Cititorii devin reporteri!

18 07. 2005, 16:42
Acum un an nimeni nu ar fi putut anticipa ce avea sa se întample în lumea presei în doar cateva luni. Cele patru explozii care au zguduit Londra, ca și valul care a maturat coastele Asiei de Sud-Est, au trezit un uriaș adormit - publicul. De data aceasta, un public activ, format

Acum un an nimeni nu ar fi putut anticipa ce avea sa se întample în lumea presei în doar cateva luni. Cele patru explozii care au zguduit Londra, ca și valul care a maturat coastele Asiei de Sud-Est, au trezit un uriaș adormit – publicul. De data aceasta, un public activ, format din mii de posibili reporteri, prinși în plina desfașurare a evenimentelor.

Șefii de trusturi media vorbesc despre un eveniment revoluționar, „un punct fara întoarcere”, un fel de democratizare a procesului de culegere și de transmitere a informațiilor. Helen Boaden, directorul de știri al BBC, a vorbit de „o noua lume” și de o „schimbare de viteza”. La puține minute dupa ce primele explozii s-au facut auzite în metroul londonez, serverele marilor instituții de presa britanice au fost inundate de imagini, filme și relatari de la fața locului aparținandu-le trecatorilor.

Asistam, probabil, la începutul unei perioade în care controlul publicului asupra mass-media va depași orice precedent – iar aceasta în mare masura nu pentru ca dicteaza ratingurile, ci înlocuind pur și simplu reporterii de teren.

Multe dintre imaginile aparute în acea zi pe canalele de știri au provenit de la oamenii care asistasera pe viu la evenimente și care și-au folosit telefoanele mobile pentru a face fotografii ori mici filme, pe care le-au trimis apoi prin e-mail canalelor de știri. „În cateva minute de la prima explozie primiseram imagini de la persoane din public”, afirma Helen Boaden, citata de „The Guardian”. „Într-o ora, aveam 50 de imagini. Acum sunt cateva mii.”

Joi, principala ilustrație de pe pagina de Internet a BBC despre atentate era una primita de la un trecator. „Asta arata ca exista un nivel extraordinar de încredere între public și noi, ceea ce creeaza o relație mult mai apropiata decat în trecut”, afirma Boaden. Prin e-mail, BBC a primit, conform declarațiilor lui Vicky Taylor, editor al secțiunii interactive a site-ului BBC News, peste 300 de mesaje, fiecare conținand în medie cate trei imagini, și în jur de 30 de clipuri video. Cinci dintre acestea din urma au fost difuzate pe post, ele fiind de altfel disponibile și pe site.

Imaginea autobuzului cu acoperișul sfașiat din Tavistock Square a fost trimisa catre website-ul BBC la 45 de minute de la explozie și a fost folosita în ziua urmatoare ca ilustrație de prima pagina de catre „Daily Mail” și „The Guardian”. John Ryley, editorul executiv al Sky News, a povestit cum filmul video din metroul afectat de explozie între King’s Cross și Russell Square a ajuns pe serverul postului la 12.40; la 13.00 fix intra în emisie… Oficiali ai ITN și BBC au declarat la unison ca au primit cateva zeci de filmulețe, unele cu imagini atat de explicite, încat nu au putut fi difuzate pe post.

Întamplator, pentru trecatorii transformați fara voie în reporteri de razboi, toata povestea a avut și o parte buna. Vicky Taylor a relatat ca mai multe publicații și banci de imagini au contactat BBC pentru a solicita datele de contact ale autorilor imaginilor; aceștia vor deține copyright-ul pentru imaginile respective, fiind liberi sa le vanda cum și oricui vor.

Citește mai multe despre acest subiect numai în