Alfa Romeo GTV

Apropo.ro / 30.01.2002, 12:15
Alfa Romeo GTV
Chiar daca a fost lansata in 1994, Alfa Romeo GTV provoaca si astazi emotii in randul pasionatilor de autoturisme sport. Noi am alergat zilele acestea la volanul versiunii echipate cu motorul de 2 litri Twin Spark. Cum altfel i-ar sta bine unei Alfa Romeo daca nu rosie? Cu doua usi, am

Chiar daca a fost lansata in 1994, Alfa Romeo GTV provoaca si astazi emotii in randul pasionatilor de autoturisme sport. Noi am alergat zilele acestea la volanul versiunii echipate cu motorul de 2 litri Twin Spark.

Cum altfel i-ar sta bine unei Alfa Romeo daca nu rosie? Cu doua usi, am spune noi. GTV-ul pe care l-am testat intrunea ambele conditii de mai sus. Ceea ce impresioneaza la primul contact cu masina este designul extrem de sexi si in acelasi timp agresiv. Linia laterala da impresia unei incordari gata sa explodeze la cea mai mica apasare a pedalei de acceleratie.

Efectiv esti incitat sa profiti de toti caii putere ce se gasesc sub capota lunga si plonjata catre fata. In gama Alfa Romeo, sportivele GTV si Spider, adica varianta cabrio, sunt singurele ce au patru faruri. Acest fapt nu este intamplator, ci isi gaseste explicatia in trecutul firmei italiene. Dupa cum se stie, in anii `80 a mai figurat in catalog un coupe sportiv denumit GTV, din a carui parte frontala s-au inspirat stilistii cand au desenat actualul model. In mare parte si exteriorul a fost reinterpretat, rezultand o silueta dinamica, dar si cu accente de soliditate. Cand te apropii, iti dai seama cu adevarat de inaltimea coupe-ului.

Avand doar 1.32 metri, Alfa GTV este mult mai scunda decat majoritatea autoturismelor pe care le vedem frecvent pe strada. Astfel, trebuie sa stai destul de bine cu mobilitatea pentru a ajunge in scaunele din fata, ca sa nu mai vorbim de accesul la bancheta posterioara. Insa o data ce te-ai asezat pe unul din cele doua locuri anterioare, nu mai ai nici o problema in a-ti gasi o pozitie confortabila. Soferul sta foarte bine, toate comenzile fiind la indemana, in raza de actiune a mainilor. De altfel, indicatoarele de bord pot fi citite exclusiv de catre cel de la volan datorita orientarii lor spre stanga. In ceea ce priveste vizibilitatea, din cauza spatelui inaltat si a oglinzilor retrovizoare nu foarte generoase trebuie putina atentie la manevrele in marsarier.

Dar sa trecem la partea cea mai incitanta a testului si sa demaram in tromba. Sprijinul lateral oferit de scaune faciliteaza conducerea sportiva si abordarea curbelor mai incisiv. Totusi, pe portiunile unde soseaua prezinta denivelari sau mici carii, rotile nu mentin foarte bine contactul cu solul. Pana la viteze in jurul a 160-180 km/h tinuta de drum nu creeaza probleme in ceea ce priveste stabilitatea, insa peste aceste valori incep sa apara mici semne de „nervozitate”din partea sistemului de rulare.

Despre gropile inerente intr-un carosabil precum cel al Bucurestiului credem ca nu mai are rost sa vorbim. Alfa Romeo GTV are o garda destul de joasa, ceea ce necesita o grija in plus pentru sofer. La trecerea peste liniile de tramvai nu trebuie fortata nota, pentru ca riscati sa ajungeti la service mai repede decat doriti. Ceea ce iese placut in evidenta este sound-ul motorului de 2000 cmc, ce urca in ture foarte rapid.

La 3800 rpm se obtine cuplul maxim de 181 Nm, iar daca se accelereaza in continuare pana la 6300 rpm, propulsorul da tot ceea ce poate, adica 150 CP. Un aport important la exploatarea optima a motorului o are si cutia de viteze bine etajata si usor de manuit. Cursele sunt scurte si in urma schimbarii treptelor turatia nu scade foarte mult, asa ca se poate accelera in continuare avand la dispozitie destul cuplu motor. Mihai Leu a facut chiar o mica demonstratie de virtuozitate, „crosetand”la limita cateva masini pe soseaua Bucuresti-Ploiesti.

Din cauza traficului foarte intens nu am putut, din pacate, sa atingem viteza maxima. Reprizele nu sunt diferite de cele ale unei Alfa 156 2.0 Twin Spark pentru ca rapoartele cutiei de viteze sunt identice, iar greutatea – putin mai mare decat a berlinei cu patru usi.

Pentru depasiri se pot folosi fara probleme treptele a treia si a patra, iar daca un camion ne incetineste suparator putem accelera in treapta a doua pana undeva in jur de 100 km/h. Nu va faceti griji ca nu veti intra la timp pe sensul de mers sau ca intr-o situatie mai delicata nu veti opri in conditii de siguranta. Pentru ca punctul forte, in acceptiunea noastra, il constituie sistemul de franare, ce are un raspuns prompt si o buna rezistenta la fading.

Tragand linie, putem spune ca impresia generala pe care ne-a lasat-o coupe-ul italian este pozitiva. Alfa Romeo GTV se potriveste de minune persoanelor cu ceva mai multa adrenalina in sange decat media, iar motorizarea de 2 litri reprezinta un compromis foarte bun intre performante si consum.

Mihai Leu:

„Alfa Romeo GTV este in primul rand o masina foarte atragatoare ca design. Propulsorul de 2.0 litri imi este familiar deoarece si eu am aceasta motorizare pe Alfa 156 pe care o detin actualmente. Cei 150 CP garanteaza performante bune pentru micul coupe. La acest aspect contribuie si cutia de viteze etajata corect. In privinta comportamentului rutier, suspensia nu este una foarte dura, nefiind cazul abordarii unui stil de sofat apropiat de cel dintr-un campionat de viteza. In orice caz, reactiile masinii sunt previzibile, progresive si usor de controlat.

Caracterul putin subviratoriu se tempereaza rapid printr-o relaxare a pedalei de acceleratie. Ceea ce mi s-a parut insa la superlativ a fost sistemul de franare, foarte prompt in raspuns si bine echilibrat.Ambianta interioara este sportiva, cu scaune profilate, ce ofera un real suport lateral. Eu personal mi-am gasit imediat o pozitie optima pentru condus. Pentru cei amatori de sport si dornici de viteza, la un pret rezonabil, Alfa Romeo GTV ar fi o alegere potrivita.”

Sursa:www.autoshow.ro

Tags: