Clasificare hoteluri dupa stele

10 08. 2011, 09:00

Noi vom incerca sa va oferim un scurt ghid informativ cu ce inseamna una, doua, trei sau mai multe stele acordate unui hotel (sau margarete, in cazul pensiunilor), ce este „early booking” si cu ce difera de „last minute” si care sunt celelalte variante de cazare precum sistemul hostel, all inclusive sau ultra all inclusive.

Confortul si asezarea cat mai aproape de destinatie (cum ar fi plaja, la mare) sunt cele mai importante calitati pe care un hotel trebuie sa le indeplineasca, pentru ca un client sa se cazeze acolo. In cazul unei calatorii de afaceri, locul de cazare va trebui sa asigure si o conexiune la internet, fax ori sali de conferinte.

Din pacate, nu vom putea sa va explicam concret sistemul de acordare al stelelor unui hotel pentru ca nu este implementat un regulament international unic, existand trei grupe: tari fara niciun sistem de clasificare (precum Israel, Kenya, Hong Kong, SUA, Noua Zeelanda, Australia si altele), tari cu sisteme de clasificare neoficiale (precum Anglia sau Danemarca), care lasa la liber sa fie clasificati de diversi critici in domeniu si tari cu sisteme oficiale proprii de clasificare (precum Franta, Belgia, Romania, Grecia, Irlanda, Italia, Luxemburg, India si altele).

Trump International Hotel, Chicago

Din cauza aceasta puteti avea surpriza ca un hotel de 3 sau 4 stele din Africa sa nu aiba aceleasi conditii de cazare precum un hotel cu acelasi numar de stele in Europa.

Hai sa aflam putin mai multe despre aceste categorii:

Tarile fara sisteme de clasificare s-au opus vehement acestor clasificari, deoarece se opun libertatii pietei (dupa cum considera ele). Notorietatea hotelului este cea care are rol decisiv in decizia clientului si drept dovada aproximativ trei sferturi din hotelurile din SUA au denumiri extrem de cunoscute in industrie, insa si aici este nevoie de o clasificare neoficiala a serviciilor, spre exemplu: standard, comercial sau de lux (pentru a oferi o idee asupra serviciilor posibililor clienti).

Tarile cu sisteme neoficiale considera ca este mai bine sa lase libertate pietei, unde presa de profil le va clasifica dupa criterii proprii (spre exemplu, cum e in Danemarca).

Tarile cu sisteme de clasificare proprii sunt mai mult sau mai putin detaliate, fiecare luand in calcul fel de fel de alte criterii pentru clasificare. Cele mai complexe sisteme le putem intalni in India si Franta. De exemplu, in Franta vom intalni categoriile 4 stele lux, 4 stele, 3 stele, 2 stele, 1 stea si 0 stele, iar in Grecia pe litere. Cel putin asa sunt sistemele interne de clasificare pe care, insa, agentiile le transforma dupa ureche, pentru a atrage mai usor interesul clientilor.

Dupa cum stiati, celebrul hotel din Dubai, Burj al Arab, este clasificat la 7 stele, insa ce nu stiati este ca hotelul ofera aceleasi conditii de lux precum hotelul Ritz, din Paris (Franta), clasificat local la 4 stele plus.

In comparatie cu alte tari, in Romania normele de clasificare tin cont de normele utilzate in tarile europene cu turism dezvoltat, fiind considerat sistemul cel mai detaliat.

Conform acestor norme (aprobate prin ordinul Ministerului Turismului nr.510/2002 si republicat in 09.03.2008), structurile turistice se clasifica pe stele, in cazul hotelurilor, si pe flori, in cazul pensiunilor.

Criterii de clasificare a hotelurilor din Romania:

Principalele criterii de clasificare din Romania sunt axate pe doua mari criterii:

1. Suprafata si echipamente – suprafata camerelor, echiparea sanitara, mobilier si accesorii.

2. Criterii calitative – calitatea mobilierului, serviciile oferite si calitatea acestora.

Mobilier de lux in Mandarin Oriental, Tokyo

Totusi, exista niste criterii minime, obligatorii, pe care un hotel trebuie sa le indeplineasca, indiferent de numarul stelelor si acestea sunt: afisarea in locuri vizibile a numerelor de telefon ale conducerii hotelului, ale Ministerului Turismului si ale Autoritatii pentru Protectia Comsumatorului, certificatele de atestare, tarifele de cazare (exprimate si in euro). Lista cu serviciile suplimentare si tarifele, tarifele si instructiunile folosirii telefonului, chestionare pentru opinia turistilor, harti cu localizarea hotelului.

