Cel mai Grand dintre Jeep-uri

28 04. 2004, 13:31
Nu va grabiti sa afirmati ca este ciudat! Noul Grand Cherokee arata asa pentru ca designerii sai au considerat ca nu este bine sa modifice prea mult o forma deja consacrata. Dar, dincolo de aspect, Grand Cherokee are toate sansele sa reediteze succesul generatiilor anterioare. Desi nu

Nu va grabiti sa afirmati ca este ciudat! Noul Grand Cherokee arata asa pentru ca designerii sai au considerat ca nu este bine sa modifice prea mult o forma deja consacrata. Dar, dincolo de aspect, Grand Cherokee are toate sansele sa reediteze succesul generatiilor anterioare.

Desi nu suna prea bine pentru concurenta, Grand Cherokee poate fi considerat fondatorul clasei SUV premium, asa cum o vedem noi astazi. Grand Cherokee a reprezentat o noua atitudine si „se face vinovat” de infiintarea unui curent in moda auto ce s-a transformat, 12 ani mai tarziu, intr-o obsesie generala. Chiar si intr-o tara precum Romania.

Traditie de marca

Primul Jeep civil a fost introdus pe piata in 1945 iar patru ani mai tarziu a urmat modelul cu doua usi Jeepster, propulsat de faimosul motor cu 4 cilindri, Willys. In 1963, automobilele Jeep au fost primele care au oferit combinatia dintre tractiunea integrala si transmisia automata. Anul 1965 a marcat introducerea primului Jeep cu motor V8, o premiera absoluta pentru acest segment. Jeep-ul Grand Wagoneer, lansat in 1973, dispunea in exclusivitate de sistem de tractiune integrala complet automat cu un diferential cu alunecare limitata.

Anul 1984 este anul in care Jeep a creat modelul Cherokee, primul SUV compact cu o caroserie autoportanta. Extinderea gamei a urmat in 1992 prin lansarea familiei Grand Cherokee, primul SUV cu airbag lateral pentru sofer si adevarate calitati de limuzina in ceea ce privea confortul, tinuta de drum si manevrabilitatea. A doua generatie a urmat in 1998 si a reusit sa aduca inovatii pretioase intr-un segment deja destul de aglomerat. Dintre acestea, cea mai importanta echipare a lui Grand Cherokee a fost reprezentata de sistemul inteligent de tractiune integrala Quadra-Drive II, a carui cutie de transfer incorpora un sistem de monitorizare a parametrilor de tractiune si distributie a cuplului motor catre ambele punti.

Design exterior si interior

Noua generatie Grand Cherokee ofera un design cunoscut, personalizat in spiritul noii imagini de marca. Elementul specific Jeep, grila radiatorului cu sapte fante, domina partea frontala a modelului. La versiunea Laredo, aceasta vine in culoarea caroseriei iar pentru Limited, grila este cromata. Farurile rotunde se prelungesc ingenios pe capota motorului fiind astfel mai bine protejate, conform declaratiilor oficiale. Partea frontala, incluzand priza de aer din bara de protectie si forma oglinzilor retrovizoare, a fost atent studiata in tunelul aerodinamic Chrysler din Auburn Hills, Michigan, pentru a reduce zgomotul la rulare si a imbunatati coeficientul aerodinamic.

De asemenea, producatorul american a conceput forma caroseriei in asa fel incat aceasta sa fie protejata in fata contactului nedorit cu pietrele aruncate in mod uzual de pe anvelope. Modificarile se regasesc pana si la nivelul bandourilor laterale de protectie ce au acum o forma mai eficienta si mai rafinata. In spate, stopurile sunt de dimensiuni mai mari si au fost acoperite cu geam clar, masuri ce au urmarit ridicarea nivelului de rafinament dar si sporirea vizibilitatii in trafic.

Interiorul noului Grand Chrokee intampina pasagerii intr-o atmosfera familiara cu un nivel de finisare imbunatatit substantial. Comparativ cu generatia anteriora, Jeep a pregatit o plansa de bord in doua culori, alte fete pentru portiere si materiale de calitate premium. Scaunele au un contur ergonomic nou anuntat de producator drept precis si ferm, dupa o reteta europeana ce mentine starea de confort a pasagerilor si pe distante lungi. Pentru versiunea Laredo, tapiteria oferita standard este din plus si optional piele, in timp ce pentru Limited, Grand Cherokee vine din start cu tapiterie din piele simpla combinata cu piele perforata. Noile indicatoare de bord sunt inscriptionate pe fond negru fiind individualizate prin inele cromate. Pentru a fi citite mai usor, designerii Jeep au apelat la iluminare cu led-uri si ace de culoare rosie.

