Anual, doar vreo 50.000 de români cumpara online

09 07. 2002, 08:19
Doar 12% dintre români utilizeaza Internetul. Potrivit ultimului recensamânt, ar însemna ca numarul total al concetațenilor noștri care navigheaza pe web se ridica la aproape 2,6 milioane. Un procent infim din aceștia, 2%, au devenit, în periplul lor online, clienți ai

Doar 12% dintre români utilizeaza Internetul. Potrivit ultimului recensamânt, ar însemna ca numarul total al concetațenilor noștri care navigheaza pe web se ridica la aproape 2,6 milioane. Un procent infim din aceștia, 2%, au devenit, în periplul lor online, clienți ai diverselor magazine virtuale sau site-uri care ofera contra cost bunuri și servicii.

Aceste date au fost recent publicate de instituția de cercetare Taylor Nelson Sofres Interactive în cadrul studiului „Global eCommerce Report 2002”. România a fost inclusa pentru prima data în acest raport.

Tot din studiul Taylor Nelson reiese ca barbații sunt mai „împrieteniți” cu Internetul. Ponderea celor care navigheaza pe Internet din totalul persoanelor de sex masculin din România se ridica la 16%. În cazul româncelor, numai 8% dintre ele știu sa surfeze în rețeaua mondiala de calculatoare.

În ceea ce privește vârsta, este clar ca Internetul este un „hobby” pentru generațiile mai tinere. Studiul Taylor Nelson arata ca românii sub 20 de ani utilizeaza în proporție de 32% web-ul iar procentul este în scadere pe masura înaintarii în vârsta a persoanelor studiate.

Astfel, la categoria de vârsta 20-29 de ani, 25% din români se plimba pe Internet și numai 10% dintre românii ajunși la o vârsta cuprinsa între 30 și 39 de ani surfeaza pe site-uri. Studiul mai releva faptul ca numai 4% și respectiv 1% dintre românii cu vârste cuprinse între 40 și 59 de ani și peste 60 de ani utilizeaza Internetul.

De unde prefera românii, sau mai exact de unde pot ei sa se conecteze la Internet? Aproximativ 3% din populație acceseaza web-ul de acasa (aproape 650.000 de persoane). Un procent similar dintre români (3%) intra pe net de la serviciu. Numai 2% din populația României se conecteaza la web de la o instituție de învațamânt.

Chiar daca exista români care acceseaza rețeaua informatica mondiala prin intermediul telefoanelor mobile, numarul acestora este atât de mic încât raportat la populație se apropie foarte mult de 0%, procent menționat și în studiul efectuat de analiștii de la Taylor Nelson.

Cei care acceseaza Internetul din alta parte decât locurile menționate reprezinta o pondere de 6% din totalul populației.

Dintre toți surferii români, 2% (52.800 de persoane) cumpara bunuri sau servicii de pe Internet. Un procent dublu (4%), deși a intrat într-un magazin virtual cu gândul de a cumpara, au renunțat la idee, din diferite motive. Numai 1% dintre „internauții” români s-au inspirat de pe web pentru achizițiile de pe piața tradiționala.

Procentul celor care au declarat ca doresc sa cumpere bunuri sau servicii de pe Internet în urmatoarele 6 luni se ridica la 10%.

Inexistența posibilitații de plata prin card bancar este principalul motiv pentru care românii nu vor sa cumpere de pe web (46% dintre intervievații care nu au efectuat achiziții online au citat aceasta situație).

Alte motive ar mai fi imposibilitatea de a ști exact ce cumpara, securitatea online, lipsa de încredere în comercianții online și dificultatea unui astfel de proces.

Autorii studiului mai spun ca accesul la Internet este foarte scump pentru majoritatea românilor, fapt care limiteaza cel mai mult creșterea gradului de utilizare a acestuia în locuințe. Un alt factor care împiedica mulți români sa surfeze în rețeaua informatica mondiala este prețul ridicat al PC-urilor raportat la salariul mediu pe economie.

În concluzie, comerțul electronic în România este caracterizat de existența unui numar scazut de posesori de carduri bancare, de servicii bancare online, de magazine virtuale dar și de inexistența unei legislații referitoare la securitatea tranzacțiilor online.

Sistemul de e-commerce în România presupune comenzi online și plata offline, conchid autorii studiului.

