Centura… de salvare
Nervi, claxoane, ambuteiaje, trafic blocat: de asta au parte acum toți șoferii care tranziteaza Timișoara. Edilii au și o veste buna: de anul viitor, odata cu construirea primei șosele de centura, circulația în zona centrala a orașului va fi descongestionata și se va circula mai ușor.
Proiect costisitor
Ideea construirii unei șosele de centura în zona de nord a Timișoarei a aparut în 1992. De atunci, numarul autovehiculelor copleșește strazile Timișoarei, nepregatite sa absoarba un numar atat de mare de mașini.
„Șoseaua de centura a parut în ultimii ani ca o necesitate imediata, fara de care, în scurt timp, traficul din Timișoara ar fi paralizat”, spune Horațiu Simion, director tehnic al Direcției regionale de drumuri și poduri Timișoara (DRDPT).
Întreaga lucrare a fost finanțata de Banca Japoneza de cooperare internaționala și de Guvernul Romaniei, cu o suma care depașește 14,5 milioane de euro.
Expropieri
Timp de aproape doi ani, DRDPT s-a chinuit sa obțina toate aprobarile și documentația necesare demararii lucrarilor. Pentru ca șoseaua de centura trecea și peste terenuri care erau în proprietatea unor persoane particulare, DRDP a cerut expropierea acestora.
„În total, au fost expropiate 14,3 hectare de teren, posesorii acestora fiind despagubiți la vremea respectiva cu sume în valoare de de aproximativ 40.000 de marci germane”, spune directorul Simion.
Centura
Lucrarile la șoseaua de centura au demarat la data de 8 ianuarie 2003. „Aceasta începe pe DN6, la 800 metri de la intersecția cu drumul care duce spre Aeroport, înspre Lugoj, iar spre Arad, iese undeva în zona intersecției cu drumul care duce spre localitatea Covaci.
În total, șoseaua de centura va avea 12,6 km, cu doua benzi de circulație plus alte doua benzi de siguranța” – a explicat Mihai Dobrescu, șeful serviciului de reabilitari. Dupa toate probabilitațile, lucrarile vor fi finalizate pana în luna iulie a anului viitor.
Aproape gata
În momentul de fața, șoseaua de centura este finalizata în proporție de 80%. „Va fi,cu siguranța, o bijuterie în domeniu. Șoseaua o sa aiba doua poduri, trei pasaje (doua peste calea ferata și unul peste intersecția cu Calea Lugojului). Vor fi cateva bretele de acces și intersecții amenajate”, spune Horațiu Simion.
Acesta afirma ca intrarea pe șoseaua de centura dinspre Lugoj va fi spectaculoasa și se va face peste actualul DN6 și peste calea ferata. „La pasaj va fi un inel de legatura. Totul va arata ca o veritabila opera de arta”, spune încheie, optimist, directorul Simion.
Ieșiri și intrari
Ieșirea și accesul pe șoseaua de centura, în acord cu planul urbanistic general, nu se vor putea face decat prin punctele de intersecție deja existente. Vor exista doar cinci puncte de acces, pentru evitarea aglomerației. Limita de viteza va fi de 110 km/h. Tot traficul de tranzit va fi absorbit de aceasta șosea de centura.
Mobilizare generala
În acest moment, 80% din lucrarile de terasamente și fundații sunt realizate. Se lucreaza deja la structurile superioare. Firma constructoare, Efklidis- Konoike – Aegek, din Grecia, a mobilizat în zona șoselei de centura: 25-30 de utilaje terasiere grele, excavatoare, buldozere, compactoare. Între 70-90 de basculante graviteaza zilnic în jurul acestui furnicar. Aproape 200 de persoane sunt angrenate, zilnic, în operațiune.
Horațiu Ardelean
Banateanul