Microsoft si ceilalti producatori de tehnologie care se straduiesc sa defineasca noi modele de afaceri pentru serviciile web au de depasit un alt obstacol: lipsa de incredere a consumatorilor in sistemele de autentificare online.
Un nou studiu elaborat de firma de analiza si cercetari Gartner arata ca, in pofida programelor obligatorii de inregistrare, consumatorii nu sunt si nici nu vor fi prea curand interesati de conturile de identitate online si autentificare – cum sunt, de exemplu, serviciile Passport de la Microsoft si Screen Name de la AOL.
Mai mult chiar, foarte putini oameni au incredere ca Microsoft si AOL le vor proteja informatiile personale sau financiare necesare pentru coordonarea tranzactiilor online. Rezultatele studiului arata, de asemenea, ca majoritatea consumatorilor cu conturi pentru servicii de identitate sau autentificare nu erau constienti de existenta acestora si ca foarte multi dintre ei si-au creat conturi deoarece era o conditie obligatorie pentru accesarea serviciilor online.
Pentru a accesa serviciile Hotmail si MSN Messenger de la Microsoft, utilizatorilii trebuie sa-si creeze un cont Passport. In mod similar, AOL ii directioneaza pe utilizatori catre serviciul sau Screen Name pentru a avea astfel acces la My AOL, e-mail sau calendar. In felul acesta, utilizatorii Passport si Screen Name nu mai sunt nevoiti sa utilizeze parole si ID-uri diferite, atunci cand acceseaza site-urile Web, iar cu ajutorul componentelor integrate „e-wallet” („portofel virtual”), acestia pot efectua cumparaturi online in conditii de securitate.
Cu toate acestea Gartner a descoperit ca, pentru moment, majoritatea consumatorilor nu au incredere in companii precum AOL sau Microsoft pentru furnizarea de servicii de autentificare/identitate online, desi multi dintre acestia prefera servicii similare oferite de producatorii de carti de credit. Pentru administrarea in siguranta a serviciilor e-wallet, 47% din consumatori prefera bancile, iar 12% serviciile oferite de Microsoft.
Conform aceluiasi studiu, 38% din consumatori au afirmat ca nu au „deloc” incredere in Microsoft, iar 29% si-au exprimat neincrederea fata de serviciile oferite de AOL. Cat despre accesul Internet sau mesageria instantanee, peste 50% din respondenti au afirmat ca nu au incredere in serviciul online MSN pentru pastrarea propriilor informatii personale si financiare, iar 49% si-au exprimat neincrederea in MSN Messenger.
Rezultatele studiului pot fi considerate o lovitura serioasa pentru cei de la Microsoft si AOL, pentru care sistemele de autentificare online reprezinta prima etapa in stabilirea serviciilor online cu plata. Concret este vorba despre planul .Net My Services de la Microsoft, aflat inca in stadiu de proiectare. In schimbul unui onorariu, acest serviciu asigura gazduirea si furnizarea informatiilor personale si, totodata, oferirea unei game variate de servicii, de la e-commerce la comunicatii. La randul sau, AOL isi pregateste propriul plan de servicii web pentru consumatori, cu numele de cod Magic Carpet.
Daca toata aceasta strategie de a crea servicii web adaptabile, personalizabile este sau nu o utopie, ramane de vazut. Cert este insa ca analistul Gartner nu crede ca aceasta idee va avea prea marea succes in randul consumatorilor.