Angajaţi mai fericiţi la job! Filosofia organizaţională Google, importată şi în România
Această filosofie de a-i face pe angajaţi să se simtă confortabil, chiar degajaţi la locul de muncă, a fost pentru prima dată implementată la companii americane de top, precum Google. Cultura organizaţională a colosului internaţional este unică în lume, radical diferită faţă de cultura corporatistă, iar spaţiile de muncă de la Google seamănă mai mult cu locuri de joacă decât cu un centru economic caracterizat prin sobrietate şi birocraţie, dar care produce miliarde de dolari anual. Cu toate aceste facilităţi oferite angajaţilor (tobogane, sala de relaxare care să stârnească creativitatea, mese de biliard, bowling, mini-golf, fotolii exotice etc.), gradul de fericire a angajaţilor de la Google a crescut la 37%, iar productivitatea acestora a crescut vizibil de la an la an.
Specialist: “Vine din spate o generaţie de antreprenori cu gândire liberală, care va adopta filosofia organizaţională de tip Google şi în România”
Lorand Soares Szasz, unul dintre cei mai cunoscuţi traineri din România, afirmă că Google nu a adoptat această filosofie în mod haotic, ci a existat un plan cu o bază ştiinţifică foarte bine pusă la punct. În acelaşi timp, specialistul afirmă că încă ne confruntăm cu mentalităţi învechite, în care relaţia dintre angajat şi patron e similară celei dintre şoarece şi pisică, însă vine din spate o generaţie de antreprenori cu gândire liberală, care va adopta cât de curând filosofia implementată de compania Google.
“Sunt companii româneşti care au înţeles deja cât de importantă este o echipă fericită şi împlinită într-o afacere prosperă. M-am bucurat să văd antreprenori care îşi educă angajaţii să se raporteze la business ca la o companie în care sunt acţionari (mulţi dintre ei chiar devin acţionari în timp). E un lucru minunat şi nu pot decât să îl admir. Un angajat fericit şi cu libertate de decizie şi exprimare va fi un angajat care va căuta noi metode de a creşte business-ul”.
“E adevărat, încă ne mai luptăm cu mentalităţi în care relaţia dintre angajat şi patron e similară celei dintre şoarece şi pisică. Încă sunt patroni care cred că e normal să exploateze şi angajaţi care pierd vremea în timpul orelor de muncă sau nu îşi dau niciun interes. Cred, însă, din ceea ce am observat până acum, că vine o generaţie nouă de antreprenori – cu o gândire mai liberală şi care, prin educaţie, deja a înţeles interdependenţa între management şi echipă. E nevoie de multă educaţie în sensul acesta. Să nu uităm că, inclusiv la Google, în urmă 9 ani, un proces de recrutare dura 6 luni. Ca să angajeze 100 de oameni într-un an era nevoie de peste 100 de secialişti HR care să facă asta full-time. Aşa cum ei au realizat că au nevoie de o deschidere mai mare şi de flexibilitate în raport cu angajaţii, sunt convins că şi mediul de afaceri va conştientiza acest lucru prin educaţie”.