Masina nu porneste din cauza alimentarii? Nu stii cum sa remediezi aceasta problema? Afla de la noi care pot fi defectiunile si cum se repara, atat pentru motoarele cu aprindere prin scanteie cat si pentru cele diesel
Pentru motorul cu aprindere prin scanteie
Defectiunile instalatiei de alimentare care impieduca punerea in functiune a motorului trebuie sa fie cautate incepand de la rezorvor. Se intelege ca prima grija este sa controlezi existenta benzinei in rezervor.
Apoi, controlul alimentarii cu benzina se va muta la carburator. Se scoate filtrul si se actioneaza pompa de acceleratie, observand daca prin pulverizatorul acesteia benzina este sprituita in camera de carburatie. In caz contrar, se desface conducta de alimentare cu combustibil a carburatorului si se actioneaza pompa de benzina manual sau prin rotirea arborelui motor.
Cand pompa se actioneaza manual, trebuie sa se observe ca parghia ei sa se afle in cea mai ridicata pozitie, deoarece numai asa membrana poate fi deplasata. Aceasta pozitie se obtine prin rotirea usoara a arborelui motor. Un jet de benzina puternic si bine construit arata ca defectul este localizat in carburator.
Partile acestuia care sunt incriminate pot fi filtrul de intrare, acul-supapa (poantoul) si pierderea etanseitatii sistemului in portiunea dintre carburator si cilindri. Se demonteaza mai intai sita filtranta, se spala in benzina si se sufla cu aer, folosind pompa pentru umflat pneurile; la fel se procedeaza si cu locasul sitei.
Aceluiasi tratament i se supune si acul supapa – procedeu destul de aproximativ. Daca acul este intepenit sau neetans, este o eroare sa se creada ca el poate fi reconditionat prin slefuire cu scrum de tigara sau prin batere cu ciocanul; metoda poate fi aplicata doar ca mijloc de a ajunge pana la primul magazin sau service (desi fiecare automobilist ar trebui sa aiba in trusa masinii un astfel de reper de rezerva).
Defectiunile cele mai frecvente la pompa de benzina sunt spargerea membranei, ruperea arcului sau pierderea etanseitatii; aceasta din urma se observa prin scurgerea benzinei in zona de separare a capului de corpul pompei.
Ruperea arcului pompei este semnalata prin lipsa cursei de pompare, in timp ce la spargerea membranei produce o scurgere de benzina prin orificiul de legatura cu atmosfera al corpului pompei. Acest ultim defect se poate remedia, dar numai temporar, prin demontarea pompei, extragerea membranei si rotirea foliilor componente, astfel incat perforatiile lor sa nu mai coincida. Restabilirea etanseitatii se face strangand uniform suruburile care asambleaza cele doua parti ale acestui reper.
Mai este posibil ca la actionarea manuala pompa de benzina sa functioneze normal, dar cand este antrenata de motor (folosind demarorul sau manivela) debitul refulat de ea sa fie insuficient. Cauza acestei comportari care duce la lipsa de benzina in carburator, este uzarea avansata a parghiei pompei in zona de contact cu excentricul arborelui cu came, din acest motiv cursa membranei pompei devine atat de mica, incat pompa refuleaza putin sau deloc.
Defectul poate fi inlaturat pe loc, montand in locul vechii garnituri dintre pompa si blocul motor o alta de grosime mai mica; in acest fel se face ca punctul functional de contact dintre parghie si excentric sa se deplaseze, modificand raportul bratelor de parghie in favoarea extremitatii care actioneaza membrana. Incidentul poate fi rezolvat prin reglarea cursei membranei, la pompele la care este posibil.
Uneori debitul redus se datoreaza murdaririi sau lipirii placutelor supapelor, situatie care necesita demontarea si curatirea supapelor pompei.
Daca dupa curatirea conductei mentionate si remontarea ei, la proba suflarii cu aer, nu se aude zgomotul specific patrunderii acestuia in rezervor inseamna ca, colmatarea s-a produs in interiorul rezervorului. Remedierea presupune purjarea lui, daca este prevazut cu un buson in acest scop, sau curatirea lui prin demontare.
In sfarsit, la proba initiala de pompare se poate observa ca in jetul slab de combustibil produs la extremitatea conductei de legatura cu carburatorul apar bule de aer, fapt care denota pierderea etanseitatii sistemului si aspiratia de aer fals.
Pentru motorul diesel
In primul rand se verifica existenta combustibilului in rezervor, si eventuala pezenta a aerului in sistem. Aceasta din urma este urmarea unor neetanseitati care se fac vizibile prin prezenta spumei sau scurgerii de combustibil. Dupa remedierea defectiunii, aerul va fi eliminat actionand manual pompa de motorinasi desfacand surubul de aer al filtrului de motorina sau cel de pe capacul pompei de injectie. Cand prin aceste locuri curge motorina fara bule de aer, pomparea inceteaza si suruburile repective se strang etans.
In urmatoarea etapa a controlului se desface conducta care lega pompa de injectie cu filtrul fin de motorina si se roteste de cateva ori arborele motor. Lipsa unui jet compact de motorina este indiciul defectarii pompei de joasa presiune sau al colmatarii filtrelor fin sau grosier.
Daca nici dupa inlaturarea acestor defectiuni motorul nu porneste, probabil ca este dereglat unghiul de avans la injectie sau pompa de injectie este defecta. Primul se regleaza la valoarea nominala, pentru iarna, a doua cere insa inlocuire cu alta in buna stare tehnica.
Pornirea mai poate fi impiedicata de injectoare cocsate sau dereglate, care pot fi readuse in stare corespunzatoare prin curatire si reglare la parametrii initiali.
Sursa: Service CICLOP