Tenneco Automotive, lider in productia sistemelor de suspensie, a lansat un nou produs, destinat automobilelor tot-teren. Monroe AdventureTM este un amortizor monotub cu un comportament excelent atat pe sosea, cat si in afara ei
10% din totalul automobilelor tot-teren de pe piata sunt exploatate in conditii reale de off-road, arata un studiu efectuat de compania Tenneco Automotive, printre altele, producatoarea amortizoarelor Monroe. Restul de 90 de procente strabat sosele asfaltate si, mai ales in cazul Romaniei, se inghesuie prin orase.
Pornind de la premisele de mai sus, specialistii de la Monroe au conceput un amortizor polivalent, care sa ofere confort si siguranta in orice conditii de exploatare. Noi spunem cu toata convingerea ca au reusit. Si nu numai din ce am auzit sau citit, ci testand efectiv noul Monroe AdventureTM pe insoritele meleaguri ale Greciei. Organizatorii au avut fericita inspiratie sa includa in programul de drive-teste trei trasee separate.
Primul era de fapt o pista de karting, numai buna pentru o intrecere in mare viteza. Aflat la volanul unui Land Rover Discovery mi-am putut da seama de calitatile noului amortizor. Chiar si la fortarea virajelor mai stranse, cele patru roti au pastrat contactul cu solul, in ciuda masei masinii, de aproape doua tone, si a centrului de greutate destul de ridicat.
De aici am trecut la un circuit improvizat pe colinele rosii ale unui deal. Am provocat derapaje si am fortat pe anumite portiuni, insa nu am avut parte de reactii bruste sau necontrolabile din partea suspensiei. Cea mai spectaculoasa si dificila a fost proba desfasurata printre niste rape abrupte, unde suspensia a suportat provocari extreme.
Dar sa vedem ce noutati aduc amortizoarele Monroe AdventureTM din punct de vedere constructiv. Tehnologia monotub a permis marirea diametrului pistonului de la 34.9 mm, la amortizoarele bitubulare, pana la 46 mm. Suprafata mare a pistonului creste sensibilitatea in cazul oscilatiilor de frecventa joasa, amortizorul putand fi eficient in cazul unor elongatii de numai 2 mm.
Aceasta inseamna ca pe portiunile sinuoase, cu diferente de nivel foarte mici, asa-numitul „rau de masina” va fi in cea mai mare parte eliminat. Gazul inert – in cazul de fata azotul – comprimat la o presiune de 20 bar este complet separat de ulei, inlaturand aparitia fenomenului de cavitatie, daunator functionarii supapelor.
Cum in zonele aride temperatura amortizoarelor poate urca usor pana la 100C, uleiul cu grad mare de vascozitate din interior isi pastreaza proprietatile nealterate intre -40°C si +120°C. In plus, pentru o mai buna rezistenta la solicitari, tija pistonului este cromata si are un diametru de 14 mm, fata de numai 11 mm cat are cea conventionala. Peretele cilindrului este confectionat din tabla de 2 mm grosime, in locul celei de 1.20 mm.
Probabil ca o sa va ganditi ca greutatea creste foarte mult, insa noile amortizoare Monroe AdventureTM sunt mai usoare decat vechile Gas MagnumTM. Comportarea foarte buna pe orice teren se datoreaza in mare masura sistemului de supape ce functioneaza pe trei niveluri diferite, corespunzatoare deplasarii pe autostrada, drumuri de macadam si terenuri foarte dificile.
Tenneco Automotive a dezvoltat gama Adventure astfel incat sa acopere 96% din totalul automobilelor de teren produse in lume. Ceea ce trebuie sa recunoasteti ca este excelent, mai ales ca se prevede ca in 2003 vanzarile de „4×4” sa se situeze undeva in jurul a noua milioane de unitati.
Sursa: www.autoshow.ro