Haos e cuvantul care descrie cel mai bine outdoor-ul din București. Apropo TV va propune un experiment: o plimbare de o jumatate de ora prin centrul Capitalei, prin care sa „deparazitam” cladirile adapostite de mesh-uri sau copacii în care cresc, mai nou, panouri publicitare.
Responsabil de curațenie este Adrian Boțan, director de creație McCann Creative Services și, cu voia lui, „primar” pentru o zi.
Povestea începe în Piața Romana, are 800 de pași și un singur personaj principal: publicitatea stradala. Nici nu coboram bine din mașina și privirea ne pleaca instantaneu spre ceva mare, lung și verde: omniprezentul banner Connex. Cat mergi pe langa el, poți manca liniștit o gogoașa de la patiseria din colț. „Are o locație foarte buna, de mare impact, pentru ca pe aici trec zilnic o groaza de oameni. În plus, mesajul este foarte clar. Are și avantajul ca are puține elemente, mesajul poate fi ușor reținut. Dar nu este un outdoor care sa creeze imagine pentru Connex”, spune Adrian Boțan. Pentru un contrast reușit, culorile de pe Magheru sunt mereu la polul opus fața de gri-ul blocurilor, chiar cum pui piciorul jos din autobuz, caci stațiile sunt fie Orange, fie ING. Ambele cam portocalii…
„Stațiile branduite mi se par niște semnale bune de brand, și nu întamplator au aceste culori. E interesant ca nu se percep pe bucați – panou și banner. Lumea le percepe ca stația portocalie ING sau cea neagra Orange și cred ca face foarte bine la branding. Orange chiar de la lansare a crescut foarte mult awareness-ul cu stațiile astea”, explica Boțan.
Ajungem la OTV, care ne anunța printr-un banner întins pe mai multe etaje ca acolo își are sediul. „La așa televiziune, așa banner”, glumește Boțan. Daca ar fi primar ar interzice bannerele întinse pe fațade: „Produc o foarte mare poluare vizuala, toata lumea își pune banner-ul unde vrea, mai ales pentru ca se obține foarte ușor o autorizație pentru asta. Iar pe locatari cu cațiva banuți i-ai convins.”
Ceva mai încolo, dam peste un panou care ne invita sa calatorim cu British Airways. „Ce pot eu sa spun, ca art director, e ca au niște prețuri foarte bune”, zice ironic creativul de la McCann. Și asta pentru ca a remarcat aglomerarea cifrelor și a fonturilor din respectivul panou. „Observ ca la noi nu prea se face outdoor pentru outdoor. La noi se face print-ul, dupa care cineva, de cele mai multe ori clientul, spune ca ar vrea sa vada reclama și prin oraș. Uite așa ne ciocnim de tot felul de panouri din care nu înțelegi nimic. Dar daca lumea are bani de aruncat, asta e.”
Dupa parerea lui Boțan, outdoor-ul te obliga sa ai un singur mesaj, care sa poata fi reținut, dand și un contraexemplu: mesh-ul Nissan montat pe un bloc vechi din Romana. „E un bloc mișto, probabil din perioada interbelica, eu nu l-aș fi acoperit cu un mesh. Chiar daca o cladire arata ceva mai urat, nu sunt de acord cu ascunderea gunoiului sub preș.”
Afla care sunt celelate observații facute de Adrian Borțan numai din