Parlamentul australian a adoptat o nouă lege menită să oblige giganții tehnologici, precum Google Alphabet Inc și Facebook Inc, să plătească pentru conținuturile companiilor media utilizate pe platformele lor, o reformă legislativă care ar putea fi adoptată și în alte țări.
Australia va fi astfel prima țară în care un arbitru guvernamental va decide prețul care trebuie să fie plătit de giganții tehnologici în cazul în care negocierile comerciale cu presa locală eșuează. Cu toate acestea, legea a fost modificată pe ultima sută de metri înainte de a fi adoptată, după ce o confruntare între guvern și Facebook a culminat cu faptul că rețeaua de socializare online a blocat accesul la toate știrile pentru utilizatorii din Australia.
Modificările ulterioare aduse proiectului de lege inițial au inclus acordarea unei libertăți Guvernului australian de a permite Facebook și Google să treacă peste procesul de arbitraj dacă dovedesc că au avut o „contribuție semnificativă” la dezvoltarea industriei media locale. Unii parlamentari și publisheri au avertizat că micile companii de media vor avea de suferit, dar atât guvernul, cât și Facebook au transmis că modificarea a fost un câștig de ambele părți.
„Noua lege va asigura remunerarea suficientă a companiilor media pentru conținutul pe care îl produc și va contribui la susținerea jurnalismului de interes public în Australia”, au declarat, joi, trezorierul Josh Frydenberg și ministrul Comunicațiilor, Paul Fletcher.
Progresul legislativ a fost urmărit cu atenție în întreaga lume, deoarece multe țări, inclusiv Canada și Marea Britanie, iau măsuri similare pentru a controla platformele tehnologice dominante.
Legea revizuită, care include, de asemenea, o perioadă mai lungă ce le permite companiilor tehnologice să încheie acorduri cu cele media înainte ca statul să intervină, va fi reanalizat în termen de un an de la intrarea în vigoare, potrivit Reuters. Deocamdată nu se știe data la care această lege va fi implementată. Legea nu numește în mod specific Facebook și Google.
Frydenberg a declarat la începutul acestei săptămâni că va aștepta ca giganții tehnologiei să încheie acorduri comerciale cu companiile media înainte de a decide dacă îi va obliga să facă acest lucru, în conformitate cu noua lege. Google a încheiat o serie de acorduri cu publisherii, inclusiv unul global de conținut cu News Corp, după ce anterior a amenințat că va bloca motorul de căutare din Australia, din cauza proiectului de lege. Mai multe companii media, inclusiv Seven West Media, Nine Entertainment și Australian Broadcasting Corp, au declarat că sunt în discuții cu Facebook.
CITEȘTE ȘI: Facebook va restabili accesul la știri în Australia
Foto: Profimedia Images