Rafinamentul noii generatii Grand Cherokee se regaseste si la nivelul levierului cutiei automate de viteze unde s-a urmarit sporirea senzatiei de calitate la atingere. In portbagaj, modelul ofera podea reversibila. O parte a panoului este acoperita cu mocheta iar cealalta este prevazuta cu un strat de plastic usor de curatat. Partea de plastic include si o tavita suplimentara de depozitare. In functie de marfa transportata, soferul nu trebuie decat sa intoarca podeaua cu fata potrivita in sus.

Motorizari si transmisii

Clientii au acum la dispozitie trei propulsoare de noua generatie, dintre care doua reprezinta premiere pentru Grand Cherokee. La versiunea de baza, Jeep a inlocuit vechiul motor cu 6 cilindri in linie de 4,0 l, cu un V6 de 3,7 l si 210 CP. In partea de sus a ofertei, SUV-ul ofera posibilitatea echiparii cu puternicul V8 HEMI, de 5,7 l, intr-o versiune proiectata special pentru a oferi performante ridicate si a diminua dramatic nivelul zgomotului si al vibratiilor. Economia de carburant a fost de asemenea imbunatatita prin oferirea sistemului MDS impremuna cu V8-ul, o premiera absoluta pentru clasa SUV. MDS (Multi-Displacement System) este o inventie Chrysler ce „are grija” sa intrerupa functionarea a patru din cei opt cilindri, atunci cand nu este nevoie de toata puterea.

Alternarea intre configuratia cu 4 si 8 cilindri se face permanent in functie de sarcina, fara a fi sesizabila de catre sofer. Al treilea motor din gama este V8-ul de 4,7 l iar in ceea ce priveste oferta diesel, nu s-au facut precizari. Este insa foarte probabil ca, o data cu inceputul asamblarii modelului in Europa, sa fie adaugat propulsorul CRD de 2,7 l si 163 CP.

Toate motorizarile sunt oferite in combinatie cu o noua cutie de viteze automata cu 5 trepte. Transmisia este personalizata in functie de motorizare in asa fel incat sa ofere maximum de confort si economie de carburant in raport cu performantele fiecarui propulsor.

Noua transmisie se adapteaza automat stilului de condus si conditiilor de rulare, schimband treptele la regimuri diferite.

4×4 de referinta

Dincolo de rafinamentul necesar unui automobil de lux, Jeep a vrut sa pastreze intact caracterul off-road specific marcii si in special modelului. Noul Grand Cherokee dispune de 3 sisteme diferite de tractiune integrala, in functie de motorizare sau nivel de echipare. Quadra-Trac I este oferit pe versiunea de baza si utilizeaza o cutie de transfer cu o singura treapta. Sistemul ofera tractiune integrala permanenta fara ca soferul sa poata interveni asupra raportului de distributie a cuplului.

Quadra-Trac II inglobeaza o noua cutie de transfer, asigurand un sistem activ de tractiune integrala ce anticipeaza si previne deraparea rotilor. Astfel, tractiunea se mentine la un nivel optim indiferent de suprafata de rulare. Soferul poate selecta intre programul 4-Low si 4-Hi.

Quadra-Drive II este cea mai avansata solutie ce inglobeaza diferentiale cu alunecare limitata, controlate electronic care inlocuiesc practic sistemul Vari-Lock utilizat de a doua generatie. Astfel acomodarea in teren accidentat se face rapid indiferent de gradul de aderenta al rotilor.

Mai mult, actionarea cutiei de tranfer de la bord, acolo unde exista aceasta optiune, nu se mai face cu ajutorul unui levier traditional mecanic. Noul Grand Cherokee dispune acum de „T-handle”, o maneta de mici dimensiuni cu actionare electrica ce se intoarce, dupa actionare, la pozitia initiala.

Sanse reale la podium

Dupa cum se poate observa la prima vedere, noul Grand Cherokee inglobeaza tot ce are mai bun marca Jeep la ora actuala dar si mare parte din inteligenta DaimlerChrysler. SUV-ul beneficiaza de un nume cu greutate, gadget-uri atractive si motorizari performante. Pentru americani, asamblarea modelului va debuta in toamna acestui an la uzina din Detroit.

Pentru europeni, noul Grand Cherokee va intra in productie la uzina Magna Steyr din Graz, Austria, incepand cu 2005. Ceea ce inseamna un pret fara taxe si mai mult ca sigur motor diesel. In plus, noul Grand Cherokee are sansa de a intra pe piata intr-un moment in care, teoretic, traditionalii concurenti nu sunt la fel de bine pregatiti. In rest, avem fie modele cu imagine mai slaba fie mai puternica. Asa ca, pe baricade se mentin BMW-ul X5, proaspat modificat, si mai „tanarul” VW Touareg. Lupta pentru premii se anunta deosebit de interesanta.

Autoshow