Ca romanii sunt iubitori de animale nu mai încape nici o îndoiala. Cu toate acestea însa, deși sunt aproximativ 8,5 milioane de posesori de animale, dintre care cinci milioane posesori de caini, nu mulți se îngrijesc de toaleta și de aspectul acestora.
Specialiștii recomanda ca un caine, pe langa o alimentație corespunzatoare, sa fie dus la un salon de cosmetica o data la doua luni, dar romanii ori nu știu acest lucru, ori nu-i intereseaza, ori n-au destui bani ca sa mearga cu cainele la stilist.
Totuși, o data cu dezvoltarea pieței alimentelor pentru caini și pisici, și-au facut apariția și primele saloane de cosmetica pentru animale.
Salonul de cosmetica pentru animale Tara’s a fost înființat în iulie 2000 de un medic veterinar, o data cu un cabinet veterinar și un magazin de accesorii pentru animale (pet-shop).
Cezar Garboan, managerul acestuia, afirma ca numele salonului vine de la primul cațel al familiei, iar înființarea localului a fost un pas logic avand în vedere faptul ca timp de opt ani de zile, cainii din canisa proprie, precum și cei ai prietenilor au fost toaletați de soția sa.
„Frizeria pentru caini sau pisici nu este o meserie care se învața, ci mai mult se fura. În Germania este deja o tradiție în acest sens, meseria se transmite din tata în fiu.
Eu nu îl numesc pe cel care practica aceasta meserie frizer, ci stilist, pentru ca este o arta ceea ce face el. Îți trebuie multa dragoste pentru animale și nu în ultimul rand ochi și mana, pentru ca nu oricine poate toaleta un caine”, explica Garboan.
Un toaletaj pentru un caine dureaza nu mai puțin de trei ore, fiecare rasa avand specificul și protocolul ei de toaletare.
„Cainii de expoziție trebuie tratați special. Daca un tuns normal îți ia trei ore, atunci un tuns pentru un caine de show îți ia dublu, pentru ca fiecare fir de par trebuie sa aiba o anumita linie”.
În Romania nu exista însa cursuri teoretice sau practice care sa te ajute sa înveți aceasta meserie. Cezar Garboan afirma ca soția sa a învațat de la o femeie care tundea caini de 20 de ani și care facuse prin anii ’70 la Timișoara niște cursuri de specialitate.
„Timp de un an de zile, soția mea a mers la ea și s-a uitat. Teoretic știa, dar trebuia facut pasul de la teorie la practica. Acest lucru s-a întamplat în momentul în care am recomandat-o unor prieteni. Primul tuns a durat șase ore, dar încet-încet a capatat încredere. Apoi a facut rost de documentație pentru toaletarea fiecarei rase și totul a decurs de la sine”.
Investiția în salonul de cosmetica pentru animale a fost de aproximativ 2.500 de dolari, incluzand cumpararea ustensilelor necesare, care sunt foarte scumpe.
O mașina de tuns profesionala costa 400 de dolari; cuțitele, care au diferite dimensiuni, în funcție de lungimea parului, costa între 35 și 70 de dolari, un foarfece costa 100 de dolari, iar un foehn performant – aproximativ 200 de dolari.
În plus, e nevoie de perii și soluții – șampoane, balsamuri, nuanțatoare, parfumuri. „Daca nu ai o mașina performanta și cuțite, nici sa nu te apuci de așa ceva, pentru ca nu vei reuși sa faci fața. Pentru început, ca sa faci o treaba așa cum trebuie, îți trebuie o masa de toaletat care costa 150 de dolari, o cușca, unde sa ții cainele daca proprietarul nu vine la timp sa-l ia, o mașina de tuns, cel puțin cinci cuțite, unu-doi piepteni de metal, doua perii, un foarfece de filat, doua-trei foarfece de tuns, un clește de unghii și un descurcator de par”.
12 ore pentru un ogar afgan
Salonul de cosmetica pentru animale Tara’s ofera mai multe pachete de servicii, în funcție de rasa cainelui. Cel mai solicitat pachet include: spalare, trimare, uscare, toaletajul propriu-zis specific rasei, vidarea glandelor perianale, pilirea unghiilor, curațarea urechilor.