De asemenea, hotelul trebuie sa aiba vizibila firma exterioara, iar cele de 3-5 stele trebuie sa aiba firma luminoasa. Grupurile sanitare trebuie sa asigure iarna o temperatura minima de 18 grade Celsius, iar vara maxim 25 de grade Celsius. Pardoseala si peretii trebuie sa fie dotate cu elemente usor lavabile si de calitate. Lenjeria de pat, prosoapele si halatele trebuie sa fie de culoare alba, trebuie sa fie schimbate dupa fiecare turist si in cazul unui sejur mai lung, procedura este urmatoarea: la 1-2 stele lenjeria se schimba la 4 zile, iar prosoapele la 3 zile, la 3 stele lenjeria se schimba la 3 zile, iar prosoapele la 2 zile, la 4-5 stele lenjeria si prosoapele se schimba la 2 zile.

Este de retinut ca unitatile de cazare turistice au obligatia sa pastreze ordinea si linistea in incinta acestora si administratia structurii de primire raspunde de paza, siguranta si integritatea bunurilor turistilor.

Pe langa aceste servicii obligatorii, unitatile turistice trebuie sa ofere o gama larga de servicii, cu sau fara plata, alegandu-le dintr-o lista oferita de Ministerul Turismului.

  • Hotelurile de 4-5 stele trebuie sa asigure minim 18 servicii.
  • Hotelurile de 3 stele trebuie sa asigure minim 15 servicii.
  • Hotelurile de 2 stele trebuie sa asigure minim 10 servicii.
  • Hotelurile de 1 stea trebuie sa asigure minim 5 servicii.

Servicii de lux la hotel de 5 stele plus

Ca sa intelegem, la final, cum sunt acordate stelele in Romania, exista un numar de puncte care, odata atins, va asigura unitatii turistice un numar de stele, in urma unui control riguros din partea unui evaluator acreditat.

  • 150 de puncte sunt necesare pentru 5 stele
  • 120 de puncte sunt necesare pentru 4 stele
  • 70 de puncte sunt necesare pentru 3 stele
  • 30 de puncte sunt necesare pentru 2 stele

Camera de hotel de 2 stele, din Romania

Din pacate, multe unitati turistice din Romania nu indeplinesc aceste conditii minime si este de datoria noastra, a turistilor, sa sesizam Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC.ro) in cazul abaterilor hotelierilor, pentru a imbunatati serviciile oferite si pentru a stopa comportamentul neadecvat al administratorilor hotelieri.

Vorbeam la inceput despre sistemul de cazare tip hostel, care reprezinta o alternativa ieftina celor fara pretentii. Hadeti sa vedem cam ce este si ce putem obtine, daca ne cazam la un hostel.

Hotelurile sunt considerate mai de lux fata de hosteluri (si implicit mai scumpe), deoarece poti avea propria camera cu baie personala, room-service, femeie de serviciu, prosoape schimbate la cateva zile, bagajele carate de la masina si multe altele.

Hostelurile sunt folosinte in general de tineri, care nu sunt dispusi sa arunce foarte multi bani pe cazare. Cei care vor dori cazare la un hostel, trebuie sa realizeze ca vor imparti baia cu mai multe persoane si ca dormitorul in care va dormi este unul comun. Avand in vedere ca in ultima perioada hostelurile au inceput sa castige teren, unii patroni au gasit si altfel de metode de a-si atrage clientii. Spre exemplu, exista hosteluri in care nu trebuie sa platesti pentru a te caza, ci poti munci pentru patron, pentru a-ti asigura un pat peste noapte si un dus cald.

Camera tip hostel

De asemenea, trebuie stiut ca un hostel nu iti va oferi garantia obiectelor sau a banilor pe care ii aveti la dumneavoastra si poate chiar in unele locatii va trebui sa va carati propria lenjerie de pat.

Pe scurt, sistemul de cazare tip hostel este cea mai ieftina varianta posibila, atunci cand pretentiile sunt reduse la minim, fiind indeajuns un acoperis deasupra capului peste noapte, o saltea confortabila si un dus fierbinte.

Trebuie inteles ca totul se rezuma la bani si sfatul nostru este sa folositi cu incredere internetul, pentru a va documenta si pentru a citi parerile altor turisti care s-au cazat in locatia dorita, ca sa fiti siguri ca ati luat decizia corecta.

Apropo de vacanta, nu vrei sa iei si un premiu cu tine? Cauta valiza cu surprize pe Apropo.ro si poti castiga 80 de premii instant si premiul cel mare, un kit de gadgeturi de vacanta!

Click aici pentru detalii!

Turismul religios nu mai e o enigma pentru tine, inca de ieri, acum ai aflat care-i treaba si cu clasifcarea hotelurilor dupa numarul de stele, dar ce stii despre turismul de shopping?