Cine a zis ca tradițiile nu vand?
Iluștri anonimi pentru majoritatea dintre noi, starurile acestor sporturi de mare popularitate la nivel local – sau național – au reușit sa-și creeze o imagine puternica, atragând dupa sine și suficienți „sponsori”.
Între vedete și companii se stabilește o relație de simbioza: pentru capitalul de imagine pe care îl obține prin susținerea unui luptator de sumo sau al unui toreador, o companie e capabila sa investeasca zeci de milioane de dolari.
Sumo – între tradiție japoneza și contracte controversate
Difuzarile galelor cu lupte de sumo au depașit de mult granițele Japoniei. Și, deși luptatorii trebuie sa pastreze „eticheta”, show-urile în sine sunt într-o permanenta cautare de publicitate.
Avantaj pentru vedetele rebele ale acestui sport; încalcarea regulilor aduce cu sine mai mult interes din partea investitorilor… Sau cel puțin așa s-a întâmplat în cazul singurului yokozuna (cel mai mare grad pe care îl poate atinge un luptator de sumo) activ în turnee – Asashoryu Akinori.
Asashoryu este un caz special pentru luptele de sumo. De origine mongoleza – s-a nascut la Ulan Bator în 1980 – tânarul luptator a refuzat sa devina cetațean japonez (condiție obligatorie pentru luptatorii de top din sumo). Cu toate acestea, a ramas, în ultimii doi ani, pe primul loc în topul luptatorilor, deși regulamentul permite unui juriu de specialiști sa îl retraga.
Dupa ce a câștigat de noua ori la rând Cupa Împaratului, contractele de publicitate au început sa curga pentru Asashoryu. A semnat un contract cu Suzuki, în valoare de peste 20 de milioane de dolari și este imaginea unei companii de produse alimentare ecologice, pentru alte 2 milioane de dolari.
Celebritați ale coridei: feriți-va de femeile-matador!
S-a spus ca regele Spaniei, Juan Carlos, a declarat, în momentul în care celelalte state ale Uniunii Europene îl presau sa renunțe la organizarea de coride, ca „Spania va parasi mai degraba Uniunea decât sa aboleasca luptele cu tauri”.
Mai mult decât o competiție sportiva, corida este un ritual, bazat pe interacțiunea dintre om și animal, pe care cei pasionați îl privesc pentru impresia artistica.
Printre cei mai cunoscuți matadori ai ultimului deceniu este și César Rincon. De origine columbiana, luptatorul în vârsta de 38 de ani a început sa lupte în arena la 16 ani. Pâna la 25 reușise sa convinga publicul și specialiștii de calitațile sale deosebite ca matador. Averea sa presupusa este de peste 100 de milioane de dolari, obținuta din luptele din arena, dar și din contractele de publicitate pe care le are. Cel mai important este cel pentru jeep-urile Grand Cherokee, pentru care a obținut 16 milioane de dolari.
Deși mai rar întâlnite, femeile matador au reușit sa se impuna. Cristina Sánchez (foto) este, probabil, cea mai cunoscuta dintre ele. Activitatea sa, destul de scurta – din 1991 pâna în 2000 – i-a adus un contract cu TVE, la care prezinta transmisiunile de la coride, și contracte cu o academie de fitness și cu o firma de catering – în jur de 4 milioane de dolari.
Pétanque și Cricket – doua sporturi locale cu acoperire multinaționala
Pentru francezii din regiunea Provence, dar și pentru belgieni, pétanque este sportul prin excelența tradițional. Campionatele regionale organizate anual de Federația Franceza de pétanque aduna numeroși împatimiți ai acestui joc. Vedeta incontestabila a ultimilor ani este Bruno Rocher, de origine belgiana. Împreuna cu colegii sai de echipa – Michel Loy și Damien Hureau – Bruno a câștigat ultimele trei ediții ale campionatelor.
Datorita succesului sau sportiv, Bruno, împreuna cu cei trei copii ai sai, a semnat cu firma Kodak un contract de 3,5 milioane de dolari. În plus, Bruno este imaginea firmei locale de echipament sportiv pe care îl poarta în competiții.
Și daca alaturi de vedetele jocului provensal se afla Kodak, cricket-ul englezesc îi are ca parteneri media pe cei de la BBC. Asta în Anglia, pentru ca în Australia, unde jocul are un succes fabulos, atât postul ABC, cât și Nine Network se bat pentru a semna contracte de exclusivitate pentru difuzarea partidelor de cricket.
În Anglia, vedeta ultimelor sezoane este Mike Powell, debarcat din Australia în 1998, când a semnat un contract cu Glamoran, echipa de pe primul loc în campionatul englez. Ajuns în topul National League, Powell este preferatul tribunelor. Tânarul de 27 de ani este și manechin pentru o casa de moda londoneza, are contract de publicitate cu Nike și pentru motocicletele BMW.
Concluzia? Așteptam contracte mai grase de publicitate pentru oina romaneasca…
Citește ami multe despre tradițiile acre vand numai în