Aston Martin Vanquish

08 01. 2002, 13:51
Potentialul imens al Vanquish-ului este o revelatie de la McLaren F1 incoace. Poate il veti confunda cu un DB7, dar nu va hazardati: Aston Vanquish este destul de bine pregatit pentru a face Italia sa tremure: Ferrari, Lamborghini... Ce face atat de special acest model? Vanquish este

Potentialul imens al Vanquish-ului este o revelatie de la McLaren F1 incoace. Poate il veti confunda cu un DB7, dar nu va hazardati: Aston Vanquish este destul de bine pregatit pentru a face Italia sa tremure: Ferrari, Lamborghini…

Ce face atat de special acest model? Vanquish este masina pe care Aston Martin a vrut sa o construiasca, nu cea pe care a fost nevoit sa o construiasca pentru a mentine compania in viata. Nu conteaza de cate ori vezi Aston Vanquish-ul in fotografii, nimic, dar efectiv nimic nu te poate pregati suficient pentru prima intalnire cu aceasta masina „in carne si oase”. Mai bine zis, in metal. Tot ce tine de Vanquish este acolo unde trebuie.

Totul e asa cum trebuie. Maiestuos si gratios, compact si totusi masiv, impozant, asa cum trebuie sa fie un adevarat Aston. Totusi, cum se simte un proprietar de Vanquish cand se urca pentru prima data la volan? Sensul acestui eveniment este de unicitate, coplesitor. Te astepti sa fie ceva cu adevarat aproape de trairile zeilor; totusi, te afli intr-o masina care costa 230.000 de dolari. Si de aici in-cepi sa vezi: scaunele care sunt pozitionate (oricat le-ai regla) un pic prea sus ori stalpii frontali laterali prea subtiri, generand o senzatie de claustrofobie.

Pe scurt, feelingul general din habitaclu este ca acesta nu se ridica nici pe departe la inaltimea asteptarilor si a pretului. Este prea comun. Oricum, nu pe masura aspectului exterior al masinii. Nu intelegeti gresit: calitatea materialelor si asamblarii acestora este ireprosabila. Dar acest lucru nu poate afecta prea tare calitatea condusului. Pentru a selecta treapta „neutru” a cutiei de viteze, trebuie actionate inspre sofer cele doua clape, amplasate in stanga si in dreapta volanului, simultan. Pentru ca Vanquish este echipat cu o cutie de viteze asemanatoare cu cele de pe monoposturile de F1.

Invarti cheia in contact si nimic. Trebuie apasat butonul „engine start”, amplasat pe consola centrala. Un mic miracol se petrece, asa cum este programat: dupa un sfert de secunda. Propulsorul V12 de 5.9 litri, inima acestei masini, iti electrizeaza auzul cu un sunet cultivat, de motor scump, cu pretentii. Acest sistem de pornire a fost programat parca pentru a face si mai dramatica aparitia in scena a motorului. Chiar daca va place sau nu, este pe masura unei masini atat de „teatrale”. Sub pragul de 130 km/h, masina castiga viteza atat de usor, fara efort, incat – la fel ca la toate supercarurile autentice – adevarata provocare este aceea de a-l conduce civilizat pe drumurile publice. Pentru ca oricine poate abuza de caii putere.

Din spatele volanului nu ai senzatia ca stapanesti o masina de 1.800 kg. Pe de alta parte, acest lucru se datoreaza si cutiei de viteze. Teoretic, aceasta functioneaza la fel ca cea existenta pe Ferrari 360 Modena, dar practica dovedeste ca este chiar mai buna. Selectarea treptelor superioare e mult mai civilizata, iar regresarile se fac mult mai calm si curat. Si motorul, spre exemplu, furnizeaza cei 460 CP incredibil de lin si de seducator in acelasi timp. Totusi, nu va lasati inselati: nu aveti de-a face cu o „pisica”. Raspunsul fenomenal de rapid al acceleratiei va poate descumpani. Vanquish explodeaza la 100 km/h in 4.4 secunde.

Si face acest lucru cu maxima naturalete, in timp ce urechile driverului percep uruitul unic al performantului V12, sunet pe care Ferrari se pare ca l-a cam neglijat la modelul 550 Maranello, rivalul sau direct. Spre deosebire de Ferrari, Aston a ales o etajare lunga a cutiei de viteze, astfel incat in treapta a treia se pot atinge fara probleme 195 km/h.

Daca selectati treapta a patra si lasati marele V12 sa-si faca treaba, va veti trezi cu 260 km/h. In aceste conditii, este dezamagitor sa descoperiti cat de slabe si inadecvate sunt franele. Desi discurile de frana sunt enorme, de la 100 km/h-0 Vanquish franeaza in 2.9 secunde, cifra mai mult decat modesta pentru liga in care „joaca”. Trecand peste acest neajuns, Aston Martin chiar a facut-o: a scos cel mai performant model din istoria firmei. Desi piata americana este cea vizata, noi le-am zice: „Hai si pe la noi!”
Sursa:www.autoshow.ro