Încheind trilogia despre ce înseamnă a fi om (alături de „Songs From the Second Floor” şi „You, The Living” – difuzat la prima editie BIEFF) „A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence” îi urmăreşte pe Sam şi Jonathan, o variantă modernă a lui Don Quijote şi Sancho, doi agenţi de vânzări, ce fac comerţ ambulant cu diverse mărunţişuri şi se ceartă continuu.
Purtându-ne într-o drumeţie caleidoscopică prin mai multe destine umane, cei doi inspiră în aceeaşi măsură ilaritate şi solemnitate. Parcurgem filmul, degustând frumuseţea şi absurditatea momentului prezent, înconjuraţi de oameni mult prea similari cu noi. Este o călătorie care dezvăluie frumuseţea momentelor singulare, umorul şi tragedia ascunsă în noi, grandoarea vieţii, precum şi fragilitatea fundamentală a omenirii.
Andersson creează ceva „asemeni unei colaborări între Monty Python şi Samuel Beckett, în ultimele zile ale Noii Obiectivităţi”, după cum spune Robbie Collin, jurnalist pentru The Telegraph, adăugând „trebuie doar să te uiţi, apoi să apuci o plasă şi să încerci să-ţi convingi sufletul să coboare înapoi din tavan.”
Vorbind despre film, Andersson spune: „În ultimele mele două filme am îndrăznit să părăsesc realismul şi naturalismul, intrând pe teritoriul esteticii abstracte. Această ambiţie reflectă curentul artistic Noua Obiectivitate, care a cuprins Germania în anii 1920. Amestecul lor de realitate şi fantezie a dus la un fel de super-realism, o ambiţie pe care o am, de asemenea, pentru „A Pigeon Sat On A Branch…”, în care abstractizarea urmează să fie condensată, purificată, şi simplificată; secvenţele trebuie să apară curăţate, ca amintirile şi visele. Naraţiunea nonlineară a Odiseei, o lucrare ce are o profunzime unică şi impunătoare, este o sursă de inspiraţie pentru acest film. Natura şi conţinutul epice ale filmului fac referire la bogăţia tematică şi contextuală a Odiseei. Călătoria din A PIGEON SAT ON A BRANCH… va implica aspecte nenumărate ale existenţei, ale realităti şi timpului.”
După succesul impresionant avut anul trecut, programul dedicat filmelor-dans revine la Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, de această dată în parteneriat cu unul dintre cele mai importante festivaluri europene de film coregrafic CINEDANS – Dance on Screen Festival Amsterdam. Cinematograful şi dansul fuzionează în şapte scurtmetraje fermecătoare, în care corpul uman devine sinonim cu emoţia, un mijloc de definire a propriei identităţi, de revendicare a spaţiului urban, o expresie a dragostei şi a comunităţii.
„I Am The Only” spune povestea maturizării unui băiat în contextul unei relaţii problematice dintre el şi familia lui. În imagini simbolice, ni se arată personalitatea neînfricată, în plin proces de dezvoltare a copilului, în contrast cu atitudinea iraţională, temătoare a rudelor sale mai în vârstă. (Gabriela Lupu, BIEFF)
Continuând povestea maturizării personale, „Intrinsic Moral Evil” urmăreşte doi barbaţi ce intră într-un joc, trupurile lor atrăgându-se şi respingându-se printr-o senzualitate sinuoasă. Corpurile dar si identităţile lor se urmăresc reciproc spre destinaţia lor finală – cea a auto-emancipării şi mândriei, strălucind în faţa prejudecăţilor. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)
Trecând la experienţa universală a iubirii, „Flight Of Life” priveşte către un cuplu tânăr ce ia micul dejun împreună şi se îndreaptă, şofând pe coasta unui munte, spre o petrecere. O dramă efervescentă, „Flight Of Life” poartă privitorul într-o călătorie atemporală şi fatidică ce leagă două suflete de cursul vieţii. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)
De asemenea abordând tema dragostei, „Between Entrance And Exit” este un film îmbogăţit cu o joacă abilă în convenţiile genului de film (thriller, comedie burlescă, melodramă) ce prezintă viaţa ca pe o casă bântuită, abandonată, în captivitatea căreia se găsesc amintirile unei poveşti de dragoste sfâşietoare. Într-o relaţie disfuncţională, ca un pian dezacordat, cei doi protagonişti se caută şi se găsesc în mod repetat într-un labirint de camere şi oglinzi, fiecare reprezentând o altă etapă a unui cerc vicios de dragoste şi ură. (Gabriela Lupu, BIEFF)
Îndreptându-şi privirea de la experiente personale trăite în intimitate, la interacţiunea dintre oameni şi mediul în care acestia trăiesc, „Horizon” aduce o perspectivă proaspătă asupra rolului spaţiului urban. Deşi tratat cu umor, filmul relevă un subiect serios şi anume că orizontul rămâne doar un concept într-o societate obsedată de ascensiune.(Gabriela Lupu, BIEFF)
Câştigător al premiului acordat de public la CINEDANS, „Slow” este un performance care prezintă organismul uman dezarmat, înconjurat de jungla oraşului, marcând într-un mod încântător şi excepţional contrastul dintre traseul corpului uman lipsit de apărare si lumea agitată ce-l înconjoară.
De asemenea concentrat asupra relaţiei dintre individ şi mediul (de data aceasta comunitar) în care acesta trăieşte, „The Ginger Connection” este un film despre outsiders şi despre sentimentul de apartenenţă, despre legatura nespusă dintre oamenii roşcati, vazută în corelaţie cu dansul. Antrenant, cu un potenţial de manifest socio-artistic, filmul degajă optimism, îndemnând minoritaţile să se adune. (Gabriela Lupu, BIEFF)
Interesat? Citeşte şi…
Cea de-a 5-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 10-14 decembrie 2014, la CinemaPRO şi Cinema Elvira Popescu.
BIEFF este susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Institutul Cultural Român, Universitatea Naţională de Arte, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Institutul Francez, Centrul Ceh, Institutul Balassi, Institutul Italian de Cultură „Vito Grasso”, Institutul Cervantes, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundaţiei Konrad Adenauer, Ambasada Suediei, Ambasada Finlandei, Ambasada Israelului, Accion Cultural Española, German Films, Cinelabs, ABIS Studio, NouMax, Dacia, Book4travel, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, Galateca.
Parteneri media: 121.ro, AaRC.ro, ApropoTV.ro, ArtOut.ro, Asociaţia Paspartu, B365.ro, CalendarEvenimente.ro, Carturesti.ro, CeascaDeCultura.ro, CineFan.ro, Cinemagia.ro, CinemaRx.ro, Cineuropa.org, CooperativaUrbana.ro, Designist.ro, DorDeDuca.ro, Expcinema.com, FilmReporter.ro, FilmSense.eu, GetLokal.ro, GingerGroup.ro, GQ.ro, HowHipIsThis.ro, iFestival.ro, IQads.ro, LaPunkt.ro, LiterNet.ro, Mediafax.ro, One.ro, OrasulM.eu, PostModern.ro, Revista Arte & Meserii, RomaniaPozitiva.ro, societatesicultura.ro, Studentie.ro, Sub25.ro, TOTB.ro, TVR, Urban.ro, Urban Things Romania, VinSiEu.ro, WeART.ro, Ziarul Metropolis.