Consilierul AP: Legea 115/1999 este neconstituționala

Apropo.ro / 18.10.2006, 12:26
Consilierul AP: Legea 115/1999 este neconstituționala
Consilierul Administrației Prezidențiale a invocat, miercuri, în fața magistraților ca Legea 115/1999 în baza careia președintele Traian Basescu l-a suspendat pe Teodor Atanasiu din funcția de ministru al Apararii este neconstituționala, instanța

Consilierul Administrației Prezidențiale a invocat, miercuri, în fața magistraților ca Legea 115/1999 în baza careia președintele Traian Basescu l-a suspendat pe Teodor Atanasiu din funcția de ministru al Apararii este neconstituționala, instanța suprema respingându-i însa excepția.

Înalta Curte de Casație și Justiție a luat în discuție, miercuri, recursul lui Teodor Atanasiu fața de decizia prin care Secția contencios administrativ a Curții de Apel București i-a respins cererea de suspendare a efectelor decretului prezidențial de suspendare a sa din funcția de ministru al Apararii.

La începutul ședinței de judecata, consilerul Adminsitrației Prezidențiale a susținut ca nu a luat cunoștința de toate motivele de recurs ale lui Teodor Atanasiu fața de decizia Curții de Apel București, cerând amânarea cauzei. Solicitarea a fost respinsa, context în care consilierul a invocat o alta problema procedurala, respectiv neconstituționalitatea întregii Legi 115/1999 privind raspunderea ministeriala, exact actul normativ în baza caruia, în 12 septembrie, președintele Traian Basescu l-a suspendat din funcție pe Teodor Atanasiu. Înainte de invocarea acestei excepții, consilierul a precizat ca nu s-a consultat cu președintele pe aceasta problema.

Excepția a fost respinsa de instanța, fiind considerata o chestiune prealabila, fara legatura cu obiectul cauzei, și anume suspendarea decretului prezidențial.

Avocații lui Atanasiu au invocat existența soluției neînceperii urmarii penale, data de procurorii Secției Parchetelor Militare. În acest context, avocații au aratat ca rezoluția de neîncepere a urmarii penale este „un act nou în cadrul procedurii care demonstreaza ca situația de la care s-a pornit inițial – procedura de demonstrare a savârșirii unor fapte penale – nu mai subzista”. În acest sens, au fost invocate doua situații similare din dreptul comparat.

Totodata, avocații au mai precizat în fața instanței ca daca decretul prezidențial nu va fi suspendat, s-ar putea ajunge la situația în care, prin numirea unui interimar și ramânerea definitiva a soluției de neînceperii a urmarii penale – dupa expirarea termenului legal de atacare a acestei rezoluții – sa fie doi miniștri ai Apararii. Dincolo de prejudiciul de imagine, se creaza astfel și o paguba iminenta, au mai aratat avocații lui Teodor Atanasiu.

Secția de contencios administrativ a Înaltei Curți de Casație și Justiție a ramas în pronunțare în cauza.

În 6 octombrie, procurorii Secției Parchetelor Militare au dispus „neînceperea urmaririi penale fața de Teodor Atanasiu și fața de ofițerii Direcției Generale de Informații a Armatei și Direcția de Informații Militare, sub aspectul savârșirii infracțiunilor de abuz în serviciu contra intereselor publice și abuz în serviciu contra intereselor persoanelor, în dosarul constituit în urma plângerilor formulate de consilierul prezidențial Adriana Saftoiu, precum și de deputatul Eugen Bejinariu”.

La jumatatea lunii iulie, Teodor Atanasiu declara ca știe de la Direcția de Informații Militare ca Adriana Saftoiu da presei, „pe surse”, informații care sa-l discrediteze. Adriana Saftoiu l-a dat în judecata pe Atanasiu pentru abuz în serviciu contra intereselor persoanei.

În 12 septembrie, președintele Traian Basescu l-a suspendat din funcție pe Teodor Atanasiu (PNL) în temeiul prevederilor articolului 100 alin. 1, art. 109 alin. 2 din Constituție și al Legii privind responsabilitatea ministeriala, „pentru a îndeparta orice suspiciune de influențare a anchetei, având în vedere declanșarea procedurii de urmarire penala”.

Secția Parchetelor Militare (SPM) a stabilit ca „nu sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunilor de abuz în serviciu contra intereselor publice și contra intereselor persoanelor, întrucât nu s-a produs o tulburare însemnata bunului mers al unei autoritați sau instituții publice ori o paguba patrimoniului acesteia și nici nu s-a constatat producerea vreunei vatamari intereselor legale ale unei persoane”.

Mediafax