Potrivit unui proiect de act normativ, Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii vrea sa inchida 1.474 km din
infrastructura feroviara proprietate publica a statului,
aflata in administrarea MTI si data in concesiune CFR SA, pentru ca
„nu prezinta atractivitate pentru operatorii de
transport feroviar si nu sunt utile nici pentru
activitatile proprii ale CFR SA”.
„Sunt 1.000 de km de cale ferata pe care nu mai circula
niciun tren si pe care calea ferata ii are in momentul
acesta in exploatare. Nu exista banii pentru
mentenanta. Reteaua are peste 20.000 km, vom ajunge la
15.000 km: 1.000 km se inchid, iar ceilalti sunt scosi la
licitatie. Sunt liniile neinteroperabile care vor fi exploatate si
intretinute de companiile private, ceea ce va duce la diminuarea
costurilor de mentenanta pe care le are CFR Infrastructura in acest
moment si este doar o parte din planul de restructurare pe care il
avem la nivelul companiilor care, asa cum am mai spus, au acumulat
in ultimii zece ani datorii care insumeaza astazi 1% din Produsul
Intern Brut al Romaniei”, a spus Anca Boagiu.
Ministrul a precizat ca programul va incepe de indata ce vor fi
publicate liniile si cand actele normative vor fi aprobate de
Guvern.
In
scrisoarea de intentie convenita de Guvern cu FMI se
mentiona, printre altele, ca Guvernul vrea sa inchida 1.000
km de cale ferata si „vor fi eficientizati” alti 6.000 km
de cale ferata, precizandu-se totusi alternativa ca si
acesti 6.000 de km sa fie inchisi.