Bomba teutona neindicata cardiacilor

Apropo.ro / 26.07.2004, 14:20
Bomba teutona neindicata cardiacilor
Totul a inceput prin intalnirea dintre Herbert Funke si Philipp Will, doi ingineri ai Colegiul Tehnic din Koln, cei care au pus bazele roadster-ului YES!. Dealtfel realizarea unui automobil cu reale veleitati sportive a fost tema proiectului de diploma comun. De ce au ales "YES!"? Din

Totul a inceput prin intalnirea dintre Herbert Funke si Philipp Will, doi ingineri ai Colegiul Tehnic din Koln, cei care au pus bazele roadster-ului YES!. Dealtfel realizarea unui automobil cu reale veleitati sportive a fost tema proiectului de diploma comun.

De ce au ales „YES!”? Din simplul motiv ca cele trei litere semnifica Young Engineers Sportscar, iar alaturarea lor este o interjectie des intalnita in urma obtinerii unui rezultat remarcabil.

Partea de design a fost asigurata de Oliver Schweitzer, cel care a creionat liniile roadsterului in functie de ideiile celor doi temerari. Interesant este ca prototipul din anul 2001 a fost prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt, iar raspunsul criticilor a fost peste masura asteptarilor.

Dupa studierea atenta a pietii Herbert si Philipp au pus bazele fondarii in anul 2001 a societatii Funke und Will AG care se ocupa cu realizarea artizanala de automobile supersport. Dar partea interesanta acum vine! Fiecare exemplar este unic, acesta fiind configurat dupa propriile dorinte ale proprietarului si in functie de lista de accesorii pusa la dispozitie. Atunci cand automobilul este in faza finala de asamblare, clientul este invitat la sediul firmei nu doar pentru a alege culoarea caroseriei si accesoriile din habitaclul.

Operatiunea incepe prin determinarea unor caracteristici tipice anatomiei fiecarui client: pozitia optima de condus, reglarea scaunelor si a pedalierului, ca mai apoi sa fie sfatuit care sunt accesoriile care i se potrivesc. Mai mult, uzina este stabilita pe locul unei foste baze militare est-germane si beneficiaza de un circuit de 2.2 km, locul unde clientul poate testa linistit noul sau bolid.

Raportul dintre greutatea extrem de redusa si puterea dezvoltata este situat la limita inferioara a notiunii „posibil”. YES! Roadster se bazeaza pe o structura tubulara realizata din aluminiu de tip Space Frame („colivie”), elementele de rezistenta construind o celula de supravietuire deosebit de rigida.

Privit din profil alura lui YES! Roadster se aproprie de aceea a lui Audi TT, diferenta fiind facuta de stilul „fluture” folosit la deschiderea portierelor. De asemenea se remarca si linia care strabate in diagonala partea laterala, precum si pasajele rotilor de mari dimensiuni delimitate de console extrem de scurte.

Partea frontala aminteste izbitor de legendarul Lotus Elise, impresionand mai ales prin „privirea” agresiva potentata de cele doua fante de aer dreptunghiulare supradimensionate. Intre acestea si in proximitatea parbrizului este pozitionat busonul rezervorului de combustibil. Cele doua nervuri laterale ale capotei sunt plonjate spre inainte si finalizate cu blocurile optice compuse din trei proiectoare. Spatele lui YES! Roadster este desenat printr-o linie continua, plusand prin conceptul trapeziodal al blocului optic spate si incastrarea in caroserie a partii finale a sistemului de evacuare.

Cu toate ca YES! Roadster are numai 3.63 metri lungime, cock-pit-ul este deosebit de functional si confortabil datorita celor 2.35 metri disponibili la ampatament. Cum da bine in CV-ul unui supercar, habitaclul este deosebit de spartan insa poate fi personalizat la alegerea clientului. Cele doua locuri din cock-pit sunt bine delimitate de prelungirea consolei centrale. In spatele scaunele tip sport au fost introduse doua roll-bar-uri, solutie care isi arata eficacitatea in situatia unei rasturnari.

Pentru a adauga un surplus de nonconformism, propulsorul este „acoperit” de un capac transparent, in genul lui Ferrari 360 Modena Spyder. Suspensia este de tip paralelogram deformabil fiind independenta pe fiecare roata. Deosebit de usor si rigid, roadster-ul german se bazeaza pe un sistem de franare eficace compus din patru discuri de frana si etriere cu patru pistoane. Se poate spune ca in ciuda dimensiunilor minione, YES! Roadster „traieste pe picior mare” prin optarea la jante de 18 inci si anvelope de 225/ 40 ZR 18 pe fata si 265/ 35 ZR 18 pe spate.

Sub capota YES! beneficiaza de propulsorul 1.8i cu turbocompresor furnizat de catre grupul VW. Instalat in pozitie longitudinala acesta dezvolta 286 CP la 5900 rpm, turatie la care asigura un cuplu maxim de 350 Nm! Halucinanta este insa valoarea puterii specifice: 345 CP/t! Totusi, parametrii tehnici ai propulsorului au fost sensibil modificati, o atentie deosebita fiind acordata sistemelor de admisie si evacuare, precum si sistemului de management. Cu asemenea caracteristici, bestia teutona este capabila sa atinga o viteza maxima de 264 km/h, in timp ce plaja 0 – 100 km/h se acopera in numai 4.2 secunde! Mai mult, pentru a atinge 200 km/h YES! Roadster are nevoie de numai 12.2 secunde….Fara comentarii!

Pentru amatorii de adrenalina pura, constructorul german a mai realizat doua versiuni ultra-sportive, derivate din modelul roadster. YES! Clubsport este un bolid mai usor cu 40 kg, in timp ce YES! Cup/R este destinat curselor auto prin grefarea unui propulsor de 2 litri turbo capabil de 340 CP! Acum lasam imaginatiei dumneavoastra sa defineasca performantele dinamice ale celor doua versiuni extreme!

Autoshow

Tags: