Arta si bling-bling
Au fost printre bijuteriile si operele de arta preferate de Henric al VIII-lea si acum se vand la Christie’s si Sotheby’s cu zeci de mii de lire sterline. Picturile miniaturale, in special portretele, sunt mandria colectionarilor din intreaga lume si starnesc pasiuni dintre cele mai stranii. Unii prefera ca micile opere de arta sa aiba ca tema numai femei imbracate in rosu, numai ofiteri sau sa infatiseze doar copii. Una dintre cele mai ciudate solicitari catre casele de licitatie a fost cea a unui colectionar ce nu dorea decat personaje cu trasaturi mai putin atractive, iar altcineva a cerut doar portrete ce infatisau persoane cu ochelari.
Pasiunea pentru picturile liliputane necesita totusi, in afara de un grad ridicat de cultura si gust, si foarte multi bani. Un astfel de portret, realizat in secolul 18 de catre artistul Petr Osipovici Rossi, infatisandu-l pe printul Volkonski, s-a vandut in 2005 la Christie’s cu 60.000 de lire sterline, de patru ori mai mult decat suma la care fusese initial estimat. Tot la Christie’s s-a vandut si cel mai scump portret in miniatura, infatisandu-l pe George Washington, realizat in anul 1789 de artistul irlandez John Ramage. Pretul a fost de 1,2 milioane de dolari (aproximativ 950.000 de euro).
Invocarea Tarinei Tarantino
Un alt accesoriu care a revenit la moda, nu mai mare ca dimensiune decat medalioanele meticulos pictate, este cameea, bijuteria preferata in secolul 19 de catre regina Victoria a Marii Britanii si una dintre numeroasele embleme ale modei de la curtile regale care acum au reinviat pe catwalk-uri. Designeri internationali au ales cameea pentru a completa tinute cu extravagante victoriene, iar trendul a intrat si in Romania. Creatori de moda autohtoni ca Elena Perseil nu concep o linie vestimentara fara sa adauge hainelor o camee sau brosa.
Pentru fabricarea cameelor in secolul 19, scoica sau lava din muntele Vezuviu erau unele dintre materialele cele mai raspandite. Insa mult mai valoroase erau cele sculptate in piatra dura ca onix si sardonix, pe care posesoarele le pastrau generatii la rand. Poate mai putin purtate in secolul 21 ca obiecte cu valoare sentimentala, ci mai mult ca accesorii „fashionable”, brosele si medalioanele vechi dau un parfum de epoca tinutelor si, prin urmare, un aer misterios celor ce le poarta. Pentru doamnele din Bucuresti care vor sa adopte acest stil, magazinele de antichitati din centrul istoric al orasului ascund mici comori printre care camee rare incrustate in scoica la pretul de aproximativ 300 de lei sau ceva mai ieftine, camee din plastic la 30 de lei. De altfel, trendul a luat un avant atat de mare, incat medalioane sau cercei cu camee se gasesc, in strainatate, pana si in magazinele H&M.
Dar ce se intampla cand iei o astfel de opera de arta, o incadrezi intr-o rama roz bombon batuta cu cristale Swarowski si o legi de un colier de aur? Intelegi ce inseamna modernizarea clasicului si o invoci pe Tarina Tarantino. Purtate de vedete ca Paris si Nicky Hilton, Cameron Diaz sau Brandy si chiar de fete rele ca Pink sau Gwen Stefani, bijuteriile fanteziste ale creatoarei americane Tarina Tarantino sunt „blingul” preferat in lumea Hollywoodului feminin.
Din tara lui Hello Kitty pe Calea Victoriei
Creatoarea cu plete roz a preferat conservatorismului profilelor din scoica si al portretelor austere personajele emblematice pentru arta pop precum pisicuta Hello Kitty creata de compania japoneza Sanrio sau papusa preferata a lumii intregi, Barbie. In cazul cameelor si al medalioanelor, rama incrustata cu pietre pretioase sau presarata cu perle costa uneori la fel de mult ca si pictura in sine.
Desi dimensiunea bijuteriilor sale este exagerata voit, la Tarina Tarantino nu lipsesc cristalele Swarovski si atentia sporita pentru detaliu. Creatoarea s-a jucat cu forme si culori, rezultatul fiind bijuterii moderne pentru printesele din zilele noastre, printese care au lasat deoparte rochiile pretentioase si prefera la topuri de catifea o pereche de jeansi sau pantofi sport la rochii de seara.
Cunoscuta acum ca cel mai apreciat designer de bijuterii fanteziste din lume, Tarantino a deschis magazine in aproape intreaga lume si a avut acelasi succes nebun si in Japonia, tara in care s-a nascut Hello Kitty. Produsele sale au ajuns recent si in Romania prin Klara Krenzia, proprietara magazinului La Clara de pe Calea Victoriei.
In magazin se gasesc, pe langa brose, cercei, inele, coliere marca Tarina Tarantino si linii vestimentare din Franta, accesorii din Italia si cizme de cowboy marca Stallion (purtate de vedete ca Kevin Costner, Ralph Lauren sau Madonna), la preturi intre 3.000-4.000 de lei. Pentru accesoriile marca Tarina Tarantino, preturile variaza de la 300 de lei un inel pana la 900 de lei un colier.