Calatorul – Wanderer W 25 K

18 04. 2002, 13:58
Firma WANDERER a reusit sa cucereasca inimile iubitorilor de roadstere cu modelul W 25 K. Frumusetea caroseriei nu a putut estompa, insa, performantele modeste, inferioare concurentilor. Firma Wanderer a inceput productia de automobile in anul 1912. Pentru identificare, automobilele au

Firma WANDERER a reusit sa cucereasca inimile iubitorilor de roadstere cu modelul W 25 K. Frumusetea caroseriei nu a putut estompa, insa, performantele modeste, inferioare concurentilor.

Firma Wanderer a inceput productia de automobile in anul 1912. Pentru identificare, automobilele au fost botezate cu un „cod” format din litera W (de la Wanderer) si o cifra de identificare a modelului respectiv. Urmand aceasta regula, ati dedus, desigur, ca primul Wanderer a fost W 1. Lui i s-au succedat, pana in 1940, alte 31 de modele. Au existat si numere care nu au fost utilizate, din motive necunoscute astazi. Este cazul numerelor 5, 7, 12, 13 si 16.

Wanderer a lansat modelul W 25 K Roadster in anul 1936, litera K provenind de la abrevierea cuvantului „Kompressor”. Dorinta marturisita a firmei germane a fost aceea de a crea un concurent pentru modelul 328 produs de B.M.W. care, la acea ora, era in mare voga si castiga cursa dupa cursa.

Din pacate, motorul nu s-a ridicat la nivelul superbei linii a caroseriei. Motorul cu sase cilindri in linie are capacitatea de 1950 cmc (70×85 mm) si este alimentat de un carburator dublucorp Solex 32 FFVS. Supra-alimentarea motorului se face prin intermediul unui compresor mecanic, marca Roots. Desi fabricantul indica faptul ca puterea maxima de 85 CP este atinsa la 4000 rpm, acest lucru se petrece la aproape 5000 rpm.

Racirea motorului se face cu apa, circuitul de racire avand capacitatea de 8.2 litri. Foarte ciudat, cutia de viteze, manuala cu patru trepte, nu este sincronizata. Circuitul de ungere necesita 8 litri de ulei, in timp ce rezervorul de combustibil masoara 80 de litri. Wanderer W 25 K a fost produs in perioada 1936-1938, in doar 258 de unitati.

Productia a evoluat dupa cum urmeaza: 149 unitati in anul 1936, 72 in 1937 si 37 in 1938. Caroseriile, vopsite in doua culori, au o linie extrem de frumoasa. Ar fi nedrept sa nu mentionam bordul, cu un design pe cat de original, pe atat de functional. Ulterior, productia a continuat cu modelul W 25, ce avea o caroserie de tip berlina, unele dintre automobile fiind echipate cu motoare Opel, de 2,5 litri.

Chiar daca, din punct de vedere al performantelor sportive, Wanderer-ul W 25 K a dezamagit, modelul a ramas in istoria automobilului ca unul dintre cele mai frumoase roadstere produse vreodata. Fiind un automobil extrem de rar, acest model nu este cotat in cataloagele de specialitate, exemplarele care au supravietuit fiind tranzactionate prin intermediul licitatiilor.

Sursa: www.autoshow.ro