Au crescut vanzarile de masini noi
Producția interna a urcat la 17.936 de unitați, exporturile au însumat 3.881 de unitați, iar vînzarile totale s-au situat la 23.611 de autovehicule.
Comparativ cu media trimestriala a anului 2001, în primele trei luni ale acestui an vînzarile au fost cu trei procente mai ridicate, producția a înregistrat o creștere de patru procente, iar exporturile s-au majorat cu noua procente. Dupa doi ani de scadere masiva, anul trecut a fost consemnata prima creștere trimestriala.
Comunicatul APIA atrage atenția asupra faptului ca „efectul Euro3” înca nu s-a facut simțit pe piața. Piața second-hand înca nu resimte lipsa mașinilor mai vechi, care nu respecta normele Euro3, întrucînt în lunile noiembrie-decembrie, în așteptarea intrarii în vigoare a noilor reglementari, s-au facut importuri masive de automobile second-hand Euro2.
„Aceste automobile au putut fi omologate la Registrul Auto Român pîna la sfîrșitul lunii februarie și deci au fost lansate pe piața de-a lungul primului trimestru. Abia în luna aprilie estimam ca va începe sa fie simțita lipsa acestora pe piața”, precizeaza comunicatul APIA.
De asemenea, asociația anticipeaza ca acest fenomen se va accentua în lunile mai-iunie, odata cu îmbunatațirea condițiilor meteorologice și cu apropierea perioadei de concedii. „Așa cum de altfel preconizam înca de anul trecut, ne așteptam ca lipsa mașinilor second-hand recent importate și relativ ieftine sa duca la o creștere a prețului celor deja înmatriculate”, se mai arata în raportul APIA.
În opinia asociației, creșterea prețului ar putea avea drept consecința o reorientare a unui mare numar de clienți catre achiziționarea de automobile noi, la un preț apropiat. Acest „efect Euro3” este posibil sa continue pîna în trimestrul al treilea al anului, urmînd sa se diminueze doar în ultimele luni.
Bine plasați pentru a beneficia de „efectul Euro3” sînt, în primul rînd, producatorii naționali Daci și Daewoo, dar și importatorii care ofera autoturisme la prețuri competitive, comparabile cu cele ale automobilelor second-hand cu o vechime de pîna la trei ani, se mai arata în comunicatul APIA.
Dacia a înregistrat, în primul trimestru, o creștere de 9% fața de perioada corespunzatoare a anului trecut – pîna la 10.193 de unitați, iar Daewoo a realizat creșteri importantate atît în raport cu primul trimestru, cît și cu media trimestriala a anului 2001. Producatorul de la Craiova a comercializat 2.257 de autovehicule, cu 66% mai multe decît în 2001.
„Trebuie menționat ca Daewoo a adoptat o politica de prețuri și o strategie de modele foarte agresiva, care au reușit sa dea roade rapid. Acest lucru se vede deja la modelul Matiz, care s-a vîndut în volume mai mari decît se vindeau în 2001 Matiz și Tico cumulat. Noul Cielo, în varianta mai modest echipata, este probabil sa aiba de asemenea succes”, precizeaza același comunicat.
Importurile de automobile, situate la 7.984 de unitați, prezinta aparent un salt semnificativ, de 40%, care se situeaza însa sub nivelurile de cvreștere înregistrate în 200 și 2001. În cifrele de import, precizeaza comunicatul, sînt incluse și automobilele importate de Poliție, care „au umflat” cifrele naturale ale pieții. Fara acestea, volumul importurilor ar fi fost mult mai mic, prezentînd o evoluție a vînzarilor fața de 2001 comparabila cu a automobillelor de producție naționala, ceea ce înseamna ca ritmul de creștere al importurilor a încetinit sensibil în raport cu evoluția din ultimii doi ani.
Sursa: www.mediafax.ro