Cariera: Intre teorie si practica

Apropo.ro / 22.03.2002, 14:04
Cariera: Intre teorie si practica
Fiecare dintre noi munceste din greu la ceea ce numim: CARIERA. De ce ? Pur si simplu pentru mai bine, mai mult, mai sus. Cum nu suntem niciodata multumiti cu ce avem – si ma bucur ca asa se intampla – ne straduim sa adaugam mici parti la ceea ce numim generic "binele nostru". Pe ce se


Fiecare dintre noi munceste din greu la ceea ce numim: CARIERA. De ce ? Pur si simplu pentru mai bine, mai mult, mai sus. Cum nu suntem niciodata multumiti cu ce avem – si ma bucur ca asa se intampla – ne straduim sa adaugam mici parti la ceea ce numim generic „binele nostru”.

Pe ce se bazeaza CARIERA? Pe munca sustinuta? Pe anii petrecuti prin scoli? Pe familie si prieteni? Pe noroc? Va las pe fiecare cu raspunsurile proprii. Ce urmaresc in aceste randuri este oferirea de informatii si, pe cat posibil, de sprijin.

Incep prin a va prezenta o serie de modele de cariera:

Vertical ascendenta

In cadrul aceleiasi industrii (domeniu) sau companii, o persoana urca succesiv, treapta cu treapta, pana la nivelul superior al competentei. Acest tip de cariera implica responsabilitate, rabdare si o serie de abilitati specifice industriei, ce pot fi utilizate in vederea atingerii scopului propus.

Avantajele sunt multiple: devii cunoscut, beneficiezi de experienta acumulata si de istoricul industriei/companiei, dezvoltarea abilitatilor se realizeaza concentrat, creste gradul de specializare.

Un dezavantaj il poate reprezenta reducerea provocarilor; petrecand mai mult timp intr-o industrie/companie, putine sunt lucrurile care te pot surprinde. Totodata, structura traditionala de organizare structurala este de tip piramidal, fapt ce ingreuneaza accesul spre „sferele inalte”. Si colegii dumneavoastra vor acolo – confruntarea este aproape.

Oblic ascendenta

Beneficiind de continua crestere a experientei, de acumularea cunostintelor si de dezvoltarea abilitatilor, o persoana are o crestere succesiva, chiar cu schimbarea industriei. Persoana acumuleaza astfel abilitati si cunostinte specifice profesiei, fiind capabil sa le aplice fara eforturi deosebite de adaptare. Un exemplu graitor il constituie „financiarii”.

Un al doilea exemplu este constituit de transferul din cadrul unui departament in altul, pe o pozitie superioara ca statut, din considerente personale sau din ratiuni organizatorice. Fie ca a intervenit o plafonare, fie atingerea obiectivelor organizationale necesita utilizarea abilitatilor unei persoane intr-o directie noua, aceasta modificare aduce un plus de dinamism si implicare, datorate noilor provocari.

Ascendenta in zig-zag

Schimbarea succesiva a industriilor pentru posturile oferite. Obiectivul: avansarea ierarhica si ca responsabilitati. Acest tip de cariera, urmat constient, denota o mare dorinta de putere – generata de nevoia subiectiva de recunoastere sociala, conferita de statutul asociat unei pozitii ierarhice; totodata, aceste persoane au un mare potential de leadership. In cazul fericit in care aceasta dorinta de avansare este sprijinita de un bagaj de cunostinte si abilitati care sa confirme avansarea, o astfel de persoana este un castig pentru orice organizatie. Pe de alta parte, gradul de stabilitate pe termen lung este redus.

De asemenea, sunt putine modalitati de a gestiona o astfel de personalitate, instrumentele traditionale de team-management dovedindu-se a fi limitate ca eficienta.

Orizontala

Se intalneste in principal in 2 cazuri:

In primul caz, am in vedere o piata locala, unde atingerea pragului superior din punctul de vedere al ierarhiei structurii locale, determina schimbari pe pozitii similare in companii si/sau industrii diferite. Exemplu concludent: Area Sales Manager-i, care, din considerente de multe ori personale, prefera continuarea carierei in acelasi mediu (vezi, refuzul unui post pe plan national sau international).

