Comenzi online la restaurant
Comerțul electronic nu mai e de mult o noutate în Romania. Sunt destule firme care își vand produsele online și sunt destule magazine virtuale de unde poți cumpara produse ale mai multor firme. Calculatoare, rezervari turistice, conserve, autoturisme, flori, aproape orice se poate cumpara prin Internet.
Distincția dintre firma cu livrari online și magazinul virtual nu funcționeaza însa și în cazul restaurantelor; daca exista cateva restaurante care primesc comenzi online, apariția unui restaurant virtual în adevaratul sens al cuvantului, care sa faca legatura între clienți și mai multe restaurante reale, s-a lasat îndelung așteptata.
Le-a fost dat unor liceeni din Timișoara sa se joace cu aceasta noțiune și sa reușeasca sa-i faca loc în net-ul romanesc.
Daca i-ai numi asociați sau parteneri de afaceri, ar rade. N-au avut nici business plan, nici consultanța, ci doar pofta de ceva nou și probabil pofta de mancare, împartașita cu toți cunoscuții lor care n-aveau timp niciodata sa se ridice de la calculator ca sa se duca sa-și cumpere un hamburger sau o cola.
Anul trecut, Razvan Ionașec și Mihai Rusoaie erau colegi la Liceul de Informatica „Grigore Moisil” din Timișoara, în clasa a XII-a.
Amandoi, plini de premii la olimpiadele de informatica, la concursurile de soft și la sesiunile de comunicari științifice ale elevilor.
Ultimul concurs la care s-au înscris înainte de bacalaureat a fost un concurs național de creativitate în domeniul software, „Noi Info”, sponsorizat de firme importante de IT și cu premii în bani destul de consistente.
Cei doi au caștigat premiul I la faza județeana și tot premiul I la faza naționala, la secțiunea Web, cu lucrarea „Restaurant virtual”, a carei prezentare suna astfel: „www.food.ro – site e-commerce de unde se poate comanda mancare online; realizata de Rusoaie Mihai (Web Programming) împreuna cu Ionașec Razvan (Web Design); folosește PHP și baze de date MySQL”. Premiul capatat a fost în valoare de 5.600.000 de lei.
O idee care a venit din greșeala
În afara profesorilor, e îndoielnic ca le mai spune cineva pe numele din buletin și la fel de îndoielnic ca îi mai poate percepe separat; toata lumea îi știe acum drept Mishu&Syper, și tot așa semneaza site-urile unde au funcționat ca webmasteri (food.ro și un site al unei firme din Timișoara, furnizor de carne și mezeluri).
Razvan (Syper) își aduce aminte amuzat de începutul colaborarii cu Mihai (Mishu): „Eu l-am cunoscut prima oara mai bine la mare, atunci cand umbla cu borseta de scule tot timpul dupa el, ba chiar cred ca și baie facea tot cu ea – cum sa poata el trai fara patent, șurubelnița, aparat de masura…
Înca nu știam eu prea multe despre el, îl vedeam prin școala ca vorbea cu toata lumea – îl cunoștea toata școala, de la director pana la ultimul boboc.
Dar din februarie 2001, de cand cu food.ro, cred ca ne-am vazut aproape în fiecare zi. De la blondul ala înalt și slab, din fața napolitana și din profil biscuite, a ajuns unul dintre cei mai buni prieteni – nu pot sa fac un pas sau sa apas o tasta fara sa știe Mishu”.
Ceea ce a pornit ca o lucrare pentru concurs a devenit treptat un proiect serios, caruia cei doi prieteni i-au dedicat din ce în ce mai mult timp. „Ideea de restaurant virtual a venit din greșeala… dar dupa ce am început sa lucram și am început sa vedem rezultatele, am continuat pana am reușit sa îl facem și funcțional”, spune Mihai.
Restaurantelor nu le prea plac calculatoarele
Cel mai simplu le-a fost cu alegerea furnizorului de Internet, firma Multisat Networks: „ISP-ul l-am ales pentru ca îi cunoșteam și pentru ca ne-au ajutat enorm și înainte și dupa ce am lansat pagina”.
E vorba aici de primul site serios facut de Mihai, în primavara lui 2000, www.munti.ro, gazduit de Multisat. Cu acel site, unde se gasește tot ce trebuie sa știe un turist despre munții Carpați și înca ceva pe deasupra, Mihai a luat primele lui premii la concursurile naționale de soft din 2000.
Mai greu a fost cu gasirea unui restaurant care sa colaboreze cu ei. Probabil unii n-au crezut ca vor exista suficiente comenzi online, au considerat ca își complica viața cu un de sistem de lucru unde e implicat calculatorul sau pur și simplu nu le-a inspirat încredere varsta celor doi.
