Ce este frecarea?
Centurile de mașini nu ar funcționa, cuiele și șuruburile nu ar rezista, picioarele nu ar sta pe podea sau pe trotuar, roțile nu s-ar învârti fără această mișcare: frecarea!
Totuși, în multe cazuri, în special la mașini, se încearcă o reducere a frecării… cât mai mult posibil. În cazul lucrurilor solide, frecarea este cauzată, în principal, de neuniformitatea suprafețelor care se ating.
În cazul unor suprafețe netede, frecarea este mai mică . Destul de interesant, frecarea între materiale diferite este mai mică spre deosebire de substanțe de același fel.
Când lubrifiem suprafețele, ca atunci când ungem rulmenții de masini, reducem frecarea prin substituirea frecării solide cu cea lichidă.
Frecarea între solide este de două tipuri: alunecare și rulare. Frecarea de rulare este mai mică decât cea de alunecare.
De aceea, roata a fost una dintre cele mai mari invenții ale omului. Aceasta a făcut posibilă înlocuirea frecării de alunecare cu cea de rulare, la sarcini mari.
Iată un bun exemplu: Încercați să deplasași o piatră mare, pe o suprafață dură, cu ajutorul frecării de alunecare. Probabail, ar fi nevoie de 12 oameni pentru asta.
În schimb, frecarea de rulare face minuni. Transportați piatra cu ajutorul unor role și numărul oamenilor se reduce la jumătate.
Dar dacă puneți aceeași piatră într-un cărucior cu două roți, atunci 4 oameni sunt de ajuns ca să o care. Avem frecare de alunecare la osie și de rulare pe suprafața dură.
Acum, dacă am unge osia și drumul ar fi mai neted, doi oameni pot trage lejer căruțul. Dar prin utilizarea unor rulmenți cu bile… doar un singur om poate muta aceeași piatră… cu ușurință!
Aerul și apa creează, de asemenea, frecare. De aceea, eficientizarea zborului avioanelor constă în obținerea unei rezistențe cât mai reduse la frecarea cu aerul, la fel ca și la mașini, iar bărcile sunt construite cât mai aerodinamic, pentru a reduce frecarea cu apa.