„Cresterea persistenta a preturilor la petrol in ultima decada
sugereaza ca pietele globale de petrol au intrat intr-o perioada de
lipsa din ce in ce mai mare”, arata FMI intr-un raport despre
economia globala. Analiza arata ca marile economii aflate acum pe
val, precum China, India si Brazilia au nevoie de tot mai
mult combustibil, fiind printre cele mai populate de pe
planeta. De asemenea, consumul de titei pe cap de
locuitor a fost in stagnare in SUA si statele membre OECD
din anii ’80 incoace, dar este intr-o crestere accelerata in
China.
Un alt studiu, al bancii britanice HSBC, spunea in 24 martie ca
un miliard de autoturisme noi vor fi puse in circulatie
pana in 2050, ceea ce va creste cererea de petrol cu 110%,
pana la 190 milioane de barili pe zi. Numai ca nimeni din industria
petroliera nu-si imagineaza ca productia va putea fi dublata.
Statisticile europene arata ca Romania este una dintre
cele mai grabite tari cand vine vorba de aplicat cresteri de
pret, piata locala situandu-se pe una dintre primele zece
pozitii in topul european al scumpirilor la pomÂpa in perioada
ianuarie-aprilie 2011. Astfel,
benzina din Romania s-a scumpit mai mult decat cea din Austria,
Italia, Polonia sau Bulgaria, tari mai sarace in resurse comparativ
cu piata locala, care isi asigura circa jumaÂtate din necesarul de
petrol din productia proprie.
„Noi
nu mai controlam Petrom. Acesta este un handicap
extraordinar. Am pierdut aceasta companie. Ungaria de
exemplu poate sa faca prin MOL politica economica pentru
ca are parteneri nu numai de dialog, dar si de actiune. Pe de alta
parte, Bulgaria si-a folosit capacitatea de
negociere. Aici intervin si relatiile diplomatice si modul
in care negociezi cu partenerii tai”, spune Daniel Daianu, profesor
de economie si fost ministru de finante.
Potrivit acestuia, daca statul roman ar mai fi avut vreun cuvant
de spus in administrarea Petrom, ar fi putut impune pentru o
anumita perioada o politica mai domoala privind cresterile de
pret.