Caruselul banilor din F1

28 02. 2002, 09:28
Toyota conduce detasat în topul sumelor investite în Marele Circ, iar Michael Schumacher cîstiga aproape cît Villeneuve, Irvine, Ralf Schumacher, Barrichello si Coulthard la un loc În afara masinilor de pe pista, în Formula 1 se învîrt sume. Unele foarte mari. În acest domeniu, Toyota,

Toyota conduce detasat în topul sumelor investite în Marele Circ, iar Michael Schumacher cîstiga aproape cît Villeneuve, Irvine, Ralf Schumacher, Barrichello si Coulthard la un loc

În afara masinilor de pe pista, în Formula 1 se învîrt sume. Unele foarte mari. În acest domeniu, Toyota, constructorul ce debuteaza în F1, detine suprematia. Al patrulea producator de automobile din lume a investit peste 450 de milioane de euro în acest plan, dintre care 130 de milioane numai în construirea fabricii de lînga Köln.

Aceasta suma uriasa se explica prin faptul ca firma nipona a luat-o de la zero cu toate echipamentele, construind totodata monopostul si motorul sub acelasi acoperis. De altfel, podiumul cheltuielilor e ocupat de cele trei teamuri care îsi produc singure propulsoarele. Ferrari ramîne cam la acelasi buget în fiecare an, putin peste un sfert de miliard de euro, dar Renault este la mica distanta, concernul francez revenind în Marele Circ cu ambitii mari.

McLaren, Williams si Jaguar investesc cam la fel. Primele doua, echipe de top, primesc cam jumatate din bani de la motoristi (140 milioane de la BMW, 120 de la Mercedes), restul venind de la sponsori, în timp ce 90 la suta din bugetul „verzilor” e asigurat de Ford. Împreuna, cei 7 producatori de motoare din Marele Circ (Toyota, Ferrari, Renault, Ford, Honda, BMW si Mercedes) investesc în competitie 1,7 miliarde de euro.

În topul pilotilor avuti, Michael Schumacher ramîne împarat. Un salariu de 38 milioane de dolari, rotunjit cu încasarile provenite de la sponsorii personali si din vînzarea obiectelor care îi poarta numele îi aduc germanului circa 60 de milioane de euro pe sezon. Astfel, campionul mondial în exercitiu este platit cu peste 3,5 milioane euro pe fiecare cursa a sezonului, cu 11.700 pentru fiecare kilometru parcurs într-un Mare Premiu, cu aproape 2 euro pe secunda!

Villeneuve si Irvine stau si ei bine din punct de vedere financiar. Ralf Schumacher si-a burdusit bine buzunarul, dupa semnarea în sezonul trecut a unui contract prin care salariul sau a ajuns la 11, 2 milioane de euro, iar începînd din 2003 acesta ar putea ajunge la 15,3 milioane. Un pilot care a iesit din Top 10 e Frentzen. Acesta primeste de la Arrows doar 800.000 euro, dupa ce în 2001 lua de la Jordan 10,2 milioane. Heinz-Harald si-a dat însa în judecata fosta formatie si ar putea „ciupi”, daca instanta îi va da dreptate, 8 milioane de euro.

În fine, Max Mosley, presedintele FIA, a declarat ieri ca sumele oferite de sponsori, televiziuni si organizatori vor totaliza 6 miliarde de euro în 2002. Va fi un sezon al recordurilor financiare, gratie în primul rînd extinderii Formulei spre Asia.

BUGETELE ECHIPELOR DIN F1

Toyota 460

Ferrari 285

Renault 280

McLaren 250

Williams 250

Jaguar 250

BAR 220

Jordan 180

Sauber 130

Arrows 130

Minardi 65

TOPUL CÎSTIGURILOR PILOTILOR Nume Salariu/Reclame (milioane euro) Venit anual (milioane euro)

M. Schumacher 38/22* 60

Villeneuve 12,8/2,5 15,3

Irvine 12,8/2,5 15,3

R. Schumacher 11,2/2,3 13,5

Barrichello 7,5/2,5 10

Coulthard 6,5/2 8,5

Montoya 5/2 7

Fisichella 5/0,5 5,5

Trulli 4,5/0,5 5

Salo 4,5/0,5 5

Sursa: www.prosport.ro