Unii caini, precum dobermann sau rottweiler, sunt doar spalați și uscați, iar cei care au par scurt, daca stapanii nu vor sa aiba par în casa, pot fi tunși la zero.
De asemenea, se poate face un detartraj, un spalat pe dinți, iar la cerere se poate vopsi blana cațelului în diverse culori sau i se pot vopsi ghearele cu oja.
Prețurile pentru astfel de servicii variaza în funcție de rasa și de aspectul cainelui, între 300.000 de lei și 800.000 de lei, plus 50% în cazul în care parul cainelui este foarte încalcit. Pentru cainii de expoziție, prețurile sunt mai mari cu aproximativ 30%.
„Aspectul cainelui este foarte important. De exemplu, una este sa tunzi un caniche care vine la noi la o luna și jumatate sau la doua luni și una este sa vina la tuns o data pe an. Sau în cazul unui ogar afgan, acesta trebuie periat în fiecare zi; daca vine o data la cinci luni, ai nevoie de 12 ore sa-l toaletezi așa cum trebuie”.
Un salon de cosmetica pentru animale care se respecta are un anumit protocol. La Tara’s se fac programari, în funcție de sezon, cu zece zile înainte.
„Acest lucru este recomandat mai ales în sezonul de primavara. Imediat ce da caldura toata lumea vrea repede, dar atunci trebuie sa faci o programare cu cel puțin doua saptamani înainte. Avem clienți care suna din ianuarie pentru o programare pe 15 martie.
Sau alții se programeaza pe tot timpul anului. Spun ca vor sa-și toaleteze cainele în martie, iunie, septembrie și decembrie, iar cel care se ocupa de acel caine suna în luna respectiva și face programarea”, explica managerul Tara’s.
O data adus la salon, cainele este lasat singur, proprietarul fiind sunat doar cu 20-30 de minute înainte de fi gata, pentru a veni sa-l ia.
Acest lucru este foarte important, pentru ca, așa cum afirma Cezar Garboan, cațelul îl considera pe proprietar un aliat împotriva frizerilor „agresori” și nu sta locului la baie, la uscat sau la periat. „Dar daca se vede singur, nu are încotro și sta”.
Barba în galben, coada în albastru
La orice rasa și la orice caine, primul tuns este recomandat sa se faca dupa primele 4-5 luni de viața.
„Primul tuns este foarte important, pentru ca, daca da peste o persoana care sa-l ciupesca, sa-l traumatizeze în vreun fel, atunci n-o sa mai stea niciodata liniștit cand vine la frizer. Cainele trebuie învațat ca nu i se face nimic rau, ca aici vine pur și simplu pentru a fi rasfațat”.
Salonul are doi angajați, iar în funcție de sezon, o persoana poate toaleta în medie cinci caini pe zi, acoperind cererea existenta.
Perioadele cele mai bune sunt din martie pana la începutul lui august, apoi septembrie-octombrie și sezonul sarbatorilor de iarna, cand toata lumea vrea sa aiba de sarbatori cainele tuns, spalat și parfumat.
„Conteaza foarte mult și cum îți înveți clientela. Este foarte important sa înțeleaga faptul ca este mult mai ieftin sa tunzi un caniche de patru ori pe an, în funcție de sezon, decat o data pe an, dar la noi nu exista înca aceasta cultura; de-abia acum începe sa apara”, explica Cezar Garboan.
Pentru majoritatea raselor exista cate o tunsoare standard. Unele, în funcție de par, îți permit sa realizezi mai multe tunsori.
„Un caniche, spre exemplu, poate fi tuns în funcție de sezon: cu pantalonași, cu manșetuțe, cu pampoane sau
Cezar Garboan considera ca în Romania, spre deosebire de alte țari, populația nu este pregatita pentru excentricitați. Sunt foarte puține cazuri cand i se cere ceva ieșit din comun.