Astfel, pentru evitarea rutinei sau pentru pachete salariale mai mari, aceste persoane se deplaseaza succesiv catre diversi angajatori, in cadrul aceleiasi industrii sau in industrii diferite.

Al doilea caz vizeaza top management-ul. Dupa atingerea pragului de Director National de Vanzari sau de Director General, in cazul lipsei oportunitatilor sau a dorintei de avansare internationala, persoana este nevoita sa se deplaseze pe orizontala, in alte companii sau industrii, pe pozitii similare. Se acumuleaza in acest mod o bogata experienta in management, aplicabila in diverse companii.

Pericolul il constituie insa aplicarea excesiva a „best-practice”-urilor dintr-o industrie in alta, fara adaptari sau preocupari legate de specific, persoana bazandu-se pe rezultatele precedente. Un alt pericol este reprezentat de sentimentul de infailibilitate ce poate aparea cu timpul.

Haotica

Si in acest caz putem vorbi de 2 situatii: schimbari constiente de cariera sau modificari neprevazute, datorate conjuncturii sau indeciziei.

Un exemplu este schimbarea companiilor, industriilor si posturilor in scopul acumularii de experiente multi-functionale, persoana adoptand astfel de decizii in mod constient, deliberat. Personalitatea ce domina acet gen de cariera este una caracterizata de flexibilitate, cu o mare putere de adaptare si de acumulare de cunostinte.

Dezavantajele sunt non-specializarea, lipsa planificarii pe termen lung si perceptia sociala generala asupra unor astfel de experiente, caracterizate drept nestatornice. Avantaje: orizont larg de optiuni, aportul consistent de idei, suflu nou in cadul companiei, adaptabilitatea la diferite stiluri manageriale.

Al doilea caz este, in general, intalnit in situatii fortuite: perioade de recesiune locala sau nationala, caracterizate de o rata mare a somajului intelectual; crize pe plan personal; evenimente neprevazute (preluari, fuziuni, restructurari, falimente). Astfel, persoana este nevoita sa adopte decizii defavorabile in ceea ce priveste cariera.

Un instrument des utilizat in procesele de planificare strategica poate fi folosit si in planificarea carierei. Analiza SWOT se axeaza pe realitatea interna si externa, examinand partile tari si slabe in cadrul mediului intern, precum si oportunitatile si temerile legate de mediul extern.

Iata cum ar arata o analiza SWOT pentru un individ:

Analiza SWOT

Intern
* Partile sale tari
*Partile sale slabe

Extern

* Oportunitati de cariera in domeniul sau
* Temeri legate de domeniul

Pentru a va construi propria analiza SWOT in scopul utilizarii sale in planificarea carierei, trebuie sa incepeti prin a examina situatia curenta. Care va sunt partile tari si cum va puteti maximiza rezultatele obtinute pe baza lor, care va sunt partile slabe si cum va puteti minimiza riscul ca acestea sa va impiedice in cariera Dumneavoastra? Care sunt principalele oportunitati si temeri in domeniul pe care v-ati axat?

Intern

Parti Tari

Aspecte pozitive interioare care pot fi controlate si pe care le puteti folosi in planificarea carierei:

-Experienta profesionala

-Educatia, cumuland-o pe cea academica cu cea dobandita „on-the-job” si prin programe de training

-Cunostinte solide in domeniul in care activezi

-Asa-numitele abilitati transferabile (comunicare, lucrul in echipa, leadership, etc.)