În cele din urma, au avut noroc cu un restaurant din complexul studențesc, Millenium.
„Noi am mers la mai multe restaurante și pizzerii din Timișoara pentru a le cere sprijinul în a pune proiectul nostru în aplicare. Restaurantul Millenium l-am ales pentru ca a fost singurul care atunci – în mai 2001 – a acceptat sa colaboreze cu noi”.
Au lucrat la site cam trei luni de zile: au facut fotografii pentru toate produsele incluse în oferta, au introdus în bazele de date detaliile despre fiecare produs, au introdus o secțiune de rețete (furnizate de restaurant) și s-au straduit ca prezentarea și modul de formulare a comenzilor sa fie cat mai simple și mai ușor de înțeles, pentru ca știau ca într-un site de comerț electronic, nimic nu-l îndeparteaza mai tare pe un nou-venit decat un sistem greoi de introducere a comenzii („mancare nu comanda numai cei care fac pagini web, trebuie sa se descurce chiar și cineva care este nou în arta navigarii pe Internet”, zice Mihai).
Una peste alta, „la site am lucrat aproximativ trei luni de zile, dar au fost cateva saptamani în care am lucrat aproape non-stop, zi și noapte, cu toate ca trebuia sa ne pregatim pentru bacalaureat”.
Cele mai multe comenzi vin noaptea
Site-ul a fost lansat pe 5 mai, data la care munca de atragere a clienților începuse de mult. Un avantaj a fost ca premiile din februarie și din mai caștigate cu site-ul le-au adus oarecare notorietate în oraș, iar în mediile liceenilor mai ales, informația se raspandește foarte repede, mai ales cand e vorba de ceva care le poate fi util.
„Reclama ne-am facut, inițial, cum am putut (în mare am lipit vreo 300 de afișe în zonele mai circulate din Timișoara), iar mai apoi am aparut și în presa scrisa și cea audiovizuala”, spun cei doi. Fapt e ca restaurantul virtual a avut comenzi înca din primele luni.
Conform statisticilor de pe site, pana în februarie 2002 au fost 148 de comenzi și 114 clienți, cu o medie de 3-4 clienți pe zi. Cea mai importanta comanda (onorata) a fost în valoare de 700.000 de lei.
Cat privește traficul pe site, acesta e în medie de circa 20 de vizitatori zilnic; uneori au fost și 100 de vizitatori într-o zi. „Comenzile am observat ca sunt facute mai ales noaptea”, spune Mihai.
Este vorba îndeosebi despre foarte numeroșii navigatori pe Internet care, din rațiuni de tarif de conectare și de timp liber, își petrec nopțile în fața calculatoarelor, dar și de angajații unor firme care lucreaza noaptea sau pur și simplu de cei fara somn și fara chef de gatit, dar cu Internet acasa.
Acest segment de piața din ce în ce mai numeros, al celor ce ar dori sa comande noaptea mancare online, n-a intrat înca în atenția restaurantelor și a firmelor de catering cu livrare online, atatea cate sunt la noi.
„În general, cei care comanda sunt cei tineri, liceenii și studenții, dar pe viitor, datorita expansiunii Internetului din ultimul timp, speram sa nu mai fie un lux sa comanzi mancare de pe Internet”, comenteaza Razvan și Mihai.
Mamele au socotit numarul de calorii Oferta existenta pe site cuprinde pizza, aperitive și salate, ciorbe, garnituri, mancare gatita, minuturi, sosuri și spaghetti, produse de patiserie și cofetarie, bauturi alcoolice și racoritoare.
Cel mai scump produs este puiul la rotisor (65.000 de lei), iar cele mai ieftine sunt bușeurile cu mere (4.000 de lei).
Exista și oferta zilei, care cuprinde un meniu complet cu reducere de preț. E și un instrument de „fidelizare” – e-mailuri cu oferte promoționale și cu noutați trimise celor ce se înregistreaza ca membri ai site-ului (acum sunt 163 de membri).
La food.ro, valoarea minima a comenzii este de 50.000 de lei, iar durata de livrare e de jumatate de ora – trei sferturi de ora.
Plata produselor se face la livrare (în numerar sau cu tichete de masa) sau, daca livrarile sunt pe baza de contract pe o anumita perioada, la începutul sau la încheierea acesteia. De livrari raspunde exclusiv Millenium.
Cea mai interesanta facilitate a site-ului, care începe sa-i justifice de-a binelea numele de restaurant virtual, este posibilitatea clientului de a-și crea singur burgerul, folosind ingredientele din lista oferita (una din opiniile de pe forumul site-ului propunea chiar ca și pizza sa poata fi creata de clienți).
