Caterham Superlight R500
Sa zicem ca te-ai hotarat sa-ti cumperi un Caterham Superlight R500. Este ultima si cea mai salbatica „motocicleta” pe patru roti a firmei britanice.
Construit pe baza popularului Superlight R, din 1997, Caterham a realizat prin R500 incarnarea extrema a modelului din 1997.
Cu o greutate de 450 kg si cu 230 CP „serviti la tava”, R500 este de departe cel mai puternic Caterham, cu un incredibil raport putere/greutate de 511 CP/tona. Imaginati-va o Dacie cu motor de 511 CP!
Acest monstru mecanic are in compozitia sa numeroase parti din fibra de carbon, incluzand aici aripile, „caroseria”, scaunele, plansa de bord, deflectorul de aer si oglinzile retrovizoare. Pentru jante, construite din trei bucati, a fost utilizat cu predilectie magneziul, in acelasi scop, de a pastra greutatea la cote reduse.
Propulsorul de 1,8 litri este de provenienta Rover, seria motoarelor K, la obtinerea cailor putere contribuind si Cosworth-ul. Poate parea surprinzator, dar propulsorul este extrem de rafinat, fara a parea grobian in furnizarea puterii sau needucat in conditiile unui trafic urban.
Totusi, nici autostrada nu este suficienta pentru atingerea performantelor maxime cu R500. Focurile de artificii incep de la 5000 rot/min. si o tin intr-o veselie pana la 8.600 rot./min.
Daca vi se pare o turatie de motocicleta, poate ar fi timpul sa va dam de veste ca turometrul este gradat pana la 10.000 rot./min., iar un cunoscator poate „lucra” foarte aproape de aceasta valoare. In aceste conditii, acceleratia 0-100 se face in 3,4 secunde, iar 160 km/h de pe loc se pot atinge in 8,1 secunde.
Pentru comparatie, un BMW 328 atinge prima suta in aproape 8 secunde. Sau un Lamborghini face 0-160 km/h in 8.7 secunde. Nu negam faptul ca unii dintre cititorii nostri, mai talentati, ar putea scoate mai bine dintr-un R500. O recunoaste si fabrica.
Reprizele in treptele superioare sunt absolut uluitoare. Fiti constienti doar de faptul ca intr-un Caterham R500, in primele trei viteze exista suficienta vigoare pentru a scoate fum din cauciucuri. Performantele sale dinamice sunt comparabile cu ale lui McLaren F1.
Dar ce inseamna puterea fara control? Cam nimic. Franarea 100-0 km/h se face in 3,8 secunde. Vitezele cu care se pot aborda virajele sunt incredibil de mari, gratie aderentei enorme furnizate de repartitia maselor si a anvelopelor Avon CR500.
Directia este „ascutita”, foarte usoara si precisa, facand deliciul oricarui dependent de adrenalina. Aici intervine intrebarea: care este pretul pentru a fi extrem de rapid? Este adevarat ca una din diferentele dintre un copil si un barbat este pretul jucariilor.
Cu un pret de peste 60.000 USD, Caterham R500 este o jucarie cam scumpa, ce nu are nici un sens intr-o lume pragmatica. Acuzati-ne ca nu suntem destul de maturi, dar nu ne putem abtine sa nu fim indragostiti de Caterham.
Sursa:www.autoshow.ro