-Caracteristici personale (etica profesionala, auto-disciplina, rezistenta la stres, lucrul in conditii de presiune, creativitate, optimism, energie)

-Contactele personale / reteaua de prieteni-cunostinte

-Implicarea sau interactiunea cu diverse grupuri sau asociatii profesionale

Parti Slabe

-Aspecte negative interioare, controlate, pe care laveti intentia de a le imbunatati:

-Lipsa experientei profesionale

-Lipsa educatiei academice, orientata gresit in momentul alegerii (s-o numim „facultatea degeaba”) sau lipsa educatiei specifice domeniului de activitate

-Lipsa obiectivelor personale, a auto-cunoasterii

-Abilitati personale scazute (leadership, interrelationare, comunicare, lucru in echipa)

-Abilitati scazute de „vanare” de posturi sau locuri de munca

-Caracteristici personale negative (nivel scazut al eticii profesionale, lipsa disciplinei, a motivatiei, poor work ethic, lack of discipline, lack of motivation, indecizie, timiditate, emotivitate

Extern

Oportunitati

Conditii externe pozitive, necontrolabile, dar pe care le puteti folosi in propriul avantaj:

-Tendinte pozitive in domeniu, ce vor duce la crearea de noi locuri de munca sau posturi (crestere la nivel local/regional/national, globalizare, progres tehnologic)

-Oportunitati ce pot fi create prin cresterea nivelului educatiei

-Domeniul in care lucrati are o dinamica ce necesita in mod special abilitati si cunostinte similare cu ale Dumneavoastra

-Schimbari geo-politice, polarizari economice

-Extinderea / cresterea calitativa a retelei inter-personale din care faceti parte.

Temeri

-Conditii externe pozitive, necontrolabile, dar al caror efect il poti prevedea/evita:

-Tendinte negative in domeniu, ce vor duce la diminuarea locurilor de munca

-Concurenta absolventilor/colegilor de facultate

-Concurenti cu experienta, abilitati si cunostinte superioare

-Concurenti cu abilitati de prezentare la interviuri superioare

-Concurenti cu CV-uri mai ample si impresionante

-Obstacole intalnite de-a lungul carierei(lipsa oportunitatilor, a educatiei potrivite, chiar a sansei)

-Posibilitati reduse de avansare in domeniu, concurenta fiind acerba

-Posibilitati reduse de dezvoltare in domeniu, astfel incat scade „atractivitatea” din partea pietei si scade de asemeni gradul de solicitare pentru recrutari

-Aveti cunostinte si abilitati ce nu mai sunt necesare pietei

-Companiile nu intentioneaza cresterea numarului

Pentru a va putea indentifica partile tari si slabe, precum a identifica si evalua oportunitatile si temerile legate de mediul extern, este necesara o analiza atenta si responsabile, orientata atat spre interior cat si spre exterior.

Punctele tari

Definiti-va propria perceptie asupra acestora. Totodata, puneti-va in postura unui potential angajator si apreciati-va, cat mai obiectiv posibil. Evitati falsa modestie, dar fiti sincer si realist in ceea ce va priveste. Nu v-ar ajuta cu nimic sa va mintiti. S-ar putea sa aveti surprize. Neplacute, de regula.

Incepeti prin a construi o lista de cuvinte ce va caracterizeaza – acestea va vor conduce la multe din caracteristile ce constituie parti tari. Una din cele mai solide parti tari este reprezentata de ceea ce va place sa faceti, ca experienta de munca.

A va urma dorintele poate fi o componenta majora a carierelor Dumneavoastra, imbinand castigarea existentei cu placerea lucrului. Unele persoane au clar, inca de la inceputul carierei, locul in care vor sa ajunga si domeniul ales. Pentru altele, adunarea cu rabdare a cunostintelor, abilitatilor si experientelor utile, orientate spre un scop precis, are izvorul intr-un proces elaborat, constient si responsabil.

Partile slabe

-Incepeti prin a fi sinceri cu voi.

-Este, poate, prima si cea mai importanta lectie ce trebuie invatata atunci cand vorbim despre dezvoltare personala, responsabilizare, planificarea carierei.

-In aprecierea acestor parti slabe, ganditi-va ce ar considera un potential angajator ca ar trebui imbunatatit in ceea ce va priveste.

