Animatie made in 2006

01 10. 2006, 15:53
Uitati de clasicele Bambi, Alba-ca-Zapada sau chiar de Bugs Bunny ori Tom si Jerry. In paralel cu cinematograful consacrat, filmul animat a evoluat tehnic, si-a sofisticat efectele, subiectele si modul de exprimare, iar genurile au glisat semnificativ. Comedie horror, SF, love-story, drama ori

Uitati de clasicele Bambi, Alba-ca-Zapada sau chiar de Bugs Bunny ori Tom si Jerry. In paralel cu cinematograful consacrat, filmul animat a evoluat tehnic, si-a sofisticat efectele, subiectele si modul de exprimare, iar genurile au glisat semnificativ. Comedie horror, SF, love-story, drama ori film de aventuri – toate pot fi atasate fara probleme genului „de animatie”, care nu mai seamana aproape deloc cu ce era pe vremuri.

Animatia-fenomen

Una dintre loviturile de maestru ale genului, tocmai pentru ca este, conceptual, o productie absolut iconoclasta si ultra-performanta, Castelul umblator al lui Howl este hitul absolut al toamnei in materie de animatie. Realizat de maestrul Hayao Miyazaki, unul dintre cei mai mari regizori ai Japoniei in materie de animatie, filmul combina fantezia, SF-ul, aventura si una dintre cele mai miscatoare povesti de dragoste, pornind de la drama unei tinere indragostite, blestemate sa se transforme intr-o batrana respingatoare pana cand barbatul iubit va rupe vraja.

Filmul uluieste deopotriva prin avalansa de efecte speciale, sofisticarea decorurilor (succedate cu viteza impresionanta prin montajul rapid), complexitatea personajelor si profunzimea ideilor – povestea vorbeste despre dedublare, tinerete vs. batranete, imoralitate, sacrificiu, fara sa uite insa, vreo clipa, tonul specific basmului. Nominalizat la Oscar in acest an, la categoria cel mai bun film de animatie si laureat cu premiul pentru cea mai buna pelicula de gen la Hollywood Film Festival, Castelul umblator al lui Howl a obtinut daca nu toate premiile, cam toate nominalizarile posibile la festivalurile de profil, printre care San Diego, Hong Kong, Los Angeles, New York, Catalonia, Venetia.

Pe langa performantele si virtuozitatea efectelor digitale, filmul propune o poveste al carei ritm a fost gandit in termenii oricarei pelicule de fictiune uzuale de la Hollywood, ampla echipa care a lucrat la el tratand toate compartimentele de productie la modul superlativ. Filmul a primit cotatia 80 din 100 din partea criticilor americani si a beneficiat de o distributie de marca in versiunea engleza (Jean Simmons, Christian Bale, Lauren Bacall, Blythe Danner, Emily Mortimer).

Criticii au spus, printre altele: „Un film unitar, un univers copilaresc, neobisnuit de imprevizibil si clocotitor de inventiv” (Village Voice); „Un film care-si depaseste caracterul de poveste animata si are o ingeniozitate care sare mai tot timpul ecranul, navalind in sala” (Christian Science Monitor); „Perfect pentru toti cei cu inima tanara si imaginatia bogata” (Chicago Tribune); „Unul dintre momentele de varf ale carierei lui Miyazaki” (Portland Oregonian); „Din orice punct de vedere am analiza, Miyazaki are darul de-a personaliza integral tot ce face. Sa-i privesti acest ultim film e ca si cum ai fi printre italienii care au ascultat in premiera Verdi ori printre primii cititorii ai lui Dickens, care asteptau saptamanal un nou episod din scrierile lui” (Los Angeles Times). Premiera in Romania: 6 octombrie.

Animatia de fuziune

O alta combinatie animata cu efect garantat este Monster House, un film aparte in care fuzioneaza horror-ul, basmul si comedia. Caracterul scary – trei copii constata, cu oroare, ca toate obiectele si fapturile ajunse in preajma casei vecinului sunt devorate cu rapiditate – poate duce cu gandul la stilul lui Tim Burton. Nu este insa vorba despre autorul Cosmarului inainte de Craciun sau al Miresei moarte, ci de un alt cuplu artistic care da filmului greutate: este produs de Robert Zemeckis si Steven Spielberg.

Pelicula are un suspans comparabil cu al thriller-urilor politiste de ultima ora, un umor cuceritor si o suma de scene imprevizibile care a incantat criticii. Indrazneala sa consta nu doar in combinarea unor genuri contrastante – comedia de familie si horror-ul – ci si in folosirea creativa a tehnicii motion-capture animation, una dintre cele mai recente performante ale genului.

„Cel mai imaginativ si delicios exemplu de animatie computerizata din ultimii ani, purtand marca Pixar, Monster House este intalnirea perfecta intre o poveste de Halloween si un film de aventuri cu monstri” (Seattle Post-Intelligencer); „Intentia filmului e clara: sa te invaluie intr-un strat calduros si confortabil de nostalgie dupa fiorul anilor ’80, combinat cu tehnicile de ultima ora” (Portland Oregonian); „Unul dintre cele mai bune filme ale anului” (Film Threat); „Prea intens pentru copiii mici, mai ales in secventele in care cei trei protagonisti ajung in maruntaiele bestiei, in schimb extrem de palpitant pentru cei care stiu sa savureze o sperietura adevarata” (Premiere). Premiera in Romania: 22 septembrie.

Animatia epica

Cel mai flamboaiant exemplu de film animat care depaseste mult adresabilitatea catre publicul format din copii este Cars (voci: Owen Wilson, Paul Newman, Bonnie Hunt, Jenifer Lewis – premiera in Romania: 15 septembrie). Impresionanta poveste a unei masini de curse proaspat ajunse pe val (dar confruntate rapid cu piedici, rivali neloiali si incercari dificile) are, de fapt, in subtext, drama industrializarii, contrastul dintre traditie si modernitate, dezradacinarea si nostalgia fata de orasele-fantoma din Vest.

Atuurile sale: atmosfera sugestiva, poveste intensa, coloana sonora remarcabila, caractere distincte, distributie de marca. Ceva mai cuminti, The Ant Bully (premiera in Romania: 29 septembrie) si Open Season (27 octombrie) respecta reteta folosita de Antz si A Bug’s Life, in care echilibrul era deplasat pe poveste si dialoguri. Bazate, si ele, pe desfasurarea plina de supans a unei povesti bine articulate, acestea se concentreaza pe construirea unui microunivers analizat in detaliu si pe translatarea plina de umor a regulilor umane intr-o lume fundamental diferita de cea cotidiana.

Daca The Ant Bully (voci: Julia Roberts, Nicolas Cage, Paul Giamatti) istoriseste aventurile unui baietel captiv intr-un musuroi de furnici si redus la dimensiunile lor pana ce le invata regulile, Open Season (voci: Ashton Kutcher, Martin Lawrence, Jon Favreau) parodiaza agitatia din showbiz pornind de la un spectacol organizat in padure. Impresionante prin buget, performante prin arsenalul tehnologic si digital implicat, antrenand importante vedete hollywoodiene, filmele de animatie se transforma treptat intr-o alternativa incitanta la filmele de fictiune, dovedind o evolutie surprinzatoare si originala, departe de a se fi incheiat si de a-si fi epuizat surprizele.

O cronica la „You, Me and Dupree” si un quiz cu Ellen Page, numai in cel mai recent numar al revistei .