Modificarea numelui sau a zborului
Chiar dacă ai ales cu atenţie cea mai ieftină şi bună ofertă de zbor, îţi pot scăpa adesea detalii care să te coste peste aşteptări. De exemplu, pentru modificarea sau schimbarea numelui de pe bilet în aeroport, Ryanair percepe o taxă de 160 de euro per zbor per persoană, de aproximativ 19 ori mai mult decât costul unui zbor intern (8,35 euro) pe care îl pun la dispoziţie. Pasagerii Wizz Air plătesc 45 de euro, cei care călătoresc cu Blue Air 40 de euro, pentru corectarea sau schimbarea numelui.
Există, de asemenea, situaţii în care poţi încurca ora sau ziua zborului, însă pentru a putea face o astfel de modificare pe biletul de avion ajungi să plăteşti până la 90 de euro la Ryanair în sezon, aşadar de aproape 11 ori mai mult decât preţul unui zbor. Dacă ai rezervat la Wizz Air plăteşti mai puţin, de până la 40 de euro per zbor per pasager pentru aceste modificări, la fel ca la Blue Air.
Alegerea locurilor în avion
Multe companii aeriene permit alegerea locului în avion, fie pentru a sta mai aproape de un partener de călătorie sau pentru a avea parte de confort mai mare. Indiferent de situaţie, trebuie luate în calcul costuri suplimentare pentru această opţiune la unele companii aeriene. Dacă vrei să alegi orice loc în avion, inclusiv cel cu spaţiu suplimentar pentru picioare, costul poate ajunge chiar la 50 de euro cu Wizz Air, 26 euro cu Blue Air şi la minimum 15 euro cu Ryanair.
Cu cel mic la bord
Dacă plănuieşti o călătorie în care să iei bebeluşul în avion (pe care îl vei ţine în braţe), costurile pot fi de trei ori mai ridicate decât biletul pentru un adult, chiar dacă bebeluşul nu ocupă un loc. Ryanair percepe o taxă fixă de 25 de euro, iar la Wizz Air taxa este de până la 27 de euro. Cu Blue Air costurile sunt mai mici, 10 euro pe rute interne şi 20 de euro pentru cele externe.
Bagajele în plus
Pentru majoritatea călătorilor români costurile extra pentru un bagaj în plus la cală atunci când călătoresc cu companiile low-cost nu este o noutate. În unele cazuri, însă, aceste costuri pot fi mult mai mari decât preţul pe care îl plăteşti pe biletul de avion. Ryanair percepe o taxă de până la 40 de euro pentru un bagaj la cală înregistrat la aeroport (25 de euro la check-in-ul online), de aproape cinci ori mai mult decât costul unui zbor. La Wizz Air taxa este de până la 120 de euro, în timp ce la Blue Air e de două ori mai mică.
Apetit crescut în timpul zborului, pe măsura bugetului
Indiferent de durata petrecută în avion, majoritatea călătorilor se simt ademeniţi de mirosul şi aspectul gustărilor sau băuturilor servite la bord. În plus, există diverse opţiuni la dispoziţie, de la chipsuri, batoane de ciocolată şi alune la cafea, ceai, suc şi alte băuturi, prin urmare poţi fi uşor tentat să mai cheltuieşti nişte bani.
Dacă ţi se face poftă de ceva sărat, o cutie cu chipsuri (40g) costă 2,5 euro la bordul avioanelor Ryanair şi cu 5 euro în plus la Wizz Air. Pentru acelaşi produs, la Blue Air costul este de 4 euro. La supermarket, pentru o cutie care cântăreşte 165g de chipsuri, de patru ori mai mult, preţul este 1,52 de euro. Dacă simţi mai degrabă nevoia de zahăr, vei plăti pentru un baton de ciocolată 1,5 euro la Wizz Air, 2 euro la Ryanair, 3 euro la Blue Air, iar în supermarket de până la nouă ori mai puţin – 0,34 de euro.
În timp ce costurile pentru o gustare sunt mult mai ridicate, la propriu, la bordul avionului decât jos, la supermarket, acelaşi lucru se aplică totodată băuturilor, fie că este vorba de cele răcoritoare sau calde.
O sticlă cu apă plată / minerală de 500 ml costă 2 euro la Blue Air, 2,5 euro la Wizz Air şi 3 euro la Ryanair. Pentru acelaşi produs, la supermarket preţul este de nouă ori mai mic – 0,33 de euro. În cazul băuturilor acidulate, preţul este asemănător: pentru o doză de 250-330 ml, pasagerii Ryanair, Blue Air şi Wizz Air plătesc 2,5 euro. Pe rafturile supermarketului, acelaşi produs costă de şapte ori mai puţin – 0,35 de euro. Pentru un ceai sau o cafea / ciocolată caldă, preţul la Blue Air este de 1 euro, în timp ce mult mai scump este la Wizz Air (între 2,5 şi 3 euro) şi Ryanair (3 euro), echivalentul unui pachet cu cafea de 250 g din supermarket.
„Companiile aeriene low-cost pun la dispoziţie nenumărate oferte avantajoase pentru călători atunci când vine vorba de biletele de avion şi, astfel, fac din călătorii o experienţă extrem de accesibilă pentru români. Cu toate acestea, serviciile extra sunt cele care le aduc profit – înainte şi în timpul zborului. Sugestia mea pentru călători în acest sens este să fie foarte atenţi să nu facă greşeli în momentul rezervării zborului şi să ia în considerare costul final al acestuia, mai degrabă decât doar pentru biletul de avion pentru că pot constata faptul că un zbor care costă mai mult, dar cu taxe mai mici pentru bagaje sau alte servicii extra, ar putea fi o variantă mai avantajoasă per ansamblu. Călătorii care folosesc motorul de căutare momondo.ro pot analiza rapid diferite oferte de zbor şi pot alege cele mai bune opţiuni pentru planurile lor”, a declarat Mircea Giurcă, reprezentantul momondo în România.