Noi modalitati de plata vor fi prezentate in cadrul unui festival ce va fi organizat in Franta. Cardurile co-branded, testele pentru plati fara contact si primele transferuri europene SEPA (Single European Payments Area-Zona Europeana Unica de Plati) se vor afla in centrul atentiei, scrie Les Echos. Specialistii sunt interesati si de diversele carduri pre-pay, portmoneul virtual si de transferurile prin SMS. Toate initiativele sunt in mare parte motivate de avantajele oferite in materie de marketing si de gestiune a relatiei cu clientii.
La prima vedere, cardul pentru plati fara contact este un card obisnuit. Caracteristica distinctiva a acestuia este insa un logo simbol al tehnologiei fara contact. Astfel, acesta dispune de o antena minuscula ce-i permite sa comunice direct si in siguranta cu un terminal. Sub un anumit prag, nu este intotdeauna necesara tastarea codului. Este acesta oare un pas inapoi in lupta impotriva fraudei, acum cand Europa a trecut la cardurile cu chip? Nu, dau asigurari cei care promoveaza noul card, pentru ca un sistem intern permite ca detinatorului sa i se ceara sa tasteze codul, de exemplu atunci cand se depaseste un anumit prag de cumparaturi.
Deja prezente in Asia sau Statele Unite, cardurile de plata fara contact sosesc si in Europa. Mastercard (PayPass) si Visa (payWave) promoveaza cardurile in anumite cartiere ale Londrei. In Franta, se desfasoara sau urmeaza sa se desfasoare teste. Damien Guermonprez, director general al Bancii Accord, parte a grupului Auchan, a declarat: „Invit toti jucatorii sa participe. Timpul castigat, de aproximativ 40% pe tranzactie, este suficient de important pentru ca acest eveniment sa fie de mare interes pentru hipermarketuri si specialisti”.
Nu numai timpul castigat este important. „Trecerea la cardul de plata fara contact implica anumite costuri, insa aduce un plus de valoare comerciantilor prin fluidizarea platilor la casa, cardurile fiind in acelasi timp practice pentru clienti”, considera Christian Riviere, director general adjunct al Europay France, compania ce promoveaza Mastercard.
Avand in vedere costurile, atat Mastercard, cat si Visa admit faptul ca modelul economic al cardului fara contact trebuie definitivat, bancile stabilind tarifele. Cat despre portmoneul electronic interbancar Moneo, dupa un inceput dificil acesta ar putea functiona la randul sau fara contact.
Sunt efectuate teste pentru a realiza cu claritate avantajele noii tehnologii. In telefonia mobila se testeaza aceasta solutie prin intermediul tehnologiei NFC (near field communication). „Clientii sunt foarte multumiti de aceasta modalitate de plata, chiar si in cazul unor sume importante”, arata Philippe Cessac, director de proiect in cadrul grupului LaSer. Astfel, Orange (France Telecom) a prevazut o lansare oficiala la inceputul anului 2008, la Bordeaux, luand in considerare si alte orase.
In paralel, pentru cardul de plata interbancar, un grup denumit „Pegasus”, alcatuit din reprezentanti ai unor banci importante, ai companiilor de telecomunicatii si ai organizatiilor de administrare de carduri, lucreaza pentru armonizarea regulilor tehnice si ergonomiei impreuna cu polul de competitivitate Tranzactii Electronice Securizate. De altfel, Credit Mutuel a realizat deja teste de utilizare la Strasbourg impreuna cu NRJ Mobiles.
Se vorbeste de mai multi ani de apetitul operatorilor telefonici pentru plati. NTT DoCoMo a reusit sa castige numerosi clienti din randul japonezilor pentru serviciile de plati prin mobil fara contact gratie pozitiei unice pe care o detine pe piata. „Telefonul mobil permite accesul la un nou univers de servicii. Rolul nostru este cel de a crea un mediu nou, insa furnizorii specializati vin cu serviciile”, subliniaza Mung Ki Woo, director al departamentului produse fara contact si plati in cadrul Orange. „Mobilul este un nou produs formidabil pe care bancile il vor putea oferi clientilor pentru a se diferentia unele de altele”, adauga Ki Woo. In meniu, pe langa plati sunt incluse si alte facilitati.
Noul spatiu unic de plati in euro (SEPA), al carui debut este programat pentru 28 ianuarie 2008, ar putea determina bancile sa se concentreze mai mult pe tehnologia fara contact. Sau, dimpotriva, sa-si reduca activitatile pe acest segment. Estimarile difera. Un lucru este sigur: eforturile de trecere de la moneda „scripturala” sunt uriase, fiind necesara o analizare atenta a strategiilor. Nu se pune problema ca retelele bancare sa renunte la distributia de mijloace de plata, element cheie in relatia lor cu clientul. Insa acestea ar putea recurge mai mult la furnizori sau deservi mai multi parteneri. „Sepa i-ar putea costa 3 miliarde de euro pe furnizorii de servicii de plata, pe fondul unui profit de 18 miliarde de dolari. Aceasta reforma ar putea conduce la o miscare de concentrare, impulsionand in acelasi timp oferta de servicii cu valoare adaugata sau co-brandingul,” considera Jean-Christophe Mieszala din cadrul McKinsey.
Consecinta a SEPA, anularea interdictiei de co-branding in Franta pe 1 octombrie, provoaca o adevarata stare de agitatie. Dupa cardul bancar international Nouvelle FrontiZres, sunt asteptate si alte lansari. „Cardul co-branded este inainte de toate un instrument elaborat de marketing care va genera comportamente noi in randul clientilor”, considera Philippe Cessac. Inovatia ar putea avea un succes enorm in Franta.
Dupa cum explica Didier Hallepee, vicepresedinte al Asociatiei specialistilor europeni in sisteme de tranzactii electronice, „cardurile pre-pay sunt un succes imens, potentialul acestora fiind enorm”.
In decursul ultimelor decenii, mijloacele de plata s-au dematerializat din motive de securitate. S-a facut astfel trecerea de la cash la cec si apoi la card. „In prezent, noile tehnologii confera acestei dematerializari un potential suplimentar in domeniul relatiei cu clientul, avand in vedere faptul ca un nou mijloc de plata nu prezinta interes decat daca aduce un serviciu suplimentar,” subliniaza Philippe Lerouge, unul dintre asociatii Crandy (NCS), o companie ce ofera un sistem de plati si transferuri prin intermediul mobilului.
Dupa estimarile Juniper Research, platile prin telefon mobil ar putea creste pe plan mondial de la 2 miliarde de dolari la sfarsitul acestui an la 22 de miliarde de dolari in 2011. Potentialul este ridicat in tarile care nu dispun de infrastructuri bancare. In tarile bogate, trebuie gasit modelul de business potrivit, avand in vedere paleta larga de mijloace de plata. Bancile de economii din Franta au decis sa exploreze acest teren cu un an in urma.
Si PayPal a anuntat o oferta mobila. Compania si-a cladit o reputatie de portmoneu electronic pe internet. Compania a raportat peste 153 de milioane de conturi pe plan mondial, dintre care 35 de milioane in Europa. PayPal, care are statut de banca in Luxemburg, reprezinta oare o amenintare pentru banci? „Inlocuim cash-ul si cecurile. Stimulam comertul electronic,” raspunde Christopher Coonen, director pentru Europa de Sud si Benelux.