Fiinte umane fiine, subiective prin natura, ne este tuturor relativ dificil sa ne identificam partile slabe. Ne place sa castigam, ne visam cu totii campioni, drept pentru care o incursiune in „forta negativa” din noi ne provoaca cel putin anumite retineri.

Insa, acest demers este crucial, intrucat ne ajuta sa identificam zonele in care sunt necesare ameliorari. Daca identificati o abilitate despre care stiti ca este importanta pentru domeniul ales, dar pe care n-o aveti sau este la un nivel scazut, este deja un pas inainte. Stiti unde sunteti si ce aveti de facut. In acest sens, evaluari ale performantelor anterioare, chiar si aprecieri formale sau informale din cercul personal sau profesional sunt surse notabile de feed-back.

Oportunitati si temeri

Cuvantul de ordine aici este informatia.

Este necesar sa aveti tot timpul canalele de comunicare deschisa, sa selectati si sa utilizati informatiile pe care le primiti. De la statistici la stiri de ultima ora, de la zvonuri la informatii verificate, mediul in care traim este extrem de comunicant.

Aveti grija ce mesaje transmiteti in acest mediu. O imagine a unui om de succes, profesionist, deopotriva responsabil si sociabil, prietenos, va ajuta tot timpul.

Am invatat ceva despre lumea in care traim: ca este cumplit de mica. Traiectoriile personale se intersecteaza, prieteniile/aliantele se fac si desfac, binele se poate intoarce sau nu. Dar este necesar ca intotdeauna sa fiti „in piata” si cu reteaua la indemana. Pentru a parafraza un cunoscut slogan, „cunoscatorii stiu de ce”.

Am invatat ceva despre lumea in care traim: ca este cumplit de mica. Traiectoriile personale se intersecteaza, prieteniile/aliantele se fac si desfac, binele se poate intoarce sau nu. Dar este necesar ca intotdeauna sa fiti „in piata” si cu reteaua la indemana. Pentru a parafraza un cunoscut slogan, „cunoscatorii stiu de ce”.

Dupa ce ati indeplinit aceasta elaborata analiza SWOT, va sfatuiesc sa folositi informatiile adunate intr-un plan de vanzare a celui mai pretios produs: propria persoana. Ganditi-va la Dumneavoastra ca la un produs, supus legilor pietei. Faceti acest exercitiu si veti descoperi modurile in care sa va vindeti.

Planul de marketing pentru produsul „EU” are cel putin 3 pasi:

1.Stabilirea obiectivelor

Definiti-va obiectivele. Care este job-ul vostru ideal la absolvirea facultatii si care cel de acum? Ce posturi ati accepta? In acelasi domeniu sau in altul? Unde vreti sa fiti (profesional vorbind) peste 5 ani?

2.Stabilirea strategiilor de promovare si vanzare

Care sunt domeniile si companiile-tinta? Care sunt modalitatile de abordare/comunicare cu acestea? Strategiile pe care le veti elabora vor trebui sa utilizeze intreaga gama de resurse de care dispuneti, inclusiv reteaua personala si/sau un mentor.

3.Punerea la punct a unui plan de actiune

Conform principiilor de martketing, strategiile trebuie transformate in actiuni specifice care raspund unor anumite intrebari: Vor putea fi realizate? Ce si cum se va face? Cine este responsabil? Cheia, in acest punct, este stabilirea de etape si orizonturi de timp pentru fiecare pas important pe care il intentionati.

Etape in analiza rapida a propriei cariere si a posibilitatilor existente:

1: Introspectie: ce-mi place si ce nu-mi place sa fac

2: Identificarea de noi cariere

3: Dezvoltarea abilitatilor tranferabile

4: Intensificarea eforturilor de training si educatie

5: Dezvoltarea retelei personale

6: Dobandirea experientei multi-functionale

7: Lucrul cu un mentor

8: Identificarea si adoptarea deciziilor ce privesc schimbarea

9: Dobandirea/dezvoltarea cunostintelor legate de procesele de recrutare

10: Flexibilitate

Dan Piroi

Executive Manager
SMARTBOX MANAGEMENT

Sursa: www.myjob.ro