Cine sunt cei care fac promourile?

26 09. 2005, 14:30
Un film bun sau o emisiune spectaculoasa fara promovare sunt de neimaginat în ziua de azi. Nu se mai poate fara autoreclama. ApropoTV a stat de vorba cu oamenii care fac din umbra aceasta munca extrem de importanta. Sa presupunem ca saptamâna asta ai uitat sa-ți cumperi ghidul TV.

Un film bun sau o emisiune spectaculoasa fara promovare sunt de neimaginat în ziua de azi. Nu se mai poate fara autoreclama. ApropoTV a stat de vorba cu oamenii care fac din umbra aceasta munca extrem de importanta.

Sa presupunem ca saptamâna asta ai uitat sa-ți cumperi ghidul TV. (Evident, nu e vorba de ApropoTV, pe care tocmai îl citițiÂ…) Nu disperați, mai aveți o șansa. Televizorul e plin de promo-uri care sa te țina treaz în fața lui. În spate, însa, stau copywriterii de televiziune, adicaÂ… ghizii TV! Cine și ce face într-o televiziune în materie de promo?

Job-ul:

Încearca sa aduca idei proaspat culese, sa are dupa concepte, sa pliveasca fraze, sloganuri, head-uri. Separat de munca asta „în aer liber” mai exista și job-ul de interior. „Intra în casa și începe sa faca pe cercetașul sau cercetatorul, nici el nu știe înca. Fixeaza ideea de promo cu ceilalți colocatari, producatorii de promo, supravegheaza voice-over-ul și tot așa”, spune Florin Coman, copywriter TVR 1. Împreuna cu realizatorul de promo formeaza o agenție de publicitate in house. „Copywriter-ul de televiziune scrie și în timp ce vizioneaza un material, dar și pe genunchi, în drum spre studioul de înregistrari. Din cauza asta, unele promo-uri se nasc mai greu: nu am documentație suficienta sau sunt pentru transmisiuni sportive”, explica Aida Filote, copywriter TVR 2.

Ovidiu Iordan, copywriter Pro TV, spune ca munca lui consta în a „jongla subversiv cu semantica, a vulgariza leit-motive și a sabota clișeele prin alte clișee. Totul întru amuzamentul targetului”. De fapt, se distreaza copios pentru ca se închipuie uneori un propagandist nerușinat, care însa nu-și duce publicul de nas, ci îi da circul necesar, adauga el.

Brief-ul:

La Național TV, lucrurile sunt clare: „În televiziunea unde lucrez, brief-ul este fie o scurta prezentare a programului, fie o descriere a principalelor mize ale grilei”, spune copywriter-ul Ioana Sandulescu. Rezultatul muncii este întotdeauna la vedere, cu toate astea nu te poate cineva acuza de audiența slaba a unei emisiuni, pe motiv ca promo-ul a fost prost. Din punctul asta de vedere, e mult mai bine decât la o agenție de publicitate. „Din cauza targetului și stilul de comunicare e altul. Pentru noi, targetul sunt românii. Adica vreo 22 de milioane de persoane. E nevoie sa vorbești pe înțelesul a cât mai mulți, sa fii mai direct, mai imperativ”, e de parere Coman. Daca în agenție nu te atașezi prea tare de branduri, pentru ca ai un cont, un proiect, le onorezi, faci senzație, apoi se striga „next!”, în televiziune lucrurile stau altfel. „Și în televiziune ai multe branduri, sub-branduri. Dar Unul este Supra-brandul, unul este Pro TV!”, ne asigura Iordan.

„Promo-urile Antena 3 scot în evidența punctele forte ale unui program și spun asta într-o maniera potrivita publicului care trebuie sa-l urmareasca, dar asta se întâmpla peste tot, doar viziunea și calitatea difera de la un post de televiziune la altul. Noi ne straduim de câteva luni sa facem un promo prost pentru știrile Antena 3, pentru