Cat Walk
Cati dintre noi isi doresc sa guste stilul si savoarea britanice? Multi? Putini? Managerii de la Jaguar au ales prima varianta, asa ca au aprobat proiectul X-Type, a patra linie de modele din gama constructorului de peste Canalul Manecii. Un proiect ambitios pentru o marca pana nu demult exclusivista, cu o marja destul de mare de risc.
Explicatia rezida in faptul ca segmentul berlinelor premium din clasa medie este dominat autoritar de constelatia teutona BMW Seria 3, Mercedes C-Class si Audi A4. Am mai putea pune la socoteala Saab 9-3 si Volvo S60, acesta din urma var bun cu X-Type.
De unde legatura de rudenie? Si Jaguar, si Volvo apartin de divizia premium a grupului Ford, marca americana care a introdus conceptul productiei de masa in industria auto. Iar Jaguar este tratat acum mai mult din punctul de vedere al cresterii profitului, decat prin pastrarea unei puternice note exclusive.
Dar nu aspectele economice ne intereseaza cand vine vorba sa incercam sa imblanzim felina – una foarte senzuala printre multe alte caroserii cu pretentii. Farurile duble ovale si finisajele cromate vor atrage privirile instantaneu. Cunoscatorii s-ar putea sa il boteze Baby XJ, dupa modelul Mercedes… Intr-adevar, silueta pastreaza multe dintre elementele caracteristice unui Jaguar, fara a sari in ochi prin detalii extravagante.
Compacta si cu proportii bine definite, X-Type este o masina numai buna pentru un gentleman, om de afaceri obisnuit cu mirosul de piele si cu ornamentele din lemn. Deci habitaclul unui Jaguar ii va fi pe plac, desi e putin cam stramt, adica suficient pentru doar patru persoane. Patru deoarece tunelul transmisiei este masiv, asa incat pe bancheta vor avea loc (aproape) lejer doar doi: managerul si secretara lui. Nu stim daca bagajele acestora vor aprecia portbagajul, mai mult lung decat inalt.
Pe locurile din fata este mult mai bine, mai ales in stanga. Ea are voie la volan numai daca face sport: pedala de ambreiaj si maneta schimbatorului de viteze cer hotarare, ba chiar putina forta pana te obisnuiesti. In contradictie cu acestea, volanul se manevreaza mult mai usor, fara a fi prea asistat. Insa pana la a demara in tromba, trebuie sa te obisnuiesti cu atmosfera interioara. Ceva intre stilat si economic, nici nu stiu cum am putea sa o definim. Faptul ca imparte cu Ford Mondeo aceeasi platforma tehnica s-ar putea sa raspunda nelamuririlor, dar este totusi un Jaguar.
Tapiteria din piele neagra nu este inspirat aleasa, nemtii au deja copyright pe morga teutona, cu accent pe rigurozitate. Mai degraba optam pentru capitonajele bej – se potrivesc mult mai bine si creeaza o ambianta „classy”. Mai ramane sa schimbam butoanele si display-urile, care nu au nimic de a face cu acest cuvant drag noua: premium.
Ca sa uitam de neajunsuri, trezim bestia din somn. Toarce placut. Nu are timbrul grav al unui sase in linie bavarez, ci parca se indreapta spre tonalitatea unui V6 italian. Spun „parca” pentru ca, de fapt, V6-le nu se lasa usor convins sa urce in ture. Aproape 200 CP dintr-un „doi litri jumate” ar trebui sa se simta altfel in realitate. Intr-un fel, iti da impresia ca sta la panda, mai ales cand abia astepti momentul sa tasnesti de dupa vreun camion.
Dar momentul de glorie intarzie sa apara, iar reprizele, chiar si in treptele inferioare, nu vor satisface nevoia de adrenalina a domnului director, mai ales daca acesta se pregateste pentru sedinta trimestriala. In schimb, spiritul sportiv va fi satisfacut, dupa cum spuneam, de manevrarea precisa a schimbatorului de viteze, mai ales ca maciulia acestuia este personalizata in mod fericit.
Daca pedalierul ar fi din aluminiu perforat, ca la curse, iar volanul de diametru mai mic si cu un feedback mai bun, X-Type ar fi in asentimentul multor pasionati de senzatii sport. Cu inca o conditie majora: optarea pentru motorul mai mare, de trei litri.
Nu am spus inca nimic despre tractiunea integrala. Yes, ladies and gentlemen, compactul Jaguar nu accepta compromisurile si doreste sa ii faca viata grea redutabilului sistem „quattro” Audi.
Transmisia accepta destul de bine demarajele in forta, desi se fac resimtite si auzite mici socuri la diferentialul spate. Aderenta buna imprima un comportament neutru si destul de sigur in curbe, pacat ca sistemul de control al tractiunii nu se poate decupla, pentru niste glisade ca la carte. Iarna, insa, este bine ca nu exista butonul „Off”.
Dar pana la prima zapada mai e si avem din belsug denivelarile obisnuite. Primul efect pe care il resimt pasagerii este compromisul bun intre confort si eficacitate pe drumuri cu multe neregularitati. Initial ne asteptam ca masina sa ne zgaltaie mai mult, dar pachetul „Luxury” mizeaza pe o setare mai moale a suspensiei. Dimpotriva, scaunele cu o sustinere ferma sunt indreptate mai mult spre sport, asa incat apreciem ca proiectantii ar fi trebuit sa aleaga una din cele doua variante, sportivitate sau confort, pentru ca exista deja Seria 3, care ofera cel mai bun compromis intre acestea doua.
Cum ramane cu primele impresii, domnule director? Va vad satisfacut, chiar daca portia de pilotaj putea fi mai consistenta, ori nota de exclusivism mai accentuata. Intr-adevar, aceasta varianta este suficienta, pretandu-se mai mult unui condus relaxat, decat demarajelor in forta. Aveti dreptate, exista si un V6 de 2,1 litri, mai ieftin. Dar „ieftin” nu rimeaza cu „Jaguar”. Oricum, pretul si dotarile sunt chiar acceptabile pentru acest segment, unde rigoarea nemtilor trebuia contracarata, odata si odata, de cineva care sa ofere mai mult stil si eleganta.
Sursa: ProMotor