Un astfel de caz a fost cand un client care participa la o petrecere a cerut sa-i fie vopsit cainele, un scottish terrier desemnat drept mascota petrecerii, cu galben și albastru – barba în galben și coada în albastru.
La Moscova nu sunt caini cu calți în par
Asemenea oricarui salon de coafura sau frizerie, și unul de cosmetica pentru animale este dotat cu șampoane, balsamuri, nuanțatoare sau parfumuri.
Exista șampoane speciale pentru caini cu parul negru, alb, sarmos sau lung, care sunt folosite la noi mai mult pentru cainii de expoziție.
„Cainii cu par lung trebuie spalați cu șampoane cu balsam, pentru ca le face parul moale și este mai ușor de periat. De asemenea, exista și parfumuri care au marci înregistrate, cu catalog și care miros foarte bine”.
În acest domeniu însa trebuie schimbata mentalitatea, ceea ce va lua destul timp. Cezar Garboan povestește ca, atunci cand a fost la Moscova a fost surprins sa vada cainii de companie aranjați și periați exact ca cei de expoziție.
„Acolo nu o sa vezi niciodata un caine care sa aiba calți în par. Cainele la ei era patrimoniu de stat. Erau arondați la cantine și li se dadeau resturile de mancare, iar cei care aveau caini de rasa și de expoziție erau privilegiați. Am fost surprins sa vad un caniche tuns
La Tara’s, încasarile difera în funcție de sezon. Anul trecut s-au înregistrat încasari de 200 de milioane de lei, realizandu-se, în medie, 15 milioane de lei pe luna, în creștere fața de anii precedenți.
„Salonul are 300 de clienți, iar noi trimitem în fiecare an cu ocazia sarbatorilor de iarna cate o felicitare care este adresata cainelui și care bucura foarte mult pe proprietar”.
Despre clientela, Garboan spune ca la salonul sau vin de la pensionari și persoane cu venituri medii pana la VIP-uri.
Managerul considera ca pentru succesul unei asemenea afaceri, cel mai important lucru este sa-l mulțumești pe client, pentru ca daca îi place cum i-ai tuns cainele te recomanda și altora; aceasta forma de publicitate e cea mai eficienta.
„{i daca participi la concursuri și caștigi, atunci lumea întreaba cine a tuns cainele medaliat și numarul clienților crește”.
Cezar Garboan considera ca frizeria canina are potențialul de a deveni o meserie de viitor, pentru ca numarul cainilor cu stapan este în continua creștere, iar stapanii cainilor vor ajunge sa-și schimbe mentalitatea: „În plus, și medicii veterinari ar trebui sa spuna proprietarilor de cate ori și cand sa-și duca cainii la un salon de cosmetica”.
În momentul de fața, în București sunt cinci sau șase astfel de firme specializate. „Încet-încet au început sa apara și sa se dezvolte. Nu îi consider însa concurența, pentru ca fiecare are deja clienții lui, Bucureștiul s-a cam împarțit”, explica Garboan.
Un tuns de Terra Nova – 800.000 de lei
Deschis în urma cu patru ani, salonul de cosmetica pentru animale Veterinaria este printre primele cabinete de acest gen aparute în București. În prezent, alaturi de salon funcționeaza un cabinet veterinar și un magazin de accesorii pentru animale.
„Totul a pornit de la faptul ca, fiind crescatori de caini și mergand cu ei la concursuri în țara și în strainatate, am putut privi acest lucru și ca pe o afacere. Dar daca nu-ți place și nu te pricepi, nu poți avea succes”, afirma medicul veterinar Augustin Ionescu, proprietarul salonului.
În 1998, cand s-au înființat, în Capitala mai existau doar doua astfel de saloane. Fiind puține, cererea era foarte mare, astfel încat în doua luni de la deschidere a trebuit deja sa se instituie programarile cu patru zile înainte.
În opinia lui Augustin Ionescu, un salon de cosmetica pentru animale nu poate rezista decat în orașele mari, iar pentru a satisface toata cererea trebuie sa faci și servicii speciale pentru cainii care participa la expoziții și concursuri.
