Cesarom si piața placilor ceramice
COMPANII  Compania zilei
FINANCIAR  Valute si banci
Vânzările de plăci ceramice (faianță și gresie) pe piața internă au trecut de 50 mil.$ în primele nouă luni, fiind pe un trend constant comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Producătorii români însă răsuflă din greu, pe o piață din ce în ce mai concurențială. Cesarom București, cel de-al doilea jucător din piață, are o conducere nouă, după ce acționarul majoritar străin – Zalakeramia (Ungaria) a realizat venituri „sub așteptări”, tocmai datorită slabelor performanțe ale unității din România.
Piața plăcilor ceramice, estimată de unii specialiști la 70 – 75 mil. $ anual, este controlată de producătorii interni în proporție de 80%, restul cererii fiind acoperit din importurile de faianță și gresie, în special din Italia și Spania.
Vânzările de faianță reprezintă peste 60% din vânzările totale de plăci ceramice din România, în condițiile în care prețul mediu al acesteia este de 4,5 $/mp, atât pentru cea din import, cât și pentru cea indigenă.
În topul producătorilor de faianță și gresie din România conduce Sanex Cluj (producție în 2000 – 5,2 mil. mp), secondată de Cesarom București (4,5 mil. mp) și Mondial Lugoj (1,9 mil. mp), cei trei fiind și singurii exportatori de plăci ceramice din România. Primii trei jucători din piață controlează peste 95% din producția internă și acoperă trei sferturi din cerere.
Pe lângă cei menționați, mai dețin capacități de producție Lazăr SRL Reghin și Romceram Chitila, ambele având împreună o producție de 500.000 mp anual.
Exporturile de plăci ceramice ale României vor înregistra o ușoară creștere, estimează surse din piață. La ora actuală, ele reprezintă mai puțin de 3% din producția internă, destinațiile acestora fiind Franța, Republica Cehă, Grecia, Ucraina și Rusia.
Cu toate acestea, nivelul exporturilor de faianță și gresie a scăzut dramatic față de perioada anterioară anului 1989, odată cu pierderea piețelor tradiționale – țările fostului CAER (Consiliul pentru Ajutor Economic Reciproc) și unele state africane.
La acel moment, mai mult de jumătate din producția internă de plăci ceramice era destinată exportului către piețele menționate. www.zf.ro