Al doilea blockbuster al regizorului, după “Patimile lui Hristos”, în care se vorbeşte o limbă aproape moartă şi în care adevărul istoric, despre declinul şi dispariţia civilizaţiei Maya, se îmbină fantezist cu viziunea lui Mel Gibson, care semnează şi scenariul.
Pe lîngă cele trei nominalizări la Oscar, filmul a primit recenzii bune şi din partea criticilor, fiind calificat drept “fresh”, “o experienţă vizuală viscerală”, “un film cu urmăriri îmbibat în adrenalină”. Spectatorii din toată lumea au marşat şi ei, la un buget de 40 de milioane dolari – bani din buzunarul lui Mel Gibson –, “Apocalypto” avînd încasări de mai mult de 160 milioane. Pentru scrierea poveştii, Gibson şi coscenaristul Farhad Safinia au vizitat, în Yucatan, ruinele mayaşe, au citit istoria acestei civilizaţii, dar şi legende despre dispariţia ei şi texte sacre precum Popol Vuh. În replică, un număr de antropologi şi arheologi acuză filmul de rasism şi inexactitate istorică, alimentînd stereotipul conform căruia nativii mezoamericani erau însetaţi de sînge şi ignorînd uimitoarele lor progrese în domenii precum matematica şi astronomia.
În plus, cineastul mexican Juan Catlett a ameninţat că-l va da în judecată pe Mel Gibson pentru plagierea filmului său “Return to Aztlan” (1991) despre o civilizaţie mexicană veche. În ciuda acestor scandaluri, filmul a fost primit bine în Mexic, depăşind în încasări pelicule ca “Parfumul: Povestea unei crime” şi “Rocky Balboa” sau chiar premiere memorabile precum “Titanic”.
Filmul săptămînii
vineri, 22.45, PROTV