Comerțul electronic mondial, dominat de SUA

Statele Unite conduc detașat la capitolul comerț electronic și se situeaza pe poziția a doua în clasament în privința accesului la Internet, releva studiul „Global e-commerce Report” realizat de Taylor Nelson Sofres Interactive.

Potrivit acestuia 62% dintre americanii adulți utilizeaza Internetul și 32% dintre „internauții” din Statele Unite efectueaza cumparaturi pe web. Studiul explica ca expresia „populația adulta” variaza de la țara la țara în funcție de legislație. Ca grad de utilizare a Internetului, Statele Unite sunt depașite numai de Danemarca unde ponderea „internauților” din populație se ridica la 63%.

Autorii studiului au luat în calcul 37 de țari și au descoperit ca, din totalul populației acestora, 34% utilizeaza Internetul. Acest procent mediu este valabil pentru anul 2002. În 2001, accesau Internetul 31% din numarul total al locuitorilor din țarile incluse în studiul Taylor Nelson.

„Chiar daca gradul de penetrare a Internetului a sporit cu trei procente din 2001 pâna în 2002 pentru a ajunge la 34%, creșterea s-a produs într-un ritm mai lent iar în unele țari s-a constatat chiar o reducere a numarului de utilizatori web raportat la populație”, spun autorii studiului.

Cea mai puternica tendința de creștere a numarului de „surferi” s-a constatat în cadrul grupei de persoane cu vârsta mai mica decât 20 de ani. Din numarul total al „surferilor” din cele 37 de țari, 15% efectueaza activitați de comerț online, aici constatându-se ca nu exista nici o schimbare fața de anul 2001.

În afara Statelor Unite care, la acest capitol, se claseaza pe prima poziție în al treilea an consecutiv, progrese remarcabile au mai înregistrat Coreea de Sud și Norvegia. Cele mai modeste cifre le-au furnizat Bulgaria, Ucraina și România, unde maximum 2% din „surferi” fac achiziții online, spun autorii studiului.

Chiar daca în Statele Unite e-commerce-ul se afla la un nivel mult mai ridicat decât în restul lumii, analiștii se așteapta la o dezvoltare puternica a acestui sector și în viitorul apropiat. Aproximativ 29% dintre utilizatorii americani de Internet au indicat faptul ca intenționeaza sa efectueze achiziții online în acest an fața de 23% în 2001.

La nivelul celor 37 de țari luate în calcul, autorii studiului au constatat ca 18% din „surferi” intenționeaza sa efectueze cumparaturi online în urmatoarele 6 luni. Factorul principal care îi determina de „internauți” sa cumpere sau nu de pe Internet ramâne securitatea online, mai releva studiul.

În Statele Unite, 40% din surferii americani nu au încredere sa ofere informații online despre cartea lor de credit, același sentiment exprimându-l în medie 30% dintre utilizatorii rețelei informatice mondiale (cu 5 procente mai mult decât în 2001).

Cei mai reticenți „internauți” s-au dovedit a fi germanii care în proporție de 73% nu au vrut sa ofere informații pe web despre propriile carți de credit. Majoritatea utilizatorilor acceseaza Internetul de acasa (24%). Directorii de companii pot sta oarecum liniștiți pentru ca numai 13% dintre cei intervievați au raspuns ca intra pe net de la serviciu. Un procent foarte mic (5%) din utilizatori se conecteaza la rețeaua mondiala de calculatoare de la o instituție de învațamânt.

De pe telefonul mobil, numai 1% din utilizatori acceseaza site-urile web. Aproximativ 6% apeleaza și la alte modalitați de conectare (cafenele Internet, biblioteci etc). Studiul „Global eCommerce Report 2002” a fost efectuat pe o perioada de 30 de zile în lunile martie-aprilie 2002, pe un eșantion reprezentativ de 42.238 de persoane din 37 țari sau teritorii. Ediția din 2002 este a treia pe care Taylor Nelson Sofres Interactive o realizeaza. Prima ediție a fost realizata pe un eșantion de persoane provenind din 27 de țari.

