Ce este un certificat digital si cum se poate obtine
Ce este un certificat digital?
O semnatura digitala reprezinta o informatie care il identifica pe expeditorul unui document. Semnatura digitala este creata prin criptarea continutului documentului, folosind cheia criptografica a expeditorului. Aceasta face ca semnatura sa fie unica atat pentru fisier cat si pentru detinatorul cheii. Orice modificari aduse documentului afecteaza semnatura, oferindu-se astfel atat integritate cat si autentificare. Semnaturile digitale utilizeaza criptarea asimetrica, in care se foloseste o cheie pentru a crea semnatura si o alta cheie, legata de prima, pentru a o verifica. Intr-un sistem de securitate a cheii publice, toti participantii au nevoie de propria cheie de semnare, sau cheie privata. Cheia publica este raspandita si identificata de catre certificatele digitale. Certificatele sunt emise de terti de incredere, cunoscuti sub numele de autoritati de certificare (AC), care isi asuma responsabilitatea pentru identificarea utilizatorilor si pentru acordarea cheilor. AC-urile sunt deseori administrate de companii care sunt in masura sa garanteze pentru dreptul de desfasurare a afacerii. In mod asemanator, companiile mari pot folosi AC-uri interne organizationale pentru a identifica personalul si functia fiecaruia, in scopul autentificarii tranzactiilor de comert electronic.
Cum se obtine un certificat digital?
Orice persoana care doreste sa obtina un certificat digital se adreseaza mai intai unei autoritati de certificare autorizata. Orice autoritate de certificare solicita utilizatorului informatii minime privind identitatea acestuia, inainte de a-i elibera acest certificat. Dupa furnizarea acestor informatii si verificarea lor, autoritatea de certificare respectiva aproba sau respinge, dupa caz, cererea formulata de catre acea persoana.
Ce acte sunt necesare pentru obtinerea unui certificat digital?
Persoana care doreste sa obtina un certificat digital trebuie sa prezinte o declaratia autentificata la notar. Pentru cetatenii romani, identificarea se realizeaza pe baza buletinului de identitate sau a cartii de identitate. Pentru cetatenii straini, identificarea se va face pe baza pasaportului. In cazul in care persoana se adreseaza direct autoritatii de certificare, verificarea identitatii se va face pe loc, pe baza actului de identitate.
Daca persoana care doreste sa obtina un certificat digital reprezinta o organizatie sau companie, pe langa actele obisnuite, este necesara o adresa din partea respectivei companii prin care se certifica faptul ca acea persoana este angajata firmei si reprezinta interesele acesteia.
Ce etape se parcurg pentru obtinerea unui certificat digital?
Eliberarea certificatului presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
– prezentarea documentelor solicitate de catre autoritatea de certificare;
– achizitionarea dispozitivului securizat pe care se genereaza perechea de chei (publica si privata) si pe care se va ridica ulterior certificatul;
– achitarea contravalorii certificatului;
– instalarea driverelor si utilitarelor aferente dispozitivului securizat in sistem;
– completarea formularul de inregistrare online;
In momentul in care cererea online va fi aprobata, se primeste prin e-mail un mesaj de confirmare ce contine adresa si un cod unic de identificare pentru ridicarea certificatului. Urmandu-se pasii descrisi in mesajul de e-mail primit, se va ridica certificatul digital asociat perechii de chei pe dispozitivul securizat.
Dupa ridicarea certificatului digital, se pot configura optiunile din aplicatiile de e-mail si de redactare a documentelor pentru utilizarea semnaturii digitale.
Sursa: site-ul Furnizorului e-Sign, www.e-sign.ro
Mai multe informatii, in pagina de „Intrebari frecvente” a site-ului www.e-sign.ro