Conpet Ploiești: pe unde intra țiței, ies bani

29 04. 2002, 17:53
Conpet Ploiești, companie specializata în transportul țițeiului, gazolinei și etanului prin conducte petroliere și cu cisterne pe cale ferata, estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri în valoare de 1.750 miliarde lei (aproximativ 51 milioane dolari).

Conpet Ploiești, companie specializata în transportul țițeiului, gazolinei și etanului prin conducte petroliere și cu cisterne pe cale ferata, estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri în valoare de 1.750 miliarde lei (aproximativ 51 milioane dolari).

Compania va investi 590 miliarde lei în acest an (aproximativ 17 milioane dolari), din care 500 miliarde lei reprezinta ultima tranșa a împrumutului acordat de Banca Mondiala pentru modernizarea și reabilitarea sitemului național de transport al țițeiului prin conducte, a declarat Constantin Zidaru, directorul general al Conpet SA.

Anul trecut, societatea ploieșteana a realizat o cifra de afaceri în valoare de peste 1.300 miliarde lei (44,7 milioane dolari), în creștere reala cu 6% fața de 2000, cand a fost de 910 miliarde lei (41,9 milioane dolari).

Investițiile Conpet au fost anul trecut de 490 miliarde lei (16,8 milioane dolari), din care numai 18% reprezinta surse proprii de finanțare, restul banilor provenind din împrumutul acordat de Banca Mondiala.

Conpet va opera începad din acest an unul dintre cele mai moderne sisteme de transport din Europa, în urma finalizarii proiectului de modernizare și reabilitare a sistemului național de transport al țițeiului prin conducte, finanțat de Banca Mondiala.

Componentele proiectului includ, printre altele, reabilitarea sistemului de conducte, automatizarea și optimizarea procesului de producție din stațiile de pompare, modernizarea facilitaților de pompare.

De asemenea, proiectul prevede și instalarea unui sistem modern de telecomunicații ce va avea și rolul de suport de circulație a datelor pentru sistemul de urmarire și control al procesului tehnologic SCADA.

Sistemul va reduce pierderile înregistrate de Conpet ca urmare a avariilor tehnice și provocate. „Noul sistem va fi operațional pana la finele acestui an, însa sunt necesare anumite reglaje și probe ale sistemului, care se vor desfașura în cursul anului viitor”, explica Zidaru.

Banca Mondiala a acordat în 1994 un împrumut în valoare totala de 175,6 milioane dolari pentru proiectul de reabilitare a subsectorului petrolier din Romania, beneficiari fiind Romgaz, Petrom și Conpet.

Din creditul Bancii Mondiale, aproximativ 64,7 milioane dolari sunt destinați proiectului de modernizare a sistemului de transport al țițeiului prin conducte, operat de Conpet, care face parte din proiectul mult mai mare ce cuprinde tot subsectorul petrolier și de gaze.

Conpet intenționeaza sa realizeze și integrarea sistemului național de transport al țițeiului în rețeaua europeana de profil, un prim pas în acest sens fiind facut prin parafarea unui protocol în iulie 2001 între Romania, Iugoslavia și Croația pentru construcția unui oleoduct între Constanța și Omisalj (Croația), punctul terminus urmand sa fie portul italian Trieste.

Pana acum, este realizat tronsonul Constanța-Pitești (320 km), în condițiile în care de la Pitești la Pancevo trebuie realizat un tronson de 500 km, din care 420 km pe teritoriul Romaniei.

„Pentru ca oleoductul sa ajunga pana la Pancevo (Iugoslavia), sunt necesare investiții de aproximativ 400 milioane dolari, în condițiile în care investițiile totale pentru finalizarea proiectului pornind din faza actuala sunt evaluate la aproximativ un miliard de dolari. Conpet este operator de transport, nu investitor în acest proiect”, a precizat Zidaru.

La ora actuala, proiectul de realizare a oleoductului Constanța-Omisalj- Trieste este în competiție cu alte trasee de transport ale țițeiului din zona Marii Caspice spre Europa Occidentala.

Conpet exploateaza stații de pompare, rampe de încarcare-descarcare,parcuri de rezervoare și are ca suport operațional sistemul național de transport, în lungime de aproximativ 4.500 de kilometri. Principalii beneficiari ai serviciilor prestate de Conpet sunt rafinariile din Romania și companii straine care efectueaza tranzit de țiței pe Dunare.

Compania are peste 2.200 de angajați și un capital social de 271 miliarde lei la ora actuala. „Anul trecut, societatea și-a majorat capitalul social prin reevaluarea activelor existente și prin introducerea valorii terenurilor pentru care s-au obținut titluri de proprietate, care au fost de asemenea reevaluate”, explica Zidaru.

În urma acestei operațiuni, Ministerul Industriilor și Resurselor deține acum 77,6% din acțiunile Conpet, dupa ce acțiunile deținute anterior de Autoritatea pentru Privatizare au fost transferate ministerului de resort.

Restul acțiunilor, care au o valoare nominala de 33.000 lei, aparțin SIF Muntenia – 9,4%, iar persoanele fizice – 13%.

Adrian MîrșanuZIARUL FINANACIAR