafelei competitive şi transparente, astfel încât consumatorii români să beneficieze de o cafea de cea mai bună calitate, la cele mai bune preţuri.