Ca sa pornești o astfel de afacere ai nevoie de un spațiu, de nervi puternici, ca sa poți face fața în lupta cu birocrația, pentru obținerea aprobarilor și actelor firmei și de minim 4.000 de dolari, pentru a-i investi în ustensile și în soluții speciale de îngrijire a parului canin, spune Ionescu.
„Tot ce avem noi este adus din strainatate, unde sunt foarte scumpe, fiind considerate obiecte de lux. De asemenea, acolo exista linii cosmetice canine speciale. Este o diferența de la cer la pamant și în privința prețurilor practicate. În strainatate, un tuns pentru un caine costa de șase-șapte ori mai mult decat în Romania”.
Proprietarul salonului susține și el, ca și cel de la Tara’s, ca romanii trebuie sa-și schimbe mentalitatea, sa înțeleaga ca un caine trebuie îngrijit mai mult, nu doar de doua ori pe an.
Veterinaria ofera servicii de toaletare uzuale, de întreținere, pentru cainii de companie și de toaletare specifice rasei, pentru cainii de expoziție, care costa între 250.000 de lei (un tuns normal pentru un caine de talie medie) și 800.000 de lei (un tuns pentru un caine de talie mare, de exemplu un Terra Nova).
„Ponderea cea mai mare o au toaletarile pentru cainii de companie, pentru ca marii crescatori își toaleteaza singuri cainii. Este o afacere care merge foarte bine din martie pana în octombrie, iarna înregistrandu-se o scadere a activitații, pentru ca foarte puține persoane înțeleg faptul ca și în lunile reci un caine trebuie spalat și îngrijit”, explica Augustin Ionescu.
O meserie care se poate fura
Stapanul cainelui poate asista la toaletare doar atunci cand aduce animalul pentru prima data la salon, tocmai ca sa verifice calitatea serviciilor și modul cum personalul se comporta cu cainele. În rest, stapanul doar aduce și ia cainele acasa, pentru a facilita astfel munca stiliștilor. Un toaletaj dureaza, în funcție de rasa, de la 45 de minute pana la trei-patru ore.
Proprietarul salonului recomanda ca orice caine, indiferent de rasa, sa fie îngrijit la o luna și jumatate sau doua luni, iar cei de expoziție mult mai des, la doua saptamani.
Cum în Romania nu exista cursuri de specialitate, iar cele din strainatate sunt scumpe, Augustin Ionescu spune ca mai mult „a furat” aceasta meserie, fiind foarte atent la expozițiile și concursurile la care a participat cu propriii caini: „Anual se desfașoara concursuri europene și internaționale cu premii, dar am furat și de la expozițiile și crescatoriile din Franța și Italia pe care le frecventez.
E nevoie însa și de ochi artistic și, pentru a toaleta un caine de expoziție, trebuie sa cunoști foarte bine standardul rasei. Un bun stilist poate pune în evidența diverse calitați ale cainilor sau poate ascunde mici defecte”.
Veterinaria are doi angajați care pot toaleta fiecare între 7 și 12 caini pe zi. La o medie de 90-100 de caini pe luna, Ionescu susține ca salonul a avut anul trecut, în lunile de vara, un profit de circa 25 de milioane de lei.
La patru ani de la înființarea salonului, Augustin Ionescu afirma ca cererea a crescut, dar ca structura pieței și percepția populației nu s-au modificat. „De-abia dupa 5-10 ani sper sa se schimbe cu adevarat ceva în acest domeniu, care la noi este înca vazut ca o ciudațenie”.
Prețurile practicate de Veterinaria sunt, în concepția lui Ionescu, acceptabile, mai ales ca la salon vin cu cainii tot felul de oameni, de la pensionari pana la personalitați ale vieții politice.
„Aproximativ 60% dintre clienți vin de patru ani de zile numai la noi. Pe zi ce trece se deschid tot felul de astfel de saloane, dar daca nu le place și privesc acest lucru doar ca pe o afacere, îi sfatuiesc sa renunțe. Îți trebuie multa rabdare, sa iubești cainele și trebuie sa încerci sa-i mulțumești pe toți clienții”, explica Ionescu.
Diana SavaZIARUL FINANCIAR