Competitie in arena 3D (II)

03 02. 2004, 19:21
Sursa: PC World Romania De la bun inceput nVIDIA s-a aratat reticenta in privinta rezultatelor obtinute in benchmark-uri de modelele sale din seria FX. Scorurile mici obtinute de acestea in primul benchmark bazat pe DirectX 9 l-au pus intr-o lumina extrem de proasta pe

Sursa: PC World Romania

De la bun inceput nVIDIA s-a aratat reticenta in privinta rezultatelor obtinute in benchmark-uri de modelele sale din seria FX. Scorurile mici obtinute de acestea in primul benchmark bazat pe DirectX 9 l-au pus intr-o lumina extrem de proasta pe cel mai mare producator de placi video din lume, cu atat mai mult cu cat ATI isi vedea de drum obtinand scoruri mult mai inalte. Au urmat negocieri intre nVIDIA si Futuremark care s-au concretizat in lansarea de noi versiuni de drivere pentru placile grafice nVIDIA.

De data aceasta lucrurile au luat o noua turnura, scorurile au crescut si urmatoarea reactie a venit imediat. nVIDIA a fost acuzata ca triseaza in driverele sale, optimizandu-le in mod nepermis, special pentru 3DMark03. In spriji-nul acuzatiilor au venit o serie de site-uri hardware care au publicat imagini luate din benchmark-uri, a caror calitate ar lasa de dorit, comparate cu cele obtinute pe o placa video ATI. nVIDIA a negat vehemet ca ar fi micsorat calitatea ima-ginilor randate pentru a creste rata frame-urilor pe secunda.

In fapt, detectarea unor pierderi de calitate in imagini luate in anumite momente din benchmark-uri este subiectiva si comunitatea de utilizatori a inceput sa accepte performantele aratate de FX in 3DMark03.

De curand, razboiul s-a relansat, Futuremark lansand patch-ul 340 pentru 3DMark03 si oferind utilizatorilor singura versiune de program care mai poate posta rezultate pe site-ul oficial.

Cu aceasta noua versiune de program, scorurile lui FX scad cu 15-20%. nVIDIA a reactionat vehement, afirmand ca noul patch dezactiveaza compilatorul automat introdus in driverele ForceWare – Unified Compiler. Acesta optimizeaza instructiunile Pixel Shader 2.0 si Vertex Shader 2.0 folosite in DirectX 9. Afirmatia a fost sustinuta de o serie de producatori importanti de placi video dar a fost dezmintita categoric de Futuremark, la care s-a raliat si ATI. Pe de alta parte, au existat suspiciuni privind corectitudinea lui ATI in versiunea anterioara a lui 3DMark03 (patch 330), detectandu-se in driverele Catalyst prezenta unui shader optimizat special. Desi plusul de putere obtinut astfel nu e semnificativ, semnul de intrebare ramane.

E greu de aflat cu siguranta cine are dreptate in tot acest tavalug al declaratiilor, cert e ca ATI este avantajata de lansarea noului patch. In test, nu l-am folosit, in primul rand din cauza datei tarzii de aparitie dar mai ales din cauza suspiciunilor care planeaza asupra lui.

In punctajul general 3DMark03 a avut un aport mic, preferand sa punctam comportamentul in AquaMark 3, un benchmark care vine si cu instructiuni DirectX 9, aflat (cel putin deocamdata) in afara controverselor.