Mai mult, pentru fiecare burger creat sunt generate statistici: gramajul, numarul de calorii, proteine, glucide, lipide și prețul rezultat.
De altfel, numarul de calorii este indicat pentru fiecare produs oferit. „Valorile nutritive au fost calculate de mamele noastre pe baza rețetarelor”, explica Mihai și Razvan.
Deocamdata, restaurantul e într-o pauza de funcționare, fiindca pregatește oferta speciala de sarbatori și o serie de schimbari la site. Necazul celor doi este însa ca de la ei nu se poate comanda decat din Timișoara.
„Avem în vedere mai multe îmbunatațiri la site, inclusiv de a ne extinde și în alte orașe și de a colabora cu mai multe restaurante, iar cand acest lucru se va întampla, vor fi create și conturi pentru fiecare client în parte”.
Daca gandești mic, mic ramai
„De caștigat bani nu am caștigat aproape nimic; singura satisfacție materiala pe care am obținut-o a fost premiul de la concursul de software. Dar sunt alte lucruri pe care le-am caștigat și consideram ca sunt de neprețuit în bani – experiența și faptul ca ne-am facut cunoscuți (unii ne zic
Acum, cei doi sunt studenți în anul I: Mihai, la Facultatea de Automatica și Calculatoare a Politehnicii din Timișoara, iar Razvan la Facultatea de Electronica și Telecomunicații.
Tot datorita site-ului lor au reușit, înainte cu o luna de a intra la facultate, sa se angajeze la o firma de soft din Timișoara, Goodsoft: „În viitor cred ca numai soft o sa facem, ca am început pe latura asta și acum nu prea mai e drum de întoarcere”.
Parerea lui Mihai este ca informatica are tendința „sa smulga omul din tine și sa te faca o leguma” și ca „de aia e bine sa îți împarți viața în mod egal între profesiune, odihna, școala și distracție. Daca între aceste patru elemente e un echilibru perfect, atunci se cheama ca ești un om realizat, cel puțin din punctul meu de vedere”.
Razvan nu spune despre sine decat ca a jucat șase ani volei și ca îi place mult – „în rest, nimic ieșit din comun – o iubita în Germania”.
În schimb, lui Mihai pare sa-i placa sa vorbeasca despre el însuși. „Ce hobby-uri am? În primul rand muzica, apoi calculatoarele, înotul, calatoriile, chefurile și organizarea chefurilor. A! înca ceva! Mai am cateva abilitați: sociabilitate, spontaneitate, imaginație, responsabilitate, dinamism, flexibilitate (cata modestie – dar daca ești prea modest nu ajungi niciunde; daca gandești mic, mic ramai)!”
În mod ciudat, deși numarul restaurantelor romanești cu facilitați home delivery și take away crește continuu, ca și al celor ce asigura catering, site-urile romanești de unde se poate comanda mancare online sunt în continuare foarte puține, iar unele tind chiar sa dispara. Oricine vorbește despre acest subiect va începe, de pilda, cu www.poftamare.ro („restaurantul tau pe Internet…
Unicul site romanesc unde puteți consulta meniuri complete, comanda și face rezervari”) sau cu www.china-express.ro, al celebrului restaurant Yin Yang din București, unicul restaurant chinezesc care permite formularea de comenzi prin Internet.
La ora actuala însa (probabil temporar?), primul nu mai trimite la nici o adresa de Internet, iar la al doilea, pagina de comenzi online e goala, adica de neaccesat.
Pe pagina de prezentare a restaurantului chinezesc se specifica, totuși, ca pentru livrarea la domiciliu se accepta comenzi în valoare minima de 200.000 de lei și ca preluarea comenzilor online de catre operatori se face la interval de cateva ore, de cinci ori pe zi.
Au mai fost și alte site-uri care au disparut: www.pizza.ro și www.dublu-fericit.go.ro, care distribuia tot mancare chinezeasca, în București și în Constanța, cu o comanda prin e-mail urmata de un telefon de confirmare abia la interval de 24 de ore.
Singurul site nou aparut în peisaj este www.snackattack.ro, al firmei omonime, care a deschis în București doua magazine „The Sandwich Factory”.
De aici pot fi comandate online sandvișuri, salate și supe, confirmarea comenzii avand nevoie tot de 24 de ore; limita minima valorica a comenzii este înlocuita de cerința ca numarul minim de de produse comandate sa fie de 20.
O alta categorie este cea a firmelor de catering (în treacat fie spus, site-ul care centraliza ofertele firmelor de acest fel din țara, www.ecatering.ro, a disparut și el).
