Cine intră în Competiţia TIFF 2015
„Am privilegiat, în acest an, producţiile intimiste şi cele care recurg inteligent, ba chiar surprinzător, la convenţiile filmului de gen. Emoţia, pe de-o parte, tensiunea – de cealaltă. M-a interesat felul în care cineaştii aflaţi la primul sau al doilea film reuşesc să maximizeze – prin decupaj precis, interpretări excelente şi fler regizoral – impactul unor poveşti care pleacă de la un set-up, buget sau număr de personaje minimale. E remarcabil cum toate acestea se transformă, pe parcurs, în veritabile tornade emoţionale sau de suspans. Există filme cu doar două sau trei personaje, filme a căror acţiune rareori părăseşte pereţii unei încăperi sau scene încordate de acţiune mai eficiente ca într-un blockbuster hollywoodian”, declară Mihai Chirilov.
Despre oameni şi oi (r. Grímur Hákonarson) va veni la TIFF direct din competiţia Un Certain Regard de la Cannes cu povestea emoţionantă a doi fraţi care nu şi-au spus o vorbă timp de patru decenii, dar pentru care totul se schimbă când trebuie să salveze ce au mai scump pe lume: oile. Sfâşietor este şi Radiator (r. Tom Browne), un debut comparat cu Amour, despre cum, la bătrâneţe, părinţii devin, la rândul lor, copii. În rolurile principale apar Richard Johnson, care are o istorie personală cu filmul românesc, interpretând rolul comandantului Tiberius în Columna lui Mircea Drăgan, şi Gemma Jones, cunoscută din Jurnalul lui Bridget Jones sau Raţiune şi simţire.
De la Veneţia vine un film fără prejudecăţi, Nopţi de vară (r. Mario Fanfani), în care jumătatea unui cuplu aparent perfect are un secret întunecat: în fiecare weekend, Michel se retrage într-o casă din pădure, unde devine Mylène. În competiţia Karlovy Vary 2014 s-a remarcat Parisul nordului (r. Hafsteinn Gunnar Sigurðsson), o dramedie despre relaţia tată-fiu, în care un profesor decide să-şi revadă tatăl după câteva sesiuni la Alcoolicii Anonimi. Sigurðsson a mai fost în competiţia TIFF cu primul său film, Either Way.
Suspans şi acţiune se regăsesc în Plan pe şase ani (r. Santiago Cendejas), o combinaţie de thriller şi film noir à la David Lynch, la limita dintre voyeurism şi invaziune, şi în Regii capitulează (r. Philipp Leinemann), în care doi poliţişti mor în timpul unei confruntări violente, iar colegii lor nu mai au decât un scop: răzbunarea. Scene încordate de suspans se regăsesc în Lecţia (r. Kristina Grozeva şi Petar Valchanov), o dramă cu accente realiste à la fraţii Dardenne despre o profesoară care ia decizii extreme din cauza datoriilor, şi Melbourne (r. Nima Javidi), premiat pentru scenariu la Stockholm şi proiectat la Veneţia, despre un cuplu confruntat cu o dificilă dilemă morală după un tragic accident.
În alertul 600 de mile (r. Gabriel Ripstein), distins cu premiul pentru Cel mai bun debut la Berlin 2015, actorul american Tim Roth joacă rolul unui agent american a cărui soartă se leagă iremediabil de tânărul contrabandist pe care-l urmăreşte. Tot pentru debut a fost recompensat, la Premiile Goya 2015, şi 10.000 de kilometri (r. Carlos Marques-Marcet), o pasionantă istorie de dragoste la depărtare, reconfigurată prin Skype. În acest film, dar şi în tulburătoarele Incendiul (r. Juan Schnitman) şi Melody (r. Bernard Bellefroid), povestea gravitează exclusiv în jurul a două personaje. În Incendiul ies scântei într-un cuplu pe cale să se destrame, iar Melody aduce în prim-plan un subiect actual delicat, însoţit de emoţii extreme, acela al mamelor-surogat.