Blood Ties, în premieră la Bucureşti IFF 2014
Un puternic parfum şaptezecist pluteşte deasupra acestei producţii franţuzeşti filmate la New York – şi nu-i de mirare: co-scenarist/co-producător este James Gray, mare amator de cinema clasic yankeu (vezi Little Odessa, The Yards sau We Own the Night), care l-a ajutat pe Canet să-şi vadă visul american cu ochii. Povestea celor doi fraţi “pătaţi” (unul gangster, celălalt poliţai) a fost filmată iniţial în Franţa, acum şase ani, cu Francois Cluzet şi Guillaume Canet în rolurile principale. Acum, celor doi protagonişti, care sunt jucaţi de Clive Owen şi Billy Crudup, li se alătură o distribuţie eclectică: Marion Cotillard, Mila Kunis, Zoe Saldanha, Matthias Schoenaerts, Griffin Dunne, Lili Taylor şi James Caan. Premiera oficială a avut loc la Cannes 2013.
Tot în cadrul secţiunii necompetitive Panorama, pe lângă deja-anunţatele La grande bellezza, Borgman, The Stone Roses: Made of Stone, Blind Detective şi Alan Partridge: Alpha Papa, vor fi proiectate alte cinci premiere absolute:
Un câmp în Anglia / A Field in England (Marea Britanie, 2013). Anul trecut, Excursioniştii / Sightseers câştiga premiul de scenariu la Bucureşti IFF. Anul acesta, Ben Wheatley, copilul teribil al cinema-ului britanic revine, dar în afara competiţiei, cu o şarjă psihedelică absurd-halucinantă care sfidează orice clasificări. Premiul special al juriului – Karlovy Vary 2013. Atenţie, viitor film cult!
Ida (Polonia, 2013). În Polonia anilor ’60, tânăra călugăriţă Anna află un teribil secret de familie ce datează din vremea ocupaţiei naziste… Regizorul Pawel Pawlikowski (My Summer of Love) se întoarce acasă triumfător graţie acestui splendid film alb-negru, laureat cu Marele Premiu la festivalurile de la Gijon, Londra şi Varşovia şi cu premiul FIPRESCI la Toronto.
Jeune et jolie (Franţa, 2013). François Ozon provoacă din nou, deopotrivă sexual şi intelectual, cu povestea unei june de familie bună care decide, hodoronc-tronc, să se prostitueze. Jeune & jolie, lansat la Cannes în 2013 şi nominalizat la Cesar – categoria “Tânără speranţă” – pentru performanţa complet lipsită de inhibiţii a debutantei Marine Vacth, se poziţionează cumva între Bunuel şi Von Trier. Aviz amatorilor.
Michael Kohlhaas (Franţa, 2013). Superstarul danez Mads Mikkelsen se simte la fel de confortabil şi când găteşte oameni, şi când ameninţă spioni, şi când suferă pe nedrept. În acest epic franţuzesc de epocă regizat de Arnaud des Pallières, inspirat de fapte reale şi lansat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, Mikkelsen joacă un fel de Iancu Jianu Zapciu, cu hotărârea şi flerul pe care i le cunoaştem, de acum, prea bine.
Frances Ha (SUA, 2013). Greta Gerwig, descoperită de Noah Baumbach (şi de publicul Bucureşti IFF) cu rolul secundar din Greenberg, primeşte acum un film numai al ei – din partea aceluiaşi Baumbach care, între timp, i-a devenit iubit. Frances Ha îşi scoate voioasă pălăria în faţa Noului Val Francez (e filmat alb-negru şi din mână), la pachet cu un clin d’oeil către Leos Carax, filtrat printr-un Manhattan mai puţin disperat.
Cea de-a 10-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti, cel mai vechi festival competitiv din Capitală destinat exclusiv filmului de lung-metraj, va avea loc în perioada 26 martie – 2 aprilie 2014, la Cinema Studio, NCRR – Studioul Horia Bernea, sala Elvira Popescu şi Institutul Cervantes.