Catering online ofera acum numai www.eatonline.ro, aparut în februarie 2001, al firmei cu același nume din București, comenzile fiind însa specifice pentru necesitațile companiilor (comenzile se primesc pana în ziua de vineri pentru toata saptamana urmatoare).
În Timișoara, concurența www.food.ro este reprezentata de restaurantul virtual www.ondel.ro, al firmei Ondel (de la Online Delivery), un site pe cat de complet ca model de restaurant virtual, pe atat de discret și ca prezența pe motoarele de cautare, și ca mod de întampinare a clienților.
Datele de baza despre condițiile de livrare și de plata a comenzii lipsesc, iar unicele contacte (telefon, e-mail) disponibile sunt cele de pe un site adiacent, al unei firme prin intermediul careia Ondel livreaza (tot online) utilaje pentru patiserie și cofetarie.
De altfel, nu e foarte ușor pentru potențialul client nici sa se descurce prin padurea de ferestre necesare ca sa-și aleaga produsele dorite.
În schimb, oferta site-ului este excelenta și extrem de bogata, partenerii site-ului fiind numeroși: cinci restaurante (doua cu specific chinezesc, unul romanesc, unul sarbesc și unul cu specific unguresc), o cofetarie, un Irish Pub și patru pizzerii, toate din Timișoara.
De aici și structura ramificata a prezentarii produselor, pe categorii și subcategorii, posibilitațile de alegere fiind neașteptat de vaste. Un text de ajutor pentru cel ce vrea sa comande exista doar în partea cea mai spectaculoasa a site-ului, care se ocupa de rezervarile online la doua din restaurantele partenere.
Clientul poate ști cu pana la doua saptamani înainte cate mese sunt rezervabile la fiecare din restaurante și își poate alege ora rezervarii, categoria de preț și chiar ce masa anume dorește, folosindu-se de schema salii.
Înainte de Craciunul din 2000, cel mai mare restaurant virtual din zona Bostonului, PlanetBistro.com și filiala din Boston a rețelei de livrare la domiciliu pentru restaurante Take Out Taxi au încheiat un acord de parteneriat cum nu se poate mai favorabil pentru ambele parți.
PlanetBistro.com și-a adaugat la restaurantele cu care colabora pe cele mambre ale rețelei Take Out Taxi, ajungand cam la 200, ceea ce i-a consolidat poziția în toata regiunea New England, nu numai în statul Massachusetts.
La randul sau, Take Out Taxi și-a marit aria de acțiune, grație clientelei numeroase și fidele a PlanetBistro.com, oameni obișnuiți sa comande masa online și în familie, și la lucru, și pentru petrecerile cu prietenii sau cu partenerii de afaceri.
Nick Cercone, președintele filialei Boston a Take Out Taxi, reflecta: „Înainte vreme, daca aveai un restaurant și cineva deschidea altul peste drum, îți era frica sa nu clachezi în fața concurenței. Azi, mulți își dau seama ca asocierea restaurantelor e de fapt benefica. Ce am facut noi împreuna cu PlanetBistro.com a fost sa cream un fel de district al restaurantelor virtuale”.
Tim Healey, un tip abia trecut de 30 de ani, fost Product Manager la o firma farmaceutica, a lansat site-ul PlanetBistro.com în septembrie 2000, reușind ca numai în prima luna de la deschidere sa-și asigure colaborarea a 60 de restaurante din zona Bostonului.
„}inta noastra sunt restaurantele specializate în take out și home delivery, fiindca aceia care comanda nu cer extravaganțe culinare, ci pizza, mancare chinezeasca sau mancaruri gatite”.
Nu s-a implicat în procesul de livrare, de care se ocupa numai restaurantele, dorind ca site-ul sa fie doar un mod de a-i pune în contact pe consumatori cu restaurantele.
Pentru a deveni parteneri ai PlanetBistro.com, restaurantele platesc o taxa inițiala de înscriere și o cota reprezentand în medie 10% din valoarea fiecarei comenzi plasate. Site-ul are și doi concurenți în zona Boston: Food.com Inc. din San Francisco și Waiter.com Inc. din Sunnyvale, California.
N-a fost prea ușor sa se impuna în fața lor. „Trebuie sa duci o lupta de gherila ca sa-ți construiești marca”, spune Healey, care a mers prin campusurile colegiilor din Boston cu un autobuz uriaș PlanetBistro, cu muzica și dansatori.
„Am vrut sa-i caștigam întai pe copiii din colegii, fiindca ei sunt ceea ce se numește
Pe ansamblul statelor din New England, valoarea totala a pieței de take out/home delivery era în 2000 de circa 8 miliarde de dolari, iar valoarea pieței de take out/home delivery online în jur de 250 milioane de dolari.
Crenguța NicolaeZIARUL FINANCIAR