În „Global eCommerce Report 2002” au fost incluse cele trei țari din America de Nord (SUA, Canada și Mexic), una din America Centrala și de Sud (Argentina), 24 din Europa și 9 din regiunea Asia-Pacific. Pentru prima data au fost incluse în ediția din acest an a studiului Mexicul, Bulgaria, România, Serbia și Slovacia.

Cehii și ucrainenii, la poluri opuse

Cehia și Slovacia înregistreaza cel mai înalt grad de utilizare a Internetului din Europa Centrala și de Est. În Cehia, 28% din populație acceseaza web-ul în timp ce în Slovacia, procentul se ridica la 24%. La polul opus se situeaza Bulgaria și Ucraina. Daca în Bulgaria, 9% din populație surfeaza pe Internet, în Ucraina, numai 4% din locuitori au posibilitatea de a se conecta la rețeaua informatica mondiala.

Evoluția cea mai mai interesanta a avut-o în perioada 2001-2002 Ungaria, aici gradul de utilizare a Internetului scazând de la 12% la 10%. Din totalul utilizatorilor de Internet din Cehia, 7% cumpara în prezent bunuri și servicii online, fața de 10% în 2001.

În Slovacia, ponderea cumparatorilor online din totalul „internauților” se ridica tot la 7%. Deși este foarte probabil ca sa existe câțiva bulgari care cumpara bunuri sau servicii de pe Internet, ponderea lor este prea mica pentru a ajunge la „pragul” de 1%. Astfel, în dreptul Bulgariei, la ponderea cumparatorilor online din totalul utilizatorilor de Internet, este trecuta cifra 0. În schimb, ucrainenii par dezamagiți de comerțul electronic. Daca în 2001, 6% dintre „surferi” efectuau și achiziții pe web, în 2002 ponderea lor a scazut la 1%, ceea ce ar corespunde unui numar de câteva zeci de persoane (sic!).

Mai interesant este faptul ca 0% dintre surferii ucraineni și-au declarat intenția de a cumpara bunuri sau servicii de pe Internet în urmatoarele șase luni. În Ungaria 3% din surferi desfașoara activitați de comerț electronic, iar în Polonia 7%.

În topul preferințelor: carți și muzica

Obiceiurile de consum ale utilizatorilor Internetului nu s-au schimbat foarte mult în ultimul an, releva studiul „Global eCommerce Report 2002” întocmit de Teaylor Nelson Sofres Interactive. Astfel, carțile și CD-urile sau celelalte medii de stocare a muzicii sunt și în acest an preferatele cumparatorilor online, releva raportul.

Ponderea celor doua categorii de produse în totalul cumparaturilor efectuate online este totuși în scadere fața de 2001. Pachetele turistice au depașit ca popularitate produsele din categoriile PC hardware și PC software, mult mai cautate în 2001 decât în 2002.

Aproximativ 11% din cumparatorii virtuali cumpara pachete turistice, 10% PC hardware și 8% PC software. Printre produsele sau serviciile care nu prea sunt cautate pe web se afla bijuteriile (2% dintre cumparatori le aleg) și mașinile (1%). În acest din urma caz, e-cumparatorii germanii se dovedesc a fi cei mai curajoși, 8% dintre ei optând pentru achiziționarea de mașini online.

Creșterea popularitații bunurilor sau serviciilor cu valoare mare în rândul cumparatorilor online (așa cum sunt pachetele turistice) este reflectata și de ponderea celor care au cheltuit pe web, în perioada în care a fost efectuat studiul, sume mai mari de 1.000 de euro (6%). Cel mai frecvent, cumparatorii online cheltuiesc în magazinele virtuale sume cuprinse între 1 și 100 de euro (47%).

Așa cum era poate de așteptat, persoanele mai în vârsta au mai mulți bani de cheltuit pe web. Sume între 1 și 100 de euro sunt cheltuite online mai mult de catre tinerii cu vârste sub 20 de ani. Sume între 101 și 200 de euro sunt cheltuite preponderent de persoanele trecute de 60 de ani, iar între 301 și 400 de euro de catre „internauții” de 40-59 de ani.

Barbații, în medie, cheltuiesc pe web sensibil mai mulți bani decât femeile. În cele patru saptamâni în care a fost efectuat studiul, barbații au efectuat cumparaturi online în medie de 606 de euro, iar femeile de 345 de euro.

Iuliana Butuc-CerchezZIARUL FINANCIAR