Potrivit legislației bulgare privind concurența, amenzile pentru constituirea unui cartel sunt de până la 10% din cifra de afaceri din anul anterior a companiilor implicate.
Dacă în Romania o astfel de anchetă a durat peste trei ani, bulgarii au reușit să finalizeze ancheta in doar șase luni, Comisia pentru Protecție și Concurență analizând în continuare și dacă Lukoil Bulgaria, controlată de grupul rus Lukoil, a abuzat de poziția dominantă de pe piața carburanților.
În ianuarie 2012, cele mai mari companii petroliere active din România au fost amendate cu 880 de milioane de lei (Petrom a primit cea mai mare amenda dintre toate companiile petroliere, de peste 3% din cifra de afaceri) pentru înțelegerea de a retrage, în 2008, un sortiment de benzină de pe piață.
Este de menționat și faptul că, deși consumul de carburanți a scăzut, OMV Petrom, cea mai mare companie locală, a raportat pe 2011 un profit net de 3,759 mld. lei (886 mil. euro), în creștere cu 72% față de anul precedent – cel mai mare profit raportat vreodată de o companie românească.
În cursul anului 2011, prețul carburanților a crescut cu peste 20% (22% la benzină si 25% la motorină), fostul ministrul al Economiei, Gheorghe Ialomițianu, spunând despre aceste majorări că ele se datorează atât faptului că firmele de profil le aveau deja în plan, cât și faptului că modul de privatizare a companiilor de pe piața petrolului nu a fost unul avantajos pentru români.