Anticonformistul

23 02. 2005, 17:00
Ramas de multa vreme singurul constructor care utilizeaza motorul rotativ Wankel, Mazda iese din tipare si sub aspectul caroseriei, realizand primul coupe cu patru usi din lume. Ceva este ciudat inca de la prima vedere. Vazuta din lateral, masina are doar o singura clanta, dar pare a avea

Ramas de multa vreme singurul constructor care utilizeaza motorul rotativ Wankel, Mazda iese din tipare si sub aspectul caroseriei, realizand primul coupe cu patru usi din lume.

Ceva este ciudat inca de la prima vedere. Vazuta din lateral, masina are doar o singura clanta, dar pare a avea un numar mai mare de usi. Apropiindu-te, iti dai seama ca este chiar asa cum pare: e un coupe cu 4 usi! Primul, de fapt!

De parca nu ar fi fost de ajuns aceasta caracteristica pentru a impresiona, inginerii niponi au renuntat si la montantul B, facilitand astfel accesul la bord, iar pentru pastrarea rigiditatii au folosit in mod ingenios usa spate, care nu se deschide (in sens invers) decat dupa deschiderea celei din fata, jucand astfel rolul montantului lipsa.

Linia caroseriei este placuta, originala, chiar voluptuoasa la nivelul aripilor fata si e ornata cu diverse elemente care fac trimitere la rotorul triunghiular al motorului Wankel: bosajul de pe capota fata sau stopul de ceata incastrat in bara spate.

Aceste trimiteri vizuale se regasesc si la interior, pe maneta schimbatorului sau incastrate in excelentele scaune fata. Bordul este extrem de placut, modern, dotat cu instrumente lizibile si o ergonomie bine gandita, fiind un amestec reusit de sport (aluminiu, ceasuri de bord gen moto) si lux (piele, climatizare).

Pacat ca volanul nu este reglabil si in profunzime, dar altminteri pozitia de condus e agreabila. Cred ca Felix Wankel nu s-a gandit niciodata ca va exista un constructor atat de tenace in utilizarea motorului rotativ incat, pe langa folosirea cotidiana – e adevarat doar la un singur model –, sa castige pana si cursa de la Le Mans, in 1991.

Trebuie sa recunosc, nici mie nu-mi este chiar limpede de ce se incapataneaza cei de la Mazda sa fie singurii utilizatori ai acestei tehnologii sau de ce nimeni altcineva nu le urmeaza exemplul. Sigur, argumentele pro si contra nu lipsesc: motorul e mai usor, dar mai complicat, are putere specifica ridicata, dar ridicat e si consumul. Cert este ca are o sonoritate superba si o disponibilitate de a urca in ture impresionanta, fapt important avand in vedere ca puterea maxima e obtinuta la 8.200 rot/min, motorul fiind plin de la 5.000 rot/min. La fel de cert este si faptul ca, datorita cilindreei mici, cuplul motor nu debordeaza, obligandu-te sa utilizezi adesea cutia de viteze cu 6 trepte, din fericire foarte placuta si precisa, chiar daca dotata cu rapoarte cam lungi.

Masina este relativ usoara si, in plus, beneficiaza de o repartitie aproape ideala a maselor: 52% fata si 48% spate, care, impreuna cu diferentialul autoblocant Torsen, rotile de 18 toli si suspensia performanta, configureaza un caracter echilibrat si eficace, usor subvirator la intrare in curba si o idee supravirator la iesire.

O umbra planeaza asupra placerii la volan: directia asistata electric, care nu lasa senzatiile reale sa ajunga la mana soferului, impresia fiind aceea de joc pe calculator.

ProMotor