Toyota împreuna cu Lexus au depasit bariera de 1 milion de vehicule hibride vândute în întreaga lume. Constructorul japonez a devenit, astfel, cel mai cunoscut player în acest domeniu.
Sigur ca, în afara de Toyota, exista si alti constructori care îsi echipeaza modelele cu tehnologia propulsiei hibride, dar v-ar lua niste secunde bune sa va gânditi care sunt acestia. În schimb, „hibrid” a devenit aproape sinonim cu „Toyota”, asa încât nu ne mira ca japonezii au reusit sa depaseasca bariera de 1 milion de vehicule cu acest tip de propulsie, vândute în 10 ani.
Prima generatie Prius, urâtica, având un caracter practic precar si un pret prea mare, a avut rolul de „cobai”, pâna în 2000 fiind comercializata doar în Japonia. Apoi, a intrat si pe celelalte piete importante ale lumii, cu precadere în America, unde Toyota are o imagine extrem de puternica. Au urmat si alte modele, nu doar Toyota, ci si Lexus, dar tot Prius, mai ales prin a doua generatie, a ramas cea mai populara masina hibrida – din 1997 pâna acum s-au comercializat peste trei sferturi de milion din acest model. Ceea ce i-a facut pe japonezi sa considere ca Prius ar merita sa devina un brand de sine statator (Toyota mai are la activ crearea unui brand special pentru tinerii americani, Scion).
Estimarile pentru 2007 spun ca motorizarile hibride vor reprezenta maximum 5% din vânzarile gigantului Toyota, iar, la nivel mondial, doar 0,5% din vânzarile totale de automobile. Prin comparatie, dieselul sta de 50 de ori mai bine… Pentru urmatoarele decenii este clar ca accentul va cadea tot pe combustibilii conventionali, propulsia hibrida fiind doar o modalitate prin care resursele mondiale vor fi consumate mai lent.
Deci propulsia hibrida este viitorul? Cei mai multi sunt de parere ca doar pe termen scurt. Americanii au preferat sa adopte aceasta tehnologie în special pe modelele neprietenoase cu mediul, marile SUV-uri si berline propulsate de motorizari gurmande, însa accentul începe sa cada tot mai mult pe biocombustibili, precum E85, care presupune modificari minore ale propulsoarelor actuale. Marii constructori europeni doresc sa profite la maximum de diesel, încercând sa promoveze tehnologia Bluetec, în timp ce, pe termen lung, pariul acestora este pe hidrogen, BMW 7 Hydrogen fiind, practic, prima masina de serie care sparge gheata.
Meritul celor de la Toyota este ca au creat de la început Prius special pentru un tip de propulsie, desi ar fi putut sa adapteze tehnologia hibrida pe un model deja existent. Ceea ce se leaga de sondajul de saptamâna trecuta, despre schimbarea conceptiei masinilor: surprinzator, 60% dintre voi sunt optimisti si cred ca, pâna în 2050 cel târziu, masinile vor fi schimbate radical. Adica peste cel mult 40 de ani Mazda Ryuga sau Citroen C-Metisse vor fi la fel de banale precum un Logan? Nu pare imposibil, dar, chiar daca suntem în era IT, industria auto se misca mult mai greu.
În plus, conceptul masinilor cât mai ieftine (Logan fiind cel mai bun exemplu) începe sa fie mult mai tentant pentru constructori decât tehnologiile non-poluante. Din punct de vedere financiar, este foarte normal: investitii mult mai mici cu profituri generoase. Din punct de vedere al mediului, lucrurile sunt departe de a fi roz, pentru ca previziunile pentru 2050 ar putea fi chiar sumbre, daca ne gândim la raportul între masinile non-poluante si cele cu motorizari conventionale, fie ele si Euro 100.
Oare urmatoarele modele Dacia pe ce tip de propulsie se vor baza? Va exista „a enspea” generatie Logan echipata cu tehnologie hibrida (precum iminentul KIA Rio Hibrid) sau chiar propulsie cu hidrogen? Daca va uitati printre desenele participantilor la concursul de design, acest lucru pare subînteles. Totusi, eu unul chiar sunt curios câti dintre voi aveti dubii, ca mine.
Citeste